با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
برخورد زبان‌ها
بررسی تأثیر دوزبانگی و کارکردهای اجرایی بر شاخص‌های ریز‌ساختار داستان در کودکان دوزبانۀ کردی-فارسی‌زبانِ با اختلالِ طیفِ اُتیسم

سمیه مروتی؛ علی جمالی

دوره 6، شماره 4 ، آذر 1402، ، صفحه 77-94

https://doi.org/10.30473/il.2024.68622.1609

چکیده
  اگرچه در مواردی بسیار، به مشکلات کودکان تک‌زبانۀ اُتیستیک در روایت داستان و کارکردهای اجرایی آن اشاره و پرداخته شده است اما در رابطه با تأثیر دوزبانگی بر این مهارت‌‌ها، در افراد دوزبانه، به ویژه در کودکان دوزبانۀ ایرانی، اطلاعات کافی در دسترس نیست. پژوهش حاضر تأثیر دوزبانگی بر روایت داستان و کارکردهای اجرایی 20 کودک 7 تا 12 سالۀ دوزبانۀ ...  بیشتر

برخورد زبان‌ها
مقایسه رشد زبان در کودکان پیش‌دبستانی فارسی‌زبان و فارسی-ترکی‌زبان با استفاده از شاخص نحوی میانگین طول گفته (MLU)

معصومه ملکیان؛ ناهید جلیله وند

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 25-38

https://doi.org/10.30473/il.2023.62099.1503

چکیده
  میانگین طول گفته (MLU) مقیاسی برای ارزیابی و توصیف نظام‌مند رشد زبان در کودکان به‌شمار می‌رود. هدف از این پژوهش آن است که به شیوه توصیفی-تحلیلی به مقایسه رشد زبان در کودکان فارسی‌زبان و فارسی-ترکی‌زبان به کمک این شاخص نحوی بپردازد. برای انجام این پژوهش، 30 کودک فارسی‌زبان و 30 کودک فارسی‌-ترکی‌زبان در سه گروه سنی 37-46، 47-56 و 57-66 ماهه انتخاب ...  بیشتر

برخورد زبان‌ها
بررسی مقایسه‌ای الگوی رمزگردانی در گفتار روزمرۀ دانش‌آموزان دختر مقاطع دبستان و متوسطۀ شهرستان ارومیه

جاوید فریدونی؛ نفیسه تدین چهارطاق

دوره 2، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 87-96

https://doi.org/10.30473/il.2019.43720.1223

چکیده
  رمزگردانی یکی از پدیده‌های ناشی از تماس زبانی است که در بسیاری از جوامع چندزبانه، از جملۀ جامعۀ شهرستان ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، مشاهده می‌شود. هدف از مقالۀ حاضر بررسی مقایسه‌ای میزان، جهت (از ترکی به فارسی یا بالعکس) و سطح رمزگردانی (وند، کلمه، گروه یا جمله) در گفتار روزمرۀ جمعیت مورد پژوهش است. این پژوهش، مطالعه‌ای میدانی ...  بیشتر

برخورد زبان‌ها
مقایسة انعطاف‌پذیری شناختی و باورهای فراشناختی در بین افراد دوزبانه و تک‌زبانة ترکی آذری و فارسی‌زبان

میلاد امینی ماسوله؛ حسن بافنده قراملکی؛ عزت الله احمدی

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 37-45

چکیده
  پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که دو یا چندزبانگی می‌تواند بر بهبود یا افت کارکردهای شناختی کودکان نقش داشته باشد. پژوهش حاضر به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که آیا این یافته‌های پیشین قابل‌تعمیم به جامعۀ دوزبانه‌های بزرگ‌سال آذری-فارسی‌زبان نیز هست؟ به‌عبارت دیگر، آیا دوزبانگی بر انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری و همچنین باورهای ...  بیشتر