با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
سیاست‌های زبانی
ادراک فارسی‏زبانان از برخی گونه‏های غیرمعیار زبان فارسی از منظر گویش‏شناسی ادراکی

ساحل کمالی صدر؛ آتوسا رستم بیک؛ یحیی مدرسی

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 93-104

https://doi.org/10.30473/il.2021.52595.1360

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش فارسی‌زبانان ساکن کرج به گونه‏های غیرمعیار زبان فارسی، با سنجش توانایی تشخیص گونه‌های محلی زبان فارسی شامل آبادانی، افغانی، شیرازی، کرمانی و یزدی، از منظر گویش‌شناسی ادراکی انجام شده است. اهمیت چنین پژوهشی در نقش آگاهی از نگرش گویشوران به تنوع‏های زبانی در موفقیت برنامه‏ریزی زبان است. متغیرهای ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
توصیف ویژگی‌های زبانشناختی زبان رمزی جابری

مریم تفرجی یگانه؛ زهرا انصاری

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 89-100

https://doi.org/10.30473/il.2019.46770.1266

چکیده
  زبان مهم‏ترین ابزار برای ایجاد ارتباط است، اما گونه‏ای رمزی از آن، برای محدود کردن ارتباط به‏کار می‏رود .زبان رمزی جابری یکی از ناشناخته‏ترین زبان‏های رمزی در ایران است که در گذشته بر حسب نیاز، توسط مردم روستای جابر (از توابع شهرستان بدره، استان ایلام) ساخته شده است. این زبان در گویش محلی به (rzuwânakiêž)  معروف است. هدف ...  بیشتر

سیاست‌های زبانی
بررسی نگرش صاحبان کسب اصفهان در نام‌گذاری مراکز کسب و کار

مریم فرنیا؛ صفورا براتی

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1397، ، صفحه 57-68

https://doi.org/10.30473/il.2019.39775.1170

چکیده
  در دهۀ گذشته زبان‌شناسی ‌اجتماعی و زبان‌شناسی‌کاربردی شاهد افزایش روزافزون پژوهش در زمینۀ چشم‌انداز زبانی بوده است .در این راستا، مطالعات بسیاری به بررسی زبان و نشانه‌های زبانی در محیط زندگی افراد پرداخته‌اند. تحقیق حاضر نگرش کاسبان دربارۀ نام‌گذاری محل کسب و کار در دو منطقۀ برخوردار واقع در جنوب و نابرخوردار واقع در شمال شهر ...  بیشتر

سیاست‌های زبانی
مقایسۀ پدیدۀ تکریم در متون دینی اسلام و زرتشتی

آزاده شریفی مقدم؛ محمد رضا فخر روحانی؛ مریم حاجی لو

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1397، ، صفحه 83-94

https://doi.org/10.30473/il.2019.42971.1209

چکیده
  ادوات تکریمی آن دسته از صورت‏های اشاری اجتماعی هستند که به عنوان نشانه‏های ادب و احترام نسبت به برخی مصادیق اسمی و در جهت رمزگذاری شأن اجتماعی بالای مخاطب به کار می‌روند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ الفاظ و عبارات تکریمی در متون دینی اسلام و آیین زرتشتی است. پیکرۀ مورد بررسی، آن دسته از ادوات تکریمی بود که از متون کتبی و شفاهی ...  بیشتر