با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
بررسی دیدگاه جنسیّت‏گرایی در فیلم‏های دو فیلم‏ساز ایرانی تهمینه میلانی و اصغر فرهادی از دیدگاه نشانه‏شناسی اجتماعی

فاطمه جمشیدی؛ زهرا ابوالحسنی چیمه

دوره 4، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 23-39

https://doi.org/10.30473/il.2020.45866.1258

چکیده
  در این پژوهش، با تکیه بر نظریۀ نشانه‏شناسی اجتماعی ون‏لیوون، تعدادی از فیلم‏های دو فیلم‏ساز ایرانی را به‏عنوان بخشی از پیکرۀ زبانی بررسی کردیم.  از رهگذر کاوش نشانه‏شناختی زبان، در صدد پاسخ به این پرسش هستیم که  نشانه‌های مشترک و متفاوت تفکر جنسیّت‏گرایی در متون سینمایی ایران کدامند و چگونه این نشانه‏ها توانسته ...  بیشتر

بازنمایی اجتماعی شهر در فیلم فروشنده

سید ابوالحسن ریاضی؛ آنیتا صالح بلوردی

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1397، ، صفحه 77-91

چکیده
  فضاهای شهری و فرهنگ‌های موجود در آنها بستر و مکان بروز کنش‌های شخصیت‌ها در داستان‌ها هستند و خود نیز به‌عنوان شخصیت نقش ایفا می‌کنند. ازاین‌رو، فیلم با رویکردهای نقدمحور، تعامل انسان با محیط پیرامونش را به تصویر می‌کشد. لایه‌های پنهان فضایی که از لابه‌لای سطور شاهکارهای ادبی می‌توان دید، ازجمله راه‌های شناخت فرهنگ‌ها هستند. ...  بیشتر