با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
نقشة راه مطالعات نام‌شناسی: از رویکرد سنتّی تا رویکرد شناختی- اجتماعی

بهمن زندی؛ سید محمود متشرعی؛ فاطمه یوسفی راد

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1400، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/il.2021.57361.1432

چکیده
  زبان‌شناسی اجتماعی با اتخاذ دیدگاه هم‏زمانی، نام‏شناسی را از دانشی کهن‌گرا به دانشی برای مطالعة اجتماع معاصر تبدیل کرده است. البته نمی‏توان نقش نام‏ها را در شکل‌دهی به ساخت‌شناختی افراد نیز نادیده گرفت، لذا از آنجا که «نام» یک عنصر زبانی چندبعدی است، زبان‏شناسان شناختی نیز به این موضوع علاقه نشان می‌دهند. البته ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
استعارۀ مفهومی زن در ادبیات داستانی دهۀ هشتاد بر اساس رویکرد تحلیل انتقادی استعاره

شیرین اصغری؛ ارسلان گلفام؛ فائزه فرازنده پور

دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 37-48

https://doi.org/10.30473/il.2019.46780.1271

چکیده
  پیوند زبان و ادبیات در انتقال ایدئولوژی‌ها از حوزه‌های جذاب و کاربردی در زبانشناسی معاصر است؛ ازآنجاکه علاوه بر زبان، شیوۀ تفکر ما نیز استعاری است، با بررسی استعاره‌های یک متن می‌توان به تفکر غالب در یک گفتمان دست‌یافت. ادبیات داستانی، داستان شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی را روایت می‌کند که با تجربه‌ها و تفکرات و مشاهدات انسانی ارتباط ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد

پارسا بامشادی؛ زینب محمد ابراهیمی؛ شادی انصاریان

دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56

چکیده
  متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...  بیشتر