با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان‏شناسی شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی

2 استادیار زبان‏شناسیِ شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی

چکیده

ادبیات کودک و نوجوان نقشی مهم در اجتماعی‏شدن مخاطب دارد و بازتاب شرایط جامعه، باورها، سنت‏‏ها و عقایدی است که بر پایۀ آنها، ذهنیت و تلقی خوانندگان از پدیده‏‏های مختلف شکل می‏‏گیرد. یکی از مهمترین جنبه‏‏های اجتماعیشدن شکل‏‏گیری مفهوم هویت جنسیتی در ذهن کودک است که در دوران نوجوانی به ثبات می‏‏رسد. ادبیات داستانی اجتماعی‏‏ترین گونۀ ادبیات است که می‏‏تواند بهترین منبع برای دستیابی به تصویری باشد که ادبیات کودک و نوجوان ایران در طول زمان از مفهوم جنسیت ارائه داده است. کودکان ازطریق کتاب با دنیای جدیدی آشنا می‏‏شوند و تجربیات جدید و متفاوتی کسب می‏‏کنند. تحقیق حاضر به بررسی جایگاه و نقش زن، مرد و کلیشه‏‏های جنسیتی در ادبیات کودک می‏‏پردازد. درمجموع، 200 کتاب داستان فارسی بررسی شد. نتایج بررسی نشان داد که در میان کتاب‏های پرفروش از سال 1385-1395، در بازۀ زمانی ده‏ساله، نمونۀ کتاب‏هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن‏ها را کتاب برتر معرفی کرده است، تبعیض جنسیتی یافت ‏می‏شود. تعداد شخصیتها و اسم‏های مردان تقریباً دوبرابر زنان بود. شخصیت‏های اصلی زن متن بیشتر دیده می‏شدند. در این مقاله، دربارۀ قالب کتابهای عکسدار کودکان که در شکلگیری هویت جنسیتی اهمیتی بالا دارد پژوهش شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

حاضری، علی‏محمد، احمدپور خرمی، علیرضا. بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 89-1388. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان):‏‏‏‏ پاییز 1391, دوره‏‏ 10, شماره‏‏ 3 (پیاپی 38); 96-75.
صادقی جعفری، جواد. بررسی سیمای زن در ادبیات کودکان با تأکید بر تغییرات سیاسی – اجتماعی. مطالعات اجتماعی - روان‏شناختی زنان (مطالعات زنان).‏‏ بهار و تابستان 1387, دوره‏‏ 6, شماره‏‏ 1; 90-71.
قاراخانی، معصومه. دختران جوان و ارزش‏های زنانگی (پژوهشی در میان دانش آموزان متوسطه شهر تهران). مطالعات فرهنگی و ارتباطات:‏‏ پاییز 1386، دوره 3،‏‏ شماره‏‏ 9;‏‏، 73-100.
فروتن، یعقوب (1392). (هژمونی مردانۀ جامعه‏پذیری در ایران))، مطالعات توسعه اجتماعی و فرهنگی، دورۀ سوم، شماره 4، 133-155.
منجزی، فرمهر، مقاله تأثیر قصه در خلاقیت و رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان، برگرفته از http://www.ccdcir.com/.
Allen, A. M., Allen, D. N., & Sigler, G. (1993). Changes in sex-role stereotyping in Caldecott Medal Award Picture Books 1938–1988. Journal of Research in Childhood Education, 7, 67–73. https:// doi.org/ 10.1080/ 02568549309594842
Anderson, D., A. & Hamilton, M. (2005). Gender role stereotyping of parents in children’s picture books: The invisible father. Sex Roles, 52, 145–151. https:// doi. org/10.1007/s11199-005-1290-8.
Ashton, E. (1978). The effect of sex-role stereotyped picture books on the play behavior of three- and four-year-old children. PhD Dissertation, Universiry of Massachusetts. 
Barnett, M.. A. (1986). Sex bias in the helping behavior presented in children’s picture books. Journal of Genetic Psychology, 147, 343–351.
Clark, R.. & Guilmain, J., Saucier, P. K. & Tavarez, J. (2003). Two steps forward, one step back: The presence of female characters and gender stereotyping in award-winning picture books between the 1930s and the 1960s. Sex Roles, 49, 439–449.
Cole, C., Maureen. H., Frances. A. & Dayley, L. F. (1983). Do masculinepronouns used generically lead to thoughts of men? Sex Roles, 19, 785–798.
Dougherty, W. H. & Engel, R.E. (1987). An 80s look for sex equality in Caldecott winners and honor books. Reading Teacher, 40, 394–398.
Fisher, E. (1976). The second sex, junior division. In M. L. White (Ed.). Children’s literature: Criticism and response. Columbus, OH: Merrill.
Heintz, K. E. (1987). An examination of the sex- and occupationalrole presentations of female characters in children’s picture books. Women’s Studies in Communication, 10, 67–68.
Kolbe, R. & LaVoie, J‏‏. C. (1981). Sex-role stereotyping in preschool children’s picture books. Social Psychology Quarterly, 44, 369–374.
Kortenhaus, C. M. & Demarest, J. (1993). Gender role stereotyping in children’s literature: An update. Sex Roles, 28, 219–232.
Lambdin, J. R., Greer, K. M., Jibotian, K. S., Wood, K. R. & Hamilton, M. C. (2003). The animal=male hypothesis: Children’s and adults’ beliefs about the sex of non-sex-specific stuffed animals. Sex Roles, 48, 471–482.
Meyerhoff, M. (2006). Introducing Sociolinguistics (2nd Ed.). Routledge.
McDonald, S. M. (1989). Sex bias in the representation of male and female characters in children’s picture books. Journal of Genetic Psychology, 150, 389–401.
Nilsen, A. P. (1971). Women in children’s literature. College English, 32, 918–926.
Nilsen, A. P. (1978). Five factors contributing to the unequal treatment of females in children’s picture books. Top of the News, 34, 255– 259.
Peterson, S. B. & Lach, M. A. (1990). Gender stereotypes in children’s books: Their prevalence and influence on cognitive and affective development. Gender & Education, 2, 185–197.
Powlishta, K. K., Serbin, L. A. & Moller, L. C. (1993). The stability of individual differences in gender typing: Implications for understanding gender segregation. Sex Roles, 29, 723–737.
Rachlin, S. K. & Vogt, G. L. (1974). Sex roles as presented to children in coloring books. Journal of Popular Culture, 8, 549–556.
Rider, E. A. (2000). Our voices: Psychology of women. Belmont, CA: Wadsworth.
Schau, C. G. & Scott, K. P. (1984). Review of 21 cause and effect studies. Psychological Documents, 76, 183–193.
Spender, D. (199). Man Made Language. Glasgow: Pandora Press.
Sears, D. O., Peplau, L. A. & Taylor, S. E. (1991). Social psychology (7th ed). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
St. Peter, S. (1979). Jack went up the hill...but where was Jill? Psychology of Women Quarterly, 4, 256–260.
Tannen, D. (199). You Just Don't Understand: Men and Women in Conversation. New York: William Morrow.
Tepper, C. A. & Cassidy, K. W. (1999). Gender differences in emotional language in children’s picture books. Sex Roles, 40,265–280.
Tognoli, J., Pullen, J., & Lieber, J. (1994). The privilege of place: Domestic and work locations of characters in children’s books. Children’s Environments, 11, 272–280.
Weitzman, L. J., Eifler, D. Hokada, E., & Ross, C. (1972). Sex role socialization in picture books for preschool children. American Journal of Sociology, 77, 1125–1150.