و سایر موضوعات پیشنهادی
ساناز قربانی؛ جلال رحیمیان؛ امیرسعید مولودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر یافتن پاسخ برای این پرسشها است که دستور (اقسام کلمه، تصریف، دستور واژگانی) چه نقشی در تجلی استعاری حوزۀ مبدأ دست به عنوان عضوی از اعضای حوزۀ مفهومی اندامهای بدن انسان ایفا میکند و دیگر اینکه سهم هریک از سطوح مورد بررسی دستور در تجلی استعاری این حوزۀ مفهومی چقدر است؟ به بیانی دیگر، مشخص شود که کدامیک از این سطوح ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر یافتن پاسخ برای این پرسشها است که دستور (اقسام کلمه، تصریف، دستور واژگانی) چه نقشی در تجلی استعاری حوزۀ مبدأ دست به عنوان عضوی از اعضای حوزۀ مفهومی اندامهای بدن انسان ایفا میکند و دیگر اینکه سهم هریک از سطوح مورد بررسی دستور در تجلی استعاری این حوزۀ مفهومی چقدر است؟ به بیانی دیگر، مشخص شود که کدامیک از این سطوح نقش بیشتری در تجلی استعاری واحدهای واژگانی دست به عنوان یک حوزۀ مبدأ ایفا میکنند. به منظور پاسخ دادن به این پرسشها از پیکرۀ همشهری (نسخۀ 2) استفاده میشود تا نقش دستور در استعاریشدن مفاهیم واژگانی در حوزۀ مفهومی دست بهعنوان یک حوزۀ مبدأ تعیین شود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سطح نخست دگنان (2005، 2006) نقشی در استعاریشدن مفاهیم ندارد. از میان مؤلفههای سطح دوم، صورت مفرد در هریک از کاربردهای استعاری و تحتاللفظی تنها صورت معنادار تصریف است. با این وجود، طبق یافتههای حاصل از آزمون آماری مجذور خی این صورت تصریفی جمع است که در مقایسۀ این دوکاربرد، نقش مؤثرتری را در کاربرد تحتاللفظی ایجاد میکند. در نهایت، در سطح سوم الگوهای نسبتاً ثابت معناهای استعاری و الگوی نحوی آزاد دست در معنای تحتاللفظی چگونگی استعاریشدن مقولههای معنایی را بازتاب میدهند.
زبان و ارتباطات
پارسا بامشادی؛ شادی انصاریان
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف بررسی عنوانهای خبری یکی از پربینندهترین بخشهای خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، یعنی اخبار بیستوسی انجام گرفته است. این پژوهش پیکرهبنیاد و مبتنی بر شیوۀ تحلیل کیفی و کمّی بوده و عنوانهای خبری بیستوسی را در یک بازۀ زمانی یکماهه از 11 آذر تا 11 دی 1394 بررسی میکند. پیکرۀ دادهها 186 عنوان خبری در موضوعات ...
بیشتر
پژوهش پیشرو با هدف بررسی عنوانهای خبری یکی از پربینندهترین بخشهای خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، یعنی اخبار بیستوسی انجام گرفته است. این پژوهش پیکرهبنیاد و مبتنی بر شیوۀ تحلیل کیفی و کمّی بوده و عنوانهای خبری بیستوسی را در یک بازۀ زمانی یکماهه از 11 آذر تا 11 دی 1394 بررسی میکند. پیکرۀ دادهها 186 عنوان خبری در موضوعات گوناگون داخلی و خارجی را دربر میگیرد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش است که ویژگیهای زبانی مؤثر در جذابیت عنوانهای خبری بخش اخبار بیستوسی کدام است. یافتههای پژوهش گویای آن است که این ویژگیهای زبانی را میتوان در سه دستۀ معنایی، واژگانی و نحوی مورد تحلیل قرار داد که مهمترین موارد هریک از این سه دسته به شرح زیر است: (1) ویژگیهای معنایی شامل بهکارگیری استعاره (از جمله جاندارپنداری و انسانپنداری)، مجاز، اصطلاح، ضربالمثل، حسآمیزی و اشاره به شعر یا جملۀ معروف. (2) ویژگیهای واژگانی شامل باهمآیی متداعی، تکرار واژگانی، قافیهسازی؛ (3) ویژگیهای نحوی شامل عدم استفاده از فعل و اسمسازی. این یافتهها همچنین نشان میدهد که گرچه هر سه ویژگی پیشگفته در جذابیت عنوانهای خبری بیستوسی اثرگذار است، اما اثرگذارترین آنها ویژگیهای معنایی است، یعنی گزینش شیوههایی نوآورانه و جذاب برای معنارسانی.
زبان و ارتباطات
پارسا بامشادی؛ زینب محمد ابراهیمی؛ شادی انصاریان
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56
چکیده
متون خبری، بهویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیبکننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوههای دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهومسازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...
بیشتر
متون خبری، بهویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیبکننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوههای دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهومسازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. در این پژوهش نقش و اهمیت این دو فرایند شناختی در گفتمان رسانههای اقتصادی فارسیزبان بررسی میگردد و تلاش میشود تا استعارهها و مجازهای بنیادین این حوزه شناسایی و تبیین و ارتباط سلسلهمراتبی احتمالی میان آنها بررسی شود. این پژوهش دارای رویکردی شناختی و پیکرهبنیاد است و دادههای آن از عناوین خبری اقتصادی روزنامۀ دنیای اقتصاد در همۀ شمارههای آذر 1394 و نیز عناوین اخبار اقتصادی دو خبرگزاری «باشگاه خبرنگاران جوان» و درگاه «امروزآنلاین» در آذر 1394 گرفته شده است که بیش از هفتصد عنوان خبری را شامل میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین استعارههای مفهومی یافتشده در حوزۀ گفتمان اقتصادی عبارتاند از: «اقتصاد یک موجود زنده است»، «اقتصاد انسان است»، «اقتصاد مسیر است»، «اقتصاد یک فضا/ ظرف است»، «اقتصاد یک پدیدۀ طبیعی است»، «اقتصاد خودرو است» و «اقتصاد ماده/ شیء است». افزون بر این، برخی استعارههای جهتی نیز نمودی چشمگیر در زبان اقتصاد دارند.