با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان شناسی، دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه تهران

3 دانشیار زبان شناسی، دانشگاه تهران

چکیده

نژادپرستی یک نظام اجتماعی خاص بر مبنای تسلط است که در آن گروه‏های نژادی و اعضای آنها (اکثریت) با روش‏های متنوع از قدرت خود در تعامل با گروه‏های نژادی دیگر و اعضایشان (اقلیت) سوء استفاده می‌کنند (ون دایک، a1993). نژادپرستی نوین پنهان است، بنابراین یافتن نژادپرستی در گفتمان‏ها و متون جدید نیاز به راهکارهای ویژه دارد. نخبگان قدرت رسانه‏ها را کنترل می‌کنند و به آنها دسترسی دارند، و بر مردم تأثیر می‌گذارند. تئون ون دایک ساخت‏ها و راهکارهایی (نظریة بازتولید نژادپرستی، a1993) را در کشف نژادپرستی ارائه می‏کند، که عبارتند از ساخت‏های سطحی ‏(روساخت) و ساخت‏های معنایی ‏(زیر ساخت). در این پژوهش، پژوهشگران براساس ساخت‏های پیشنهادی ون دایک تلاش می‌کنند این ساخت‏ها را در گفتمان سخنرانی‌های ترامپ در انتخابات سال 2016 (برگرفته از سایت خبری نیویورک تایمز) کشف کنند. یافته ها تحقیق حاضر نشان می‏دهد ترامپ مذهب، ملیت و فرهنگ مهاجران را نیز در نظر می‏گیرد و در گفتمان وی بسیاری از ساخت‏های سطحی و معنایی با فراوانی متفاوتی یافت می شوند. به طور کلی، نتایج این پژوهش با پژوهش‏های ون دایک در مورد نژادپرستی هم‌راستا و هماهنگ است.

کلیدواژه‌ها

آقا گل زاده، فردوس. (1390). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: شرکت انتشاراتی فرهنگی علمی.
 Trump, D. (2016). Speech Transcript.Retrived from: https://www.nytimes.com/2016/09/ 02/ us/politics/transcript-trump-immigration- speech.html.]nytimes[ (2016,SEP).
Van Dijk, T. A. (1993A). Analyzing Racism Through Discourse Analysis, some Methodological Reflections. London: SAGE Publications.
Van Dijk, T. A. (1993a). Analyzing Racism Through Discourse Analysis, some Methodological Reflections. London: SAGE Publications.
Van Dijk, T. A. (1993b). Denying Racism: Elite Discourse and Racism. London: SAGE publications.
Van Dijk, T. A. (2015). Racism in the Press. London and NewYork: Routledge.