با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
و سایر موضوعات پیشنهادی
دستور استعاره‌های زبان‌شناختی در زبان فارسی براساس چارچوب دگنان: مطالعۀ موردی حوزۀ مبدأ «دست»

ساناز قربانی؛ جلال رحیمیان؛ امیرسعید مولودی

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1401، ، صفحه 21-35

https://doi.org/10.30473/il.2022.58771.1459

چکیده
  هدف پژوهش حاضر یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها است که دستور (اقسام کلمه، تصریف، دستور واژگانی) چه نقشی در تجلی استعاری حوزۀ مبدأ دست به ‌عنوان عضوی از اعضای حوزۀ مفهومی اندام‏های بدن انسان ایفا می‏کند و دیگر این‌که سهم هریک از سطوح مورد بررسی دستور در تجلی استعاری این حوزۀ مفهومی چقدر است؟ به بیانی دیگر، مشخص شود که کدامیک از این سطوح ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
واکاوی عنوان‌های خبری بیست‌وسی: ویژگی‌های زبانی در جذابیت خبری

پارسا بامشادی؛ شادی انصاریان

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1397، ، صفحه 42-53

https://doi.org/10.30473/il.2018.5360

چکیده
  پژوهش پیش‌رو با هدف بررسی عنوان‌های خبری یکی از پربیننده‌ترین بخش‌های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، یعنی اخبار بیست‌وسی انجام گرفته است. این پژوهش پیکره‌بنیاد و مبتنی بر شیوۀ تحلیل کیفی و کمّی بوده و عنوان‌های خبری بیست‌وسی را در یک بازۀ زمانی یک‌ماهه از 11 آذر تا 11 دی 1394 بررسی می‏کند. پیکرۀ داده‌ها 186 عنوان خبری در موضوعات ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد

پارسا بامشادی؛ زینب محمد ابراهیمی؛ شادی انصاریان

دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56

چکیده
  متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...  بیشتر