با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
تحلیل مقابله‌ای ضرب‌المثل‌های حاوی رنگ‌واژه در فارسی و انگلیسی برپایۀ الگوی رده‌شناختی برلین و کی

حامد مولایی کوهبنانی؛ ابوذر اورکی؛ افسانه بهرام نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/il.2024.69618.1619

چکیده
  ضرب­المثل­ها ریشه در فرهنگ هر زبانی داشته و در نتیجه می‌توان آن­ها را یکی از معیارهای سنجش عناصر اصلی زبان دانست. پژوهش حاضر نیز به دنبال بررسی میزان کاربرد رنگ‌واژه­ها در ضرب­المثل­های فارسی و انگلیسی برپایۀ نظریۀ برلین و کی (1969) است تا نتایج آن معیاری برای سنجش پژوهش­های رده­شناختی در رابطه  با رنگ­واژه­های ...  بیشتر

و سایر موضوعات پیشنهادی
نقش آمیختگی مفهومی در ساخت معنی ضرب‌المثل: مطالعه موردی چند ضرب‌المثل عربی در حوزۀ حیوانات

طیبه فتحی ایرانشاهی؛ سید محمود میرزایی الحسینی؛ شیرین پورابراهیم

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1402، ، صفحه 59-71

https://doi.org/10.30473/il.2023.66509.1578

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی چند ضرب­المثل عربی در حوزة حیوانات بر اساس نظریة آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر (2020) در چهارچوب معناشناسی شناختی می‌پردازد. آندرسون (2013) با ارائة انگارة آمیختگی مفهومی ویژة مثل‌ها معتقد است ضرب‌المثل حاصل ادغام‌های مفهومی است که ابتدا معنای پایه و سپس معنای موقعیتی و کنشی مثل را می‌سازند. انگاره آندرسون می‌تواند ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تحلیل جامعه‌شناختی ضرب‌المثل‌ها در افسانه‌های پهلوانی فارسی

حسن ذوالفقاری؛ بهادر باقری

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 17-27

چکیده
  آثار مکتوب ادبیات عامۀ ایران علاوه بر ابعاد ادبی و هنری، سرشار از اطلاعات جامعه‌شناختی است. در این متون در کنار کلیشه‌های متعدد چون اصطلاحات، کنایات، نفرین‌ها و سوگندها، از ضرب‌المثل‌های فراوانی استفاده‌ شده است که ضمن شیرینی و جذابیت بخشیدن به متن و مردم‌پسند کردن آن، ما را با اندیشه‌ها و باورهای مردم، ارز‌ش‌ها و ضدارزش‌ها، ...  بیشتر