با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان و ارتباطات
آوردگاه فوتبال در تسخیر استعاره‏ها: قلمروهای مبدأ استعاری در گفتمان رسانه‏ای فوتبال

زینب باوندپور؛ پارسا بامشادی

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 25-38

https://doi.org/10.30473/il.2020.50415.1337

چکیده
  جستار حاضر به واکاوی قلمروهای مبدأ استعاری در گفتمان رسانه‏ای فوتبال می‏پردازد. برای این منظور، عنوان‏های خبری هشت روزنامۀ ورزشی فارسی‏زبان شامل هدف، خبر ورزشی، ایران ورزشی، ابرار ورزشی، گل، پیروزی، شوت و استقلال در یک بازۀ زمانی سه‏ماهه از اول شهریورماه تا پایان آبان‏ماه 1398 استخراج شده و در چارچوب نظریۀ استعارۀ مفهومی ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
واکاوی سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال1396با رویکرد تحلیل گفتمان پل جی

شادی انصاریان؛ نگار داوری اردکانی؛ پارسا بامشادی

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1398، ، صفحه 69-83

https://doi.org/10.30473/il.2019.42376.1188

چکیده
  در برهۀ کنونی تریبون سازمان ملل به ابزاری برای پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی کشورها تبدیل شده و رهبران کشورها با بهره‏گیریاز این فرصت مغتنم می‏کوشند با رسانه‏های داخلی و بین‏المللی و نیز مسئولان و مقامات کشورهای دیگر ارتباط برقرار کرده و برای تبیین مواضع کشور خود با آنها گفتگو کنند. پژوهشحاضر سعی دارد سخنرانی حسن روحانی در مجمع ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
واکاوی عنوان‌های خبری بیست‌وسی: ویژگی‌های زبانی در جذابیت خبری

پارسا بامشادی؛ شادی انصاریان

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1397، ، صفحه 42-53

https://doi.org/10.30473/il.2018.5360

چکیده
  پژوهش پیش‌رو با هدف بررسی عنوان‌های خبری یکی از پربیننده‌ترین بخش‌های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، یعنی اخبار بیست‌وسی انجام گرفته است. این پژوهش پیکره‌بنیاد و مبتنی بر شیوۀ تحلیل کیفی و کمّی بوده و عنوان‌های خبری بیست‌وسی را در یک بازۀ زمانی یک‌ماهه از 11 آذر تا 11 دی 1394 بررسی می‏کند. پیکرۀ داده‌ها 186 عنوان خبری در موضوعات ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد

پارسا بامشادی؛ زینب محمد ابراهیمی؛ شادی انصاریان

دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56

چکیده
  متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...  بیشتر