@article { author = {Bamshadi, P. and Mohammad Ebrahimi, Z. and Ansarian, Sh.}, title = {Metaphor and Metonymy in the Economic Media Language Variety: A Corpus-based Approach}, journal = {Journal of Sociolinguistics}, volume = {1}, number = {1}, pages = {48-56}, year = {2016}, publisher = {Payam-e Noor University}, issn = {2538-3515}, eissn = {2538-3523}, doi = {}, abstract = {News texts, and specially news headlines, must be interesting and persuasive so that they can draw the addressee's attention and encourage him/her to study and follow the news. One way to achieve this goal is to use metaphor and metonymy in the  language of media. Metaphor and metonymy, as two cognitive conceptual processes, have their root in thinking and conceptualization processes and are the integral parts of the human cognitive system. The present research explores the function and importance of metaphor and metonymy in Persian economic media discourse and tries to identify and explain the fundamental metaphors and metonymys in this field. Besides, possible hierarchical relations between them will be taken into consideration. The data include 700 headlines taken from: economic news headlines of “Donya-ye Eghtesad” newspaper in all its issue numbers in Azar 1394 A.P., economic news headlines of “Young Journalists Club” news agency and “Emruz Online” news portal in Azar 1394 A.P. The results indicate that the main conceptual metaphors in the economic discourse include: “Economy is a living being”, “Economy is human”, “Economy is a route”, “Economy is a space/container”, “Economy is a natural phenomenon”, “Economy is a car”, and “Economy is substance/ thing”. Moreover, some of the directional metaphors are significantly present in the language of economy.}, keywords = {Language of Economy,Economic Discourse,Metaphor,Metonymy,Cognitive Linguistics}, title_fa = {استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد}, abstract_fa = {متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. در این پژوهش نقش و اهمیت این دو فرایند شناختی در گفتمان رسانه‏های اقتصادی فارسی‏زبان بررسی می‏گردد و تلاش می‌شود تا استعاره‏ها و مجازهای بنیادین این حوزه شناسایی و تبیین و ارتباط سلسله‌مراتبی احتمالی میان آن‌ها بررسی شود. این پژوهش دارای رویکردی شناختی و پیکره‏بنیاد است و داده‏های آن از عناوین خبری اقتصادی روزنامۀ دنیای اقتصاد در همۀ شماره‏های آذر 1394 و نیز عناوین اخبار اقتصادی دو خبرگزاری «باشگاه خبرنگاران جوان» و درگاه «امروزآنلاین» در آذر 1394 گرفته شده است که بیش از هفتصد عنوان خبری را شامل می‌شود. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که مهم‏ترین استعاره‏های مفهومی یافت‏شده در حوزۀ گفتمان اقتصادی عبارت‏اند از: «اقتصاد یک موجود زنده است»، «اقتصاد انسان است»، «اقتصاد مسیر است»، «اقتصاد یک فضا/ ظرف است»، «اقتصاد یک پدیدۀ طبیعی است»، «اقتصاد خودرو است» و «اقتصاد ماده/ ‏شیء است». افزون بر این، برخی استعاره‏های جهتی نیز نمودی چشمگیر در زبان اقتصاد دارند.}, keywords_fa = {زبان اقتصاد,گفتمان اقتصادی,استعاره,مجاز,زبان‌شناسی شناختی}, url = {https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_3244.html}, eprint = {https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_3244_cc34798cb494476bdc546adf9c0beeda.pdf} }