Document Type : Research Paper

Authors

1 Islamic Azad University Science and Research Branch Faculty of Foreign Languages and Literature Department of General Linguistics

2 Linguistics/ university of Tarbiat Modares

3 Associate Professor, Department of Linguistics, Tarbiat Modarres University

Abstract

In this research, we investigated the effect of age and gender on the understanding of embodied metaphors in the concrete operational stage in Persian children.
Based on two experimental tests (a visual test and an auditory test),
we evaluated the development of children's understanding of embodied metaphors in the transition from
8 to 12 years of age and examined the role of gender in each of these two ages.
The results showed that children in this stage of cognitive development experience significant growth in the understanding of embodied metaphors. The results also showed that although there is no significant difference between girls and boys, 11 years old girls perform better than the corresponding boys in the tasks. The results suggest that during the concrete operational stage, children undergo separate cognitive development based on their genders, which reflects in their understandings of embodied metaphors.
Keywords: embodied metaphors, concrete operational stage, cognitive development, gender, age, children development

Keywords

Main Subjects

پیاژه، ژان و باربل اینهلدر. (1396). روانشناسی کودک. ترجمه زینب توفیق. تهران، نشر نی.
رقیب‌دوست، شهلا و صادقی, شهره. (1394). «فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان». زبان‌شناخت. 6(11). صص. 137-160.
سلطانی، وحیده. (1392). طراحی برنامه توانبخشی درک مفاهیم انتزاعی با استفاده از استعارههای مفهومی بدنمند در کودکان کمشنوای 5 تا 7 ساله فارسی‌زبان. پایان‌نامه مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی (غیرانتفاعی-غیردولتی).
شجاع رضوی، سعیده؛ روشن، بلقیس؛ پور ابراهیم، شیرین و صبوری، نرجس بانو. (۱۳۹۵). «بررسی فرایند رشد ‌درک استعاره بدن‌مند در کودکان ۲ تا ۵ ساله فارسی‌زبان». جستارهای زبانی. ۷ (۵). صص. ۲۹۳-۳۱۰.
صادقی، شهره. (1392آ). «ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسی‌زبان: بررسی مقایسه‌ای». علم زبان، 1(1)،. صص.145-167.
صادقی، شهره. (۱۳۹۲ب). فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 ساله فارسی زبان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
گلفام، ارسلان و رنگین کمان، فرانک. (138۶). «فراگیری استعاره در کودکان پیش از دبستان». مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی. ۲۲۰: ۷۰۸-۷۱۸.
Bialeka-Pikul, M. (2003). Metaphors in preschool child thinking about the mind. Journal Psychology of Language and Communication,17(2), 37-47.
Geeraerts, D. (2010). Theories of lexical semantics. Oxford University Press.
Gevaert, C. (2001). Anger in old and middle English: A "hot" topic? In Belgian Essays on Language and Literature. Université de Liège, Dép. d'anglais.
King, B. (1989). The conceptual structure of emotional experience in Chinese. Columbus, O.: Ohio State University.
Kövecses, Z. (2000). Metaphor and emotion. New York and Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.