با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان و ارتباطات
تأثیر عوامل اجتماعی بر کاربرد تنوعات گونه‌ای از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی-شناختی

شراره مظفری؛ یحیی مدرسی؛ آزیتا افراشی؛ مصطفی عاصی

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 27-40

https://doi.org/10.30473/il.2019.42023.1181

چکیده
  رفتار زبانیِ گویندگان تحت‏تأثیر متغیرهای اجتماعیِ سن، جنسیت، تحصیلات و شهر محل سکونت در برابرِ کاربرد تنوعات گونه‏ای (محلی، شیرازی و معیار)، واکنش‏های مساعد و نامساعدی را به‏دنبال دارد که منجر به شکل‏گیری مقوله‏بندی‏های اجتماعی از دیدگاه شناختی می‏شود. این پژوهشِ میدانی به توصیف همبستگی بین لایه‏های اجتماعی و صورت‏های ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تفاوت‌های جنسیّتی در کاربرد واژگان زبان مخفی جوانان

معصومه پلوئی؛ محمدرضا احمدخانی؛ مهدی سمایی

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 41-54

https://doi.org/10.30473/il.2019.43504.1216

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی میزان کاربرد واژگان زبان مخفی در دو گروه جنسیتی می‏پردازد. زبان مخفی مجموعة کلمات و عباراتی است که گروه‏های خاص برای مخفی نگاه‏داشتن اسرار درون‏گروهی‏شان به‏ کار می‏برند. این مقاله با استناد به رویکرد زبان‏شناسی اجتماعی به توصیف تفاوت‏های کاربردی واژگان این زبان در دو گروه زنان و مردان پرداخته ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
بازنشانه‌‏سازی بافتِ موقعیت در رسانۀ محیطی آگهی‌‏نماها (بررسی موردی شهر تهران)

فریده حق بین؛ نرجس منفرد

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 101-118

https://doi.org/10.30473/il.2019.40017.1133

چکیده
  پژوهش حاضر در حوزه زبان‏شناسی اجتماعی، در پی واکاوی گفتمان آگهی‏نماهای مکانی شهر تهران است تا با در نظر گرفتن سازوکارهای معناپردازی بینانشانه‏ای، به شناساندن جنبه‏هایی بپردازد که در این رسانة کمینه به گسترش معنا منجر می‏شوند. این پژوهش‏، در پی پاسخ به این پرسش است که «چگونه سازه‏های درون‏متنی آگهی‏نماهای مکانی ...  بیشتر

سیاست‌های زبانی
بررسی نگرش صاحبان کسب اصفهان در نام‌گذاری مراکز کسب و کار

مریم فرنیا؛ صفورا براتی

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1397، ، صفحه 57-68

https://doi.org/10.30473/il.2019.39775.1170

چکیده
  در دهۀ گذشته زبان‌شناسی ‌اجتماعی و زبان‌شناسی‌کاربردی شاهد افزایش روزافزون پژوهش در زمینۀ چشم‌انداز زبانی بوده است .در این راستا، مطالعات بسیاری به بررسی زبان و نشانه‌های زبانی در محیط زندگی افراد پرداخته‌اند. تحقیق حاضر نگرش کاسبان دربارۀ نام‌گذاری محل کسب و کار در دو منطقۀ برخوردار واقع در جنوب و نابرخوردار واقع در شمال شهر ...  بیشتر

زبان و فرهنگ
مقایسة نام‏گذاری قهوه‏‌خانه‏‌ها با کافی‏‌شاپ‏‌های شهر تهران از دیدگاه نام‌‏شناسی اجتماعی

بهمن زندی؛ بلقیس روشن؛ مریم امیری‌خواه

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1397، ، صفحه 30-41

https://doi.org/10.30473/il.2018.5359

چکیده
  پژوهش حاضر بر مبنای نام‌‏شناسی اجتماعی و با هدف مقایسة نام‌‏گذاری قهوه‏‌خانه‌‏ها با کافی‏‌شاپ‏‌های شهر تهران از دیدگاه هویت‏‌های چندگانه انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی- تحلیلی، با بررسی نام 232 قهوه‏خانه و 296 کافی‏شاپ شهر تهران انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که هویت فردی در نام‏گذاری ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تأثیر متغیرهای جامعه‏شناختی زبان بر کاربرد دشواژه‏ها در گویش آران و بیدگل

مهناز طالبی دستنایی؛ ابوالفضل خوشبخت آرانی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 75-86

چکیده
  دشواژه‌ها یا تابوهای زبانی بخشی از زبان مردم هر منطقه‌ را تشکیل می‌دهند و کاربرد آن‌ها در میان گویشوران هر منطقه تحت تأثیر عوامل جامعه‌شناختی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و طبقه‌بندی انواع دشواژه‌های زبانی در گویش آران و بیدگل و سنجش تفاوت کاربرد آن‌ها بر حسب متغیرهای اجتماعی سن و جنس در محیط تک‌جنسیتی و محیط مختلط بوده است. حجم ...  بیشتر