Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Art Research, Faculty of Art and Architecture, Tehran University of Science and Research

2 Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, Tehran University of Research Sciences

3 Professor of French Literature, Tarbiat Modares University

4 Associate Professor, Department of Industrial Management, Arak Branch of Azad University

Abstract

Fashion is a global industry that pollutes the environment by using natural resources. Sustainable fashion is a solution to deal with the environmental risks of the fashion industry, with the aim of preventing the waste of resources in the production and consumption sectors. The data of applied and descriptive-analytical study are collected through library research, are analyzed based on semantic semiotic approach of discourse in light of Jacques Fontaine's theory of transparency and prosthesis and Landowski’s adaptation system. The main issue is to see how fashion can create the conditions for a discourse that allows the transition from a system of destruction to an ideal system of the environment. Based on this, seven examples of brand activities have been purposefully selected and examined in terms of environmental sustainability and transparency. The results show that stimuli such as celebrities and environmentalists with their actions are able to create a desirable discourse system. It is suggested that governments and the private sectors establish companies to collect old textiles using the theory of transparency and adaptation and explanation of fashion prostheses and their relationship in the sustainable fashion industry, and  protect the environment as well as contribute to job creation.

Keywords

Main Subjects

توحیدلو، یگانه و شعیری، حمیدرضا. (1396). مطالعه‏ی پروتزسازی گفتمانی. نشریه‏ پژوهش ادبیات معاصر جهان. 22: 286-169.
داوری، روشنک. (1396). تبیین مدل توسعه‏ی پایدار پوشاک: (مطالعه‏ی موردی: ایران). رساله دکتری رشته‏ پژوهش هنر. دانشکده‏ی هنر دانشگاه الزهرا
شعیری، حمیدرضا. (1394). مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی: قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه‏معناشناختی آن. مجله جامعه‏شناسی ایران. شماره 22: 128-122.
شعیری، حمیدرضا و سید ابراهیمی، فاطمه. (1398). نشانه بوم زیست ادبی: نظریه و روش، مجله ادبیات و زبان‌ها، 46: ۶۹- ۸۹.
فربود، فریناز و نیکوکار، منصوره. (1394). نقش فناوری تولید افزودنی در دستیابی به مد پایدار، فصلنامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 133-115.
کریگان، کیت. (1396). جامعه شناسی بدن: نظریههای مدرن، پست مدرن، پساساختارگرایانه. ترجمه محسن ناصری‏راد، تهران: انتشارات نقش و نگار. چاپ دوم.
لاکلائو، ارنستو و شانتال، موفه. (1392). هژمونی و استراتژی سوسیالیستی.ترجمه محمد رضایی. تهران: ثالث.
معین، مرتضی بابک. (1390). معنا به مثابه تجربه زیسته (گذر از نشانه‏شناسی کلاسیک به نشانه‏شناسی با دورنمای پدیدارشناختی). تهران: سخن
نوابخش، مهرداد وکریمی، فاروق. (1388). واکاوی مفهوم قدرت در نظریات میشل فوکو، فصلنامه مطالعات سیاسی. 3: 49-63.‌
Bottani, E., Tebaldi, L., Lazzari, I., & Casella, G. (2019). A model for assessing economic and environmental sustainability dimensions of a fashion supply chain and a case study. IFAC PapersOnLine, 52(13), 361–366
Brenot, A., Coste-Manière, I., Deroche, M., Godat, E., Lemoine, L., Ramchandanik, M., Sette, E.,& Tornai, C. (2019).Water footprint in fashion and luxury industry. In S.S. Muthu (Ed.). Water in textiles and fashion: Consumption, footprint, and life cycle assessment ,95–113.
Cimatti, B., Campana, G., & Carluccio, L. (2017). Eco design and sustainable manufacturing in fashion: A case study in the luxury personal accessories industry. Procedia Manufacturing [paper presentation] In the 14th Global Conference on Sustainable Manufacturing, GCSM 3-5 October 2016, Stellenbosch, South Africa, (pp. 393 – 400).
Eco, U. (1985). La Guerre du Faux. Paris: Grasset.
Fontanille, J. (2015). Formes de vie. Liège: Presses universitaires de Liège.
Fontanille, J. (2021). Ensemble. Pour une anthropologie sémiotique du politique. Liège : Presses Universitaires de Liège.
Grappi, S., Romani, S., & Barbarossa, C. (2016). Fashion without pollution: How consumers evaluate brands after an NGO campaign aimed at reducing toxic chemicals in the fashion industry, Journal of Cleaner Production,149, 1164-1173.
Kaufmann, V. (2000). De la mobilité à la motilité, dans Bassand, Kaufmann & Joye (dirs.). Enjeux de la sociologie urbaine, Lausanne. Presses plythecniques Universiraires Romandes.
Landowski, E. (2005). Les interdictions risquees.limoge:plum
Marcketti, S., & Karpova, E. (2020).The dangers of fashion: Towards ethical and sustainable solutions. Bloomsbury Visual Arts.
Moretto, A., Macchion,L., Lion, A., Caniato, F., Danese, P., & Vinelli, A. (2018). Designing a roadmap towards a sustainable supply chain: A focus on the fashion industry. Journal of Cleaner Production,193, 169-184.
https:// www. mag.sarak-co.com/fashion-and-weather,2020/08/21