با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
مقاله پژوهشی
نام‌شناسی رمان‌ «ملکوت» اثر بهرام صادقی

سهیلا فرهنگی؛ اشرف السادات رشت بهشت

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/il.2020.44182.1233

چکیده
  همان گونه که در اجتماعات انسانی نام گذاری اهمیت دارد، در داستان‌نویسی نیز خلق نام‌های مناسب از وظایف مهم نویسندگان محسوب می‌شود. نویسندگان می‌توانند با توجّه به فضا و درونمایۀ داستان، انواع نام‌ها را به صورت‌ عام، خاص، ترکیب وصفی و مانند آن برای شخصیت‌ها‌ در نظر بگیرند؛ یا حتّی برای آنان نامی نیاورند. نام‌گذاری در داستان مانند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل انتقادی ـ پیکره‌بنیاد کیفیت بازنمایی تحریم‌های امریکا علیه ایران در رسانه‌های غربی برمبنای پیکرۀ به‌روزشوندۀ NOW

سمیه‌ شوکتی مقرب؛ مهرزاد منصوری؛ حکیمه ایوبیان

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، صفحه 25-40

https://doi.org/10.30473/il.2019.45922.1259

چکیده
  با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، منطق هویت و غیریت در گفتمان سیاست ‏خارجی جمهوری اسلامی ایران و امریکا متحول گشته و این دو بازیگر از متحد استراتژیک به نیروهایی متخاصم بدل شدند. از این لحظۀ تاریخی، روابط ایران و امریکا و به تبع آن ایران و غرب، در دایره‏ای از اگونیسم تا آنتاگویسم بازنمایی گردید. این موضوع در سطوح ذهنی و عینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل «جایگاه زنان» در خرده‌گفتمان‌های انقلاب اسلامی

امیر عظیمی دولت ابادی؛ پروین علی پور

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، صفحه 41-58

https://doi.org/10.30473/il.2019.47485.1277

چکیده
  مقالۀ حاضر می‏کوشد تا با تکیه بر نظریۀ گفتمان لاکلو و موفه به مطالعۀ یکی از سوژه‌های پرمناقشۀ گفتمانی، یعنی «هویت زنان» در خرده‌گفتمان‌های انقلاب اسلامی یعنی سازندگی، اصلاحات، اصول‏گرایی رادیکال و اعتدال بپردازد. بدین منظور به تحلیل گفتمان سخنرانی‏های «برگزیدگان سیاسیِ» هر یک از گفتمان‏ها پرداخته شده است. تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رویکردی شناختی‌اجتماعی به چندمعنایی واژگانی مطالعة موردی: «جیگر»

سید محمود متشرعی؛ فاطمه یوسفی راد

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، صفحه 59-74

https://doi.org/10.30473/il.2020.48036.1285

چکیده
  این مقاله به بررسی چندمعنایی واژة «جیگر» در زبان فارسی در چارچوب زبان‌شناسی شناختی اجتماعی می‌‌پردازد، با این هدف که نشان دهد رویکرد زبان‌شناسیِ شناختی‌اجتماعی بهتر از رویکرد زبان‌شناسیِ شناختی می‌‌تواند از عهدة تبیین انعطاف در معانی مختلف واژه‌‌‌های چندمعنا برآید. در زبان‌شناسیِ شناختی چندمعنایی واژگانی را نمی‌توان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل مقایسه‌ای انواع ارجاع در متون تبلیغاتى فارسی و انگلیسی: بررسی موردی: حوزۀ فرآورده‌هاى غذایی

مهسا صادقی

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، صفحه 75-88

https://doi.org/10.30473/il.2019.45705.1255

چکیده
  امروزه تبلیغات نقشی برجسته و تردیدناپذیر در زندگی انسان و بسیاری از جنبه‌های گوناگون فعالیت جوامع انسانی دارند و به همین دلیل متون تبلیغاتی نیز بسیار مهم‌اند. از دیدگاه زبان‌شناسی نقش‌گرا و به‌ویژه نظریۀ انسجام هلیدی و حسن (1976)، یکی از ملاک‌های مهمِ معنامندی و اثرگذاریِ متون «انسجام» است. بنابراین انتظار می‌رود که متون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی فرمول‌واره‌ها‌‌‌‌‌ی بیان مؤدبانۀ تقاضا در گویش گیلکی رشت با تأکید بر نقش نشانگرهای ادب و مهیاکننده‌ها

کتایون مسیب زاده مقدم؛ طیبه خوشبخت؛ حبیب گوهری؛ شهرام ولیدی

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/il.2019.47383.1275

چکیده
  فرمول‌واره‌ها‌‌‌‌ی بیان تقاضا، بخش مهمی از فرمول‌واره‌ها‌‌‌‌‌ هستند که مفاهیم آن‌ها از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی قابل تأویل و تفسیر به الگوهای فرهنگی- اجتماعی خاصی است. علی‌رغم اهمیت این موضوع، پژوهش خاصی در مورد آن‌ها در گویش گیلکی رشت صورت نگرفته ‌است. هدف این مقاله در گام نخست شناسایی و معرفی نشانگرهای‌ ادب و مهیاکننده‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی ریشه‌شناختی تعدادی از جای‌نام‌ها با ساختاری کهن در گویش مردم شیراز

گلنار قلعه خانی؛ مجتبی دورودی

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، صفحه 103-114

https://doi.org/10.30473/il.2020.47053.1272

چکیده
  از جمله واژگانی که در برابر دگرگونی‌های زبان ایستادگی بیشتری از خود نشان می‌دهند و ساختار کهن آنان کمتر دستخوش تغییر می‌گردد جای‌نام‌ها و نام مکان‌ها در حوزه‌های جغرافیایی فرهنگی است. گسترش زبان فارسی معیار بسیاری از ساختارِ واژگانِ کهن را در نمودگاه زدایش و دگرسانی قرار می‌دهد؛ هر چند که نمی‌توان جای‌نام‌ها را از این روند ...  بیشتر