دانشگاه پیامنورفصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی2538-35152420191122The Representation of Sexual Discourse in Cinematic Films: A Case Study of Rag-e-Khabبازنمایی گفتمان جنسیت در فیلمهای سینمایی مطالعه موردی: فیلمسینمایی رگخواب1126633210.30473/il.2019.44487.1239FAعلیکریمی فیروزجاییدانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نورفاطمهجمشیدیدکتری زبان نشاسی، پژوهشگر،دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20190215Mass media pave the way for expressing social affairs and people’s lives at the national and international levels. As a powerful and influential tool, Cinema plays a significant role in attracting audiences to express social issues. Using Fairclaough model for critical discourse analysis and descriptive and qualitative method, this research investigates one of the branches of sociolinguistics, namely, the impact of the gender on the representation of social issues in Rag-e-Khab. The population of this study is Iranian cinema movies, and Rage-e-Khab, selected through a purposive sampling method, was analyzed for the purpose of this study. The main questions are: How does the movie Rage-e-Khab represent gender? How are the men and women represented in the film's story? The findings of this study show that the female character of the story owes her luck to the presence of a man whom she does not know very well, and builds a world with her emotional and fragile beliefs stemming from her mistaken view of life. The man's character in the story betrays the woman and abuses her fragile psychological conditions after separation, and ultimately destroys the love in the woman, yet he remains in the life of the woman in the story. This woman represents a part of those in society who grew up unknowingly disregarding their surroundings and neglected the advice of the father, which was portrayed in the film as the society. As a result, women confronted with the bitter truth of deception and, ultimately, this internal collapse recreates them and makes them meaningful.رسانههای جمعی زمینهای برای بیان مسائل اجتماعی و زندگی مردم در سطح ملی و بینالمللی فراهم میکنند. سینما ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار در جذب مخاطب است و برای بیان مسائل اجتماعی نقش بسزایی ایفا میکند. این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و به روش توصیفیتحلیلی به بحث و بررسی تأثیر متغیر جنسیت در بازنمایی مسائل اجتماعی در فیلم سینمایی رگ خواب پرداخته که یکی از شاخههای زبانشناسی اجتماعی است. در پژوهش حاضر، فیلمهای سینمایی ایران بهعنوان جامعۀ آماری و فیلم رگ خواب به شیوه هدفمند بهعنوان نمونه تحقیق تحلیل و بررسی قرار شده است. سؤال اصلی تحقیق این است که گفتمان فیلم رگ خواب جنسیت را چگونه بازنمایی میکند؟ و زن و مرد داستان فیلم چگونه بازنمایی شدهاند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که شخصیتِ زن داستان خوشبختیاش را وامدار حضور مردی میداند که شناخت درستی از او ندارد و با باورهای احساسی و شکننده، دنیایی برای خود میسازد که نشئتگرفته از نگاه اشتباهش به زندگی است. شخصیت مرد داستان، با خیانت به زن و سوءاستفاده از شرایط شکنندۀ روحی وی بعد از جدایی، درنهایت عشق را در دل زن میکُشد، اما قسمتی از وجود زنِ قصه است. این زن نمایندۀ بخشی از زنان جامعه است که بدون آگاهی و بیتوجه به محیط پیرامون خود رشد یافتهاند و نصیحت پدر را که در این فیلم نمود جامعه است، در نظر نگرفتهاند؛ درنتیجه، با حقیقت تلخ «فریب» مواجه میشوند و سرانجام، این فروپاشی درونی آنان را از نو میسازد و معنا میکند.https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6332_ab1cd2c4cf7835d3f3dcc2da8a1506c6.pdfدانشگاه پیامنورفصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی2538-35152420191122The Impact of Social Factors on the Use of Lectal Variations from a Socio-cognitive Linguistics Perspectiveتأثیر عوامل اجتماعی بر کاربرد تنوعات گونهای از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی-شناختی2740633310.30473/il.2019.42023.1181FAشرارهمظفریدانشآموخته دکتری زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگییحییمدرسیاستاد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانیآزیتاافراشیدانشیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمصطفیعاصیاستاد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20181029Speakers’ linguistic behavior regarding the usage of lectal variations (regional, Shirazi and Standard varieties), creates mixed responses which are influenced by social variables, the age, gender, education and place of residence. The favorable and unfavorable reactions toward the regional lectals have led to the formation of social categorizations from a cognitive point of view. This field study describes the correlation between social layers and linguistic forms in Fars Province. Data collection was carried out through a survey method by 490 speakers from Shiraz, Marvdasht, Kazeroun, Fasa, Jahrom and several cities around Shiraz. The founding indicates that, the age group of 15 to 30 year-old more than the other age group, women more than men and, speakers with higher education, prefer to use the Standard Variety rather than their local varieties in social domains (family, education, work, street, media, and in elites’ discourse). Although the Standard Variety is dominant everywhere, local varieties are used by the native speakers to express their identity in informal social settings and live with these varieties alongside their family and acquaintances.رفتار زبانیِ گویندگان تحتتأثیر متغیرهای اجتماعیِ سن، جنسیت، تحصیلات و شهر محل سکونت در برابرِ کاربرد تنوعات گونهای (محلی، شیرازی و معیار)، واکنشهای مساعد و نامساعدی را بهدنبال دارد که منجر به شکلگیری مقولهبندیهای اجتماعی از دیدگاه شناختی میشود. این پژوهشِ میدانی به توصیف همبستگی بین لایههای اجتماعی و صورتهای زبانی ازمنظر دیدگاه کاربردبنیان در استان فارس میپردازد. دادهها ازطریق شیوۀ پیمایشی توسط 490 گویشور از شهرهای شیراز، مرودشت، کازرون، فسا، جهرم و چند شهر اطراف شیراز گردآوری شده است. نتایج بهدستآمده از شهرهای مورد مطالعه نشان میدهد که ازلحاظ متغیر سن، گروه سنی 15 تا 30 سال بیش از گروههای سنی دیگر و از لحاظ جنسیت، زنها بیشتر از مردها و ازلحاظ میزان تحصیلات، گروههای تحصیلی بالاتر کاربرد گونۀ معیار را در حوزههای اجتماعی مورد مطالعه (خانواده، آموزش، کار، کوچه و بازار، رسانه و در گفتار افراد تحصیلکرده) بر گونههای شیرازی و محلی شهرشان ترجیح میدهند. آنها این گونههای زبانی را برای ابراز وفاداری و هویت بومی در محیطهای اجتماعی غیررسمی و در کنار خانواده و آشنایان بهکار میبرند.https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6333_1df204fbf4af21c5a61e6cab8950f24d.pdfدانشگاه پیامنورفصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی2538-35152420191122Gender Differences in the Use of Argot Language Vocabulary among the Youthتفاوتهای جنسیّتی در کاربرد واژگان زبان مخفی جوانان4154633410.30473/il.2019.43504.1216FAمعصومهپلوئیکارشناسی ارشد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانمحمدرضااحمدخانیدانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نورمهدیسماییدانشیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران0000-0003-2920-5678Journal Article20190106The present study investigates the use of Argot language vocabulary in two gender groups. The Argot language is a collection of words and phrases that certain groups use to keep secrets inside their group against others. This sociolinguistics study describes the functional differences of the vocabulary of this language in two groups of males and females. Data were randomly collected through 60 face-to-face interviews. This research applied a descriptive and a case study method. The purpose of this research is to answer the question whether there is a significant difference between the lexical frequency and the expected occurence. To test the hypothesis, males respondents have used the most secret words in the interviewees, using Chi-square non-parametric tedst. The dependent variable in this study is the frequency of Argot vocabulary and independent gender variable is gender. It seems that gender plays an important role in the frequency of certain words; nevertheless, the results showed that there is no significant difference between the two gender variables and the use of the Argot vocabulary; however, the tendency of females to use argot vocabulary is less than men.پژوهش حاضر به بررسی میزان کاربرد واژگان زبان مخفی در دو گروه جنسیتی میپردازد. زبان مخفی مجموعة کلمات و عباراتی است که گروههای خاص برای مخفی نگاهداشتن اسرار درونگروهیشان به کار میبرند. این مقاله با استناد به رویکرد زبانشناسی اجتماعی به توصیف تفاوتهای کاربردی واژگان این زبان در دو گروه زنان و مردان پرداخته است. دادههای این پژوهش با استفاده از 60 مصاحبة حضوری به روش نمونهگیری تصادفی گلولۀ برفی گردآوری شده است. این پژوهش کاربردی و توصیفی است و با روش مطالعة موردی انجام شده است. هدف پژوهش پاسخگویی به این سؤال است که آیا بین فراوانی واژگانی مشاهدهشده و فراوانیهای موردانتظار اختلافی معنیدار وجود دارد یا خیر. فرض این است که مردان بیشترین واژههای زبان مخفی را در بین مصاحبهشوندهها دارند؛ که برای آزمودن آن از روش ناپارامتریک خی2 (χ 2) استفاده شده است. در این پژوهش، متغیر وابسته فراوانیِ واژگان زبان مخفی، و متغیر مستقلْ جنسیت است. به نظر میرسید که جنسیت نقشی مهم در فراوانی واژهها داشته باشد، اما نتایج یافتههای این پژوهش نشان داد میان دو متغیر جنسیت و استفادة واژگان زبان مخفی تفاوت معناداری وجود نداشت؛ بااینحال گرایش زنان در بیان برخی واژهها از مردان کمتر بود.https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6334_01cef9403239ff360cb5840b58f856c6.pdfدانشگاه پیامنورفصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی2538-35152420191122Dominant Views on Gender and Underrepresenting Women's Character in Children's Picture Booksتفکر قالبی دربارۀ جنسیت و کمنمایی شخصیت زنان در کتاب عکسدار کودکان5566633510.30473/il.2019.44269.1235FAمعلاهواثقدانشجوی دکتری زبانشناسی شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختیمهدیپورمحمداستادیار زبانشناسیِ شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی0000-0003-3889-1876Journal Article20190204Children’s and adolescent literature plays an important role in socializing the audience and reflects the conditions of society, beliefs, traditions and opinions that shape readers' mentality and perception of the various phenomena on which they are based. One of the most important aspects of socializing is the formation of concept of gender identity in the children's mentality, which stabilizes in adolescence. The fictional literature as the most socially used genre can be the best source to present the image that Iranian children and adolence literature have about the concept of gender. Children get acquainted to the new world through the book and gain new and different experiences. The present study investigates the status and role of women, men and gender stereotypes in child literature. A total number of 200 Persian fiction books were analyzed. The results show that a gender-based discrimination was found in the books awarded as the top best-selling books by Iran Center for the Intellectual Development of Children and Younh Adult for a decade from 1385 to 1395. In these books, the number of male characters and names was almost twice as much as female characters. The main female characters of the text were seen more often. This article investigates the stereotypes of children's picture books which play a role in shaping gender identity.<span dir="RTL" lang="FA">ادبیات کودک و نوجوان نقشی مهم در اجتماعیشدن مخاطب دارد و بازتاب شرایط جامعه، باورها، سنتها و عقایدی است که بر پایۀ آنها، ذهنیت و تلقی خوانندگان از پدیدههای مختلف شکل میگیرد. یکی از مهمترین جنبههای اجتماعیشدن شکلگیری مفهوم هویت جنسیتی در ذهن کودک است که در دوران نوجوانی به ثبات میرسد. ادبیات داستانی اجتماعیترین گونۀ ادبیات است که میتواند بهترین منبع برای دستیابی به تصویری باشد که ادبیات کودک و نوجوان ایران در طول زمان از مفهوم جنسیت ارائه داده است. کودکان ازطریق کتاب با دنیای جدیدی آشنا میشوند و تجربیات جدید و متفاوتی کسب میکنند. تحقیق حاضر به بررسی جایگاه و نقش زن، مرد و کلیشههای جنسیتی در ادبیات کودک میپردازد. درمجموع، 200 کتاب داستان فارسی بررسی شد. نتایج بررسی نشان داد که در میان کتابهای پرفروش از سال 1385-1395، در بازۀ زمانی دهساله، نمونۀ کتابهایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آنها را کتاب برتر معرفی کرده است، تبعیض جنسیتی یافت میشود. تعداد شخصیتها و اسمهای مردان تقریباً دوبرابر زنان بود. شخصیتهای اصلی زن متن بیشتر دیده میشدند. در این مقاله، دربارۀ قالب کتابهای عکسدار کودکان که در شکلگیری هویت جنسیتی اهمیتی بالا دارد پژوهش شده است.</span>https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6335_eaf7a66891a0ff2315a313af8c4de966.pdfدانشگاه پیامنورفصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی2538-35152420191122Mutual Intelligibility between Central & Southern Kurdish Dialects: A Case Study of Mahabadi & Badrei Varietiesقابلیت فهم متقابل بین گویشهای کردی میانی و کردی جنوبی: مطالعة موردیِ گونههای مهابادی و بدرهای6788633610.30473/il.2019.43975.1229FAمنیژهمیرمکریدانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آراد اسلامی، سنندج، ایرانغلام حسینکریمی دوستاناستاد، گروه زبان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانیادگارکریمیدانشیار، گروه ادبیات انگلیسی و زبان شناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانوحیدغلامیاستادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانJournal Article20190124The present writing is a report of an empirical study to measure the level of mutual intelligibility between Mahabadi variety from West Azarbayjan and Badrei one from Ilam Province based on linguistic and non-linguistic criteria and receptive multilingualism approach. For this purpose, two types of tests, that is, function tests and opinion tests were used. We used targeted sampling to exclude subjects who had previous language contact. Test materials which were translated into the most common language in both varieties, were recorded. Subjects wrote the meaning or translation of presented auditory items in Persian. Findings showed that intelligibility between two varieties was not symmetric and although the attitude of Badrei speakers was more positive compared to the other variety, the scores of Mahabadi speakers in function tests were higher. This finding contradicts the result of the previous studies conducted by Maurud (1976) and Delsing and Akesson (2005) who claimed that there was a positive correlation between positive attitude and intelligibility. Moreover, the findings showed that among the eleven lexical features emphasized by Gooskens et al. (2008) as factors affecting intelligibility, phonetic distance and lexical etymology influence intelligibility more than other factors in these varieties.پژوهش حاضر، مطالعهای تجربی برای اندازهگیری قابلیت فهم متقابل بین گونة مهابادی از آذربایجان غربی و گونة بدرهای از استان ایلام، مطابق معیارهای زبانشناختی و فرازبانشناختی در چارچوب اصل چندزبانهپذیری است. به این منظور، از آزمونهای عملکردی برای سنجش فهم زبانی و برای بررسی عوامل فرازبانشناختی مانند نگرش زبانی و برخورد زبانی از آزمون نظرسنجی استفاده شد. روش نمونهگیری تصادفی هدفمند بود. آزمونها در چهار سطح ترجمة جمله، مثل واژه و بازگویی متن، ضبط شدند و به سمع آزمودنیها رسیدند. آزمودنیها ترجمة مواد شنیداری گونة مقابل را به زبان فارسی در پاسخنامه قید میکردند. یافتهها نشان دادند قابلیت فهم دو گونة موردبررسی متقارن نیست و بهرغم آنکه نگرش گویشوران بدرهای نسبت به گونة مهابادی مثبتتر بود، نمرات گویشوران مهابادی در آزمونهای زبانی بالاتر بود. این نتیجه با مطالعات ماورود (1976) و نیز دلسینگ و آکسون (٢٠٠٥) که مدعی بودند میان نگرش مثبت و قابلیت فهم زبانی همبستگی مثبت وجود دارد، مغایرت داشت. همچنین یافتهها نشان داد از میان یازده خصیصة واژگانی که بهعنوان عوامل مؤثر بر قابلیت فهم، مورد تأکید کورشنر و همکاران (٢٠٠٨) است تفاوت آوایی و ریشهشناسی واژگانی نقشی مهمتر در میزان قابلیت فهم میان گویشوران این دو گونة زبانی دارند.https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6336_c1bcfab2c6206d12fb2acd031f40452d.pdfدانشگاه پیامنورفصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی2538-35152420191122Description of the Linguistic Features of Jaberi Coded Languageتوصیف ویژگیهای زبانشناختی زبان رمزی جابری89100633710.30473/il.2019.46770.1266FAمریمتفرجی یگانهاستادیار زبانشناسی، دانشگاه ایلام0000-0002-3482-1507زهراانصاریدانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه ایلامJournal Article20190608Language is the most important device for communication, but one coded form of it is used to restrict communication. The Coded Language of Jaberi is one of the most unknown languages in Iran that was originally developed by the people of Jaber village (of Badre County, Ilam Province). This language is known as žêrzuwanaki in the local dialect. The purpose of this research was to study the linguistic characteristics of the coded language of Jaberi. The data were collected through field research based on the researchers’ linguistic aptitude and interviews with native speakers of this language. The results indicated that the phonemes, syntax and grammar of the coded language of Jaberi is similar to the standard language of the region, but lexically it is completely different. The inventors of this language were also Jaberi’s prayer writers who traveled to different areas in the past to pray for people, and they needed a coded language to keep their secrets hidden from others. Results show that the creators of coded languages including the coded language of Jaberi are usually business owners who have invented such languages to protect their business secrets.زبان مهمترین ابزار برای ایجاد ارتباط است، اما گونهای رمزی از آن، برای محدود کردن ارتباط بهکار میرود .زبان رمزی جابری یکی از ناشناختهترین زبانهای رمزی در ایران است که در گذشته بر حسب نیاز، توسط مردم روستای جابر (از توابع شهرستان بدره، استان ایلام) ساخته شده است. این زبان در گویش محلی به (rzuwânakiêž) معروف است. هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای زبانشناختی زبان رمزی جابری است و دادهها به صورت میدانی، بر اساس شمّ زبانی نگارنده و مصاحبه با گویشوران بومی این زبان بهدست آمدهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که زبان رمزی جابری از لحاظ دستگاه واجی، صرف و نحو، همچون زبان معیار در این منطقه است ولی از لحاظ واژگانی کاملاً با آن متفاوت است. مبدعان این زبان نیز دعانویسان جابری هستند که در گذشته برای دعانویسی به نواحی مختلف سفر میکردند و نیاز به یک زبان مخفی داشتند که به وسیلۀ آن بتوانند اسرار خود را از غریبهها مخفی نگهدارند. بررسیها نشان میدهد که مبدعان زبانهای رمزی و از جمله زبان رمزی جابری، معمولاً صاحبان مشاغلی هستند که برای حفظ اسرار شغلی خود، دست به ابداع چنین زبانهایی زدهاند.https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6337_68062b84d1dec159b5e4e0159173a447.pdfدانشگاه پیامنورفصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی2538-35152420191122Resemioticisation of the Context of Situation in Ambient Billboards (A Case Study of Tehran)بازنشانهسازی بافتِ موقعیت در رسانۀ محیطی آگهینماها (بررسی موردی شهر تهران)101118591610.30473/il.2019.40017.1133FAفریدهحق بیندانشیار زبانشناسی، دانشگاه الزهرانرجسمنفرددانشآموخته دکترای تخصصی زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهراJournal Article20181019The present sociolinguistic research aimes to study the discourse of ambient billboards in Tehran in order to identify, by means of inter-semiotic cohesive devices, the aspects which lead to the development of meaning in this minimal medium. Accordingly, the present study attempts to address the question "How inter-textual elements of Tehran ambient billboards could create meaning in relating to intra-textual elements? In order to analyze and represent the unknown aspects of meaning, a mixed model with a multivariate approach has been used to analyze the intrinsic meta-analysis constructs at different levels and with respect to the intertextual links in the context. The data were collected using field and documentary method. After the data were collected through cluster random smapling, they were qualitatively and quantitatively analyzed. The findings showed that the resemioticisation of non-peripheral text in the context of Tehran ambient billboards was influenced by features of urban areas or religious, historical, cultural or commercial sites, extending the dimensions of meaningfulness. Also, the resemioticisation of the texture of the position of the ambient billboards of Tehran was based on the reference to the structures of the texture of peripheral text, the development of texture in relation to the context of the perimeter position, and the presence of structures of the perimeter context in the text of the billboards, which has led to the expansion of the dimensions of the miniaturization of this minimal medium.پژوهش حاضر در حوزه زبانشناسی اجتماعی، در پی واکاوی گفتمان آگهینماهای مکانی شهر تهران است تا با در نظر گرفتن سازوکارهای معناپردازی بینانشانهای، به شناساندن جنبههایی بپردازد که در این رسانة کمینه به گسترش معنا منجر میشوند. این پژوهش، در پی پاسخ به این پرسش است که «چگونه سازههای درونمتنی آگهینماهای مکانی شهر تهران از طریق پیوند با سازههای برونمتنی به گسترش ابعاد معنایی کمک میکنند؟». به منظور تحلیل و بازنمایی جنبههای ناشناختة معنا، از الگوی ترکیبی با رویکردی چندروشی بهره گرفته شدهاست که قادر به واکاوی سازههای معناپرداز درونمتنی در سطحها و مرتبههای گوناگون و با توجه به پیوندهای برونمتنی بافت است. دادههای پژوهش با روش میدانی و اسنادی گردآوری شدند. پس از نمونهگیری جامعۀ آماری به شیوة تصادفی خوشهای، دادههای پژوهش با روش کمّی و کیفی توصیف و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بازنشانهسازی بافت مکان غیرپیرامونی در متن آگهینماها، با تأثیرپذیری از برخی ویژگیهای منطقههای شهری و یا مکانهای مذهبی، تاریخی و فرهنگی یا تجاری، به گسترش ابعاد معناپردازی میپردازند. همچنین، بازنشانهسازی بافت موقعیت پیرامونی در آگهینماهای مکانی شهر تهران بر پایة اشاره به سازههای بافت موقعیت پیرامونی، گسترش بافت متنی در ارتباط با بافت موقعیت پیرامونی، حضور سازههای بافت موقعیت پیرامونی در متن آگهینما، به گسترش ابعاد معناپرداز این رسانة کمینه منجر شدهاست.https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_5916_e233c142e1ea20d4ff5d9d226164c2f6.pdf