Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Candidate in Linguistics, South branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor of English Language, North branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

With the increasing role and strengthened position of advertisements in the personal, commercial, and socio-cultural life of a society, studying it as a phenomenon becomes essential. Among various types of advertisements, those in the field of tourism can better represent the host society's culture. This research, adopting a comparative approach and relying on Lutman's semantic sphere theory, investigates and compares the layers of this phenomenon in the tourist advertisements of Iran and England. The research data were collected from various specialized tourism sources, such as tourism websites and posters shared on social networks. The results showed that action systems in the form of architectural layers bring the discourse in tourism advertisements in Iran and England closer. However, the presence of religious layers in Iranian ads and their absence in English ads highlight the differences in discourse in this category of ads. Thus, while non-cultural elements of architecture and buildings have become a kind of semantic universality in this sphere and are present in all advertisements, non-cultural elements such as special clothing, recreational tools, daily life, and national symbols play a prominent role in the semantic sphere of English advertisements but are absent in Iranian advertisements.

Keywords

Main Subjects

 
سرفراز، حسین؛ پاکتچی، احمد؛ کوثری، مسعود و آشنا، حسام‌الدین (1396). واکاوی نظریة فرهنگی «سپهرنشانه‌ای» یوری لوتمان و کاربست آن در زمینه تحلیل مناسبات میان دین و سینما. فصلنامة علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 10(39)، 73-96.
شایان‌سرشت، اکبر؛ خوشامن، زهرا؛ سام‌خانیانی، علی‌اکبر و نوروزی، زینب (1398). بومی‏سازی در ترجمه‏های منظوم حکایت کلاغ و روباه لافونتن در حرکت از فرانظام به نظام براساس نظریۀ لوتمان. نشریة ادبیات تطبیقی، 11(21)، 69-100.
شعیری، حمیدرضا و انتظاری‌ملکی، سعیده (1392). تحلیل وجه القایی زبان تصویری تبلیغات از دیدگاه کنشی و تنشی بر اساس رویکرد نشانه-‌معناشناختی (بررسی موردی: گفتمان تبلیغاتی داخلی و خارجی). زبانشناسی و گویش‏های خراسان، 5(9)، 95-117.
عباسی، آزاده (1399). تحلیل نشانه‌شناختی کنش‌های خوارج براساس نظریة «خود و دیگر» یوری لوتمان با توجه به گزاره‌های نهج‌البلاغه. پژوهش دینی، ۱۹(۴۰)، ‏۶۷-۹۰.
غلامپورگلی، محبوبه و حسامی‌کرمانی، منصور (1393). تحلیل نشانه‌شناختی تصویری از یک نگارة نسخة خطی “هزار و یک شب” به روش یوری لوتمان. نگارینة هنر اسلامی، 1(1)، 69-77.‎
فاضلی، فیروز و طباطبائی، سیداحمد (1402). تحلیل سپهر نشانه‌ای شعر «در آستانه» احمد شاملو بر اساس نظریة یوری لوتمان. فصلنامة نقد و نظریة ادبی، 8(1)، 5-25.
معین‌الدینی، محمد؛ توفیقی، ثمر و شهبازی، رامتین (1401). سپهر نشانه‏ای نگارگری ایرانی در دوران پهلوی اول براساس نظریة یوری لوتمان. رهپویة هنرهای تجسمی، 6(1)، 67-76
نورسیده، علی‌اکبر و پوربایرام، رقیه (1397). تحلیل نشانه معناشناسانه نظام گفتمان امام رضا علیه ‌السلام (پژوهش موردی: دعای طلب باران). فصلنامة علمی فرهنگ رضوی، 8(29)، 35-58
 
 
Abbasi, A. A (2020). Semiotic Analysis of the Actions of the Khawarij Based on the ‘Insider and Outsider” Theory of Yuri Lutman and Considering the Propositions of Nahj al-Balaghah. bi-quarterly Journal of Pazhouhesh Dini, 19(40), 67-90. [In Persian]
Fazeli, F., & Tabatbai, S. A. (2023). Reading Ahmad Shamlou’s “Dar Astaneh” in Light of Yuri Lotman’s Notion of the Semiosphere. Literary Theory and Criticism, 8(1), 5-25. [In Persian]
Gholam Pour, M., & Hesami Kermani, M. (2014). A Semiotic Analysis of a Picture of Sani-ol-Molk’s The Thousand and One Nights based on Yuri Lotman. Negarineh Islamic Art, 1(1), 69-77. [In Persian]
Kotov, K. & Kull K. (2006). Semiosphere versus Biosphere. In Brown, K. Encyclopedia of Language and Linguistics. (pp. 194-199). Elsevier.
Lotman, Y. M. (1988). Text within a text. Soviet psychology26(3), 32-51.
Lotman, Y. M. (1989). The semiosphere. Soviet Psychology27(1), 40-61.
Lotman, Y. M. (1990). Universe of the Mind. A semiotic theory of culture. London: IB Taurus.
Lotman, Y. M. (2005). On the semiosphere. Σημειωτκή-Sign Systems Studies33(1), 205-229.
Lotman, Y. M. (2013). On the dynamics of culture. Σημειωτκή-Sign Systems Studies, 41(2-3), 355-370.
Lucid, D. (1977). Soviet Semiotics: An Anthology. Baltimore: John Hopkins University.
Moeinoddini, M., Tofighi, S., & Shahbazi, R. (2023). Iranian Painting’ Semiosphere in First Pahlavi Era Based on Yuri Lotman’s Theory. Rahpooye Honar-Ha-Ye Tajassomi, 6(1), 67-76. [In Persian]
Noresideh, A. A., & Poor Bayram, R. (2020). Sign-Semantic Analysis Of Imam Riḍā's Discourse System (Case Study: Prayer Asking For Rain). Journal of Razavi Culture, 8(29), 35-58. [In Persian]
Sarafraz, H., Pakatchi, A., Kousari, M., & Ashena, H. (2017). A Study of the Yori Lotman’s Semiosphere Cultural Theory and Its Application in the Field of Analysis of Relations between Religion and Cinema. Strategy for Culture, 10(39), 73-96. [In Persian]
Shairi, H. R., & Entezari Maleki, S. (2013). A Semio-semantic Analysis of Manipulative Advertisements of Active and Tensive Types: A Comparison between the Discourse of the Domestic and Foreign Publications. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 5(9), 95-117. [In Persian]
Shayanseresht, A., Khoshamen, Z., Samkhaniani, A. A., & Nowruzi, Z. (2020). Domestication in Poetry Translations of "The Crow and the Fox" Fable by La Fontaine in moving from "extra - system" to "system" based on Lotman's theory. Journal of Comparative Literature, 11(21), 69-100. [In Persian]
Zylko, B. (2001). Culture and semiotics: Notes on Lotman's conception of culture. New Literary History32(2), 391-408.