زبان و ارتباطات
مرتضی دستلان؛ مهشید ده بزرگی؛ بهزاد مریدی؛ محسن امامی
چکیده
اخبار جعلی ورزشی که در شبکههای اجتماعی پخش میشوند برای ورزشکاران، باشگاههای ورزشی، ورزش دوستان و ... ناخوشایند هستند، پس تشخیص اخبار جعلی و غیرجعلی امری مهم و کاربردی است. این پژوهش، در چارچوب زبانشناسی رایانهای انجامگرفته است. پیکرهی زبانی این تحقیق بر اساس بارگیری اخبار ورزشی از تارنمای ایسنا و برنامۀ اینستاگرام بوده ...
بیشتر
اخبار جعلی ورزشی که در شبکههای اجتماعی پخش میشوند برای ورزشکاران، باشگاههای ورزشی، ورزش دوستان و ... ناخوشایند هستند، پس تشخیص اخبار جعلی و غیرجعلی امری مهم و کاربردی است. این پژوهش، در چارچوب زبانشناسی رایانهای انجامگرفته است. پیکرهی زبانی این تحقیق بر اساس بارگیری اخبار ورزشی از تارنمای ایسنا و برنامۀ اینستاگرام بوده است؛ بدین صورت که اخبار ورزشی از تارنمای ایسنا در یک محدودۀ زمانی بارگیری شده است و سپس در چند صفحه برنامۀ اینستاگرام، اخبار ورزشی بارگیری شده و از لحاظ جعلی بودن یا غیرجعلی بودن با هم مقایسه شدهاند. برای شناسایی اخبار جعلی از غیرجعلی از روش ان-گرم و روش حافظه طولانی کوتاه-مدت (ال اس تی ام) استفاده شده است. روش پیشنهاد شده در این مقاله روی چهار دیتاست معتبر و موجود پیاده سازی شده و با شش روش پیشین مقایسه شده است. دقت این روش نسبت به دیگر روشها قابل قبول میباشد و نتایج به دست آمده، بیانگر این است که برای شناسایی اخبار جعلی، در میان خبرهای منتشر شده در اینستاگرام، این روش، مناسب میباشد و دقت کافی را دارد.
زبان و ارتباطات
حسین کرمانی
چکیده
این مقاله به بررسی چگونگی شکلگیری و تحلیل روایتهای کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 میپردازد. علاوه بر این، روایتهای مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایتهای کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بودهاند. با توجه به این که روایتهای شکلگرفته در توئیتر هنوز ...
بیشتر
این مقاله به بررسی چگونگی شکلگیری و تحلیل روایتهای کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 میپردازد. علاوه بر این، روایتهای مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایتهای کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بودهاند. با توجه به این که روایتهای شکلگرفته در توئیتر هنوز موضوعی تازه است که محققان مشغول تحقیق دربارۀ آن هستند، نمیتوان چارچوب نظری متقنی برای آن یافت. به همین دلیل، ابتدا با مرور دیدگاههای موجود دربارۀ روایتها در توئیتر، عمدتاً مدل ساختارگرایانۀ لبف و والتزکی(بحث اوچس و کپس از کیفیتهای روایی و رهیافت داستانهای کوچک) تلاش میشود تا زمینۀ نظری مناسبی برای واکاوی این امر ایجاد شود. همچنین با استفاده از پلتفرم آنلاین دیسکاور تکست، 23964 توئیت در 24 ساعت ابتدایی پس از وقوع زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 جمعآوری شد. سپس با انتخاب تصادفی یک نمونۀ 15 درصدی و با تکیه بر روش تحلیل انتقادی گفتمان رسانههای اجتماعی، این توئیتهاتحلیل شد. نتایج تحقیق نشاندهندۀ آن بود که سه نوع روایت در توئیتر شکل میگیرد: روایتهای منفرد، روایتهای مرجع و روایتهای وصلی. هر یک از این روایتهادر مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که روایتهای مرجع و روایتهای وصلی مسلط اغلب انتقادی و سیاسی هستند.