Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor of Persian Language Teaching, Tarbiat Modares University

2 Persian Language Teaching Graduate

Abstract

The purpose of this research is to investigate the changes as well as the effect of the language in use (Persian or Arabic) on ethnocultural identity and its components across three generations of Iranians migrating in Bahrain by means of the standard questionnaire of Mutual Intercultural Relations in Plural Societies (MIRIPS). The components under study were language in use and attitude toward Persian language versus Arabic language, preserving Iranian versus Arab traditions, attitude towards social activities, attitude towards social connections, and friends, as well as the sense of belonging to Iranian culture as compared with Arabic culture. The findings of the research indicate that there is a significant difference across the three generations in terms of the attitudes towards these components with the first generation immigrants feeling more attached to their primary identity group (i.e. the Iranian ethnic identity) as compared to the other groups. Besides, it was observed that this cultural affinity and sense of belonging to their primary identity group have slowly diminished in other generations, a result which is visible in all components of ethnocultural identity. Findings do not show any distinct gap among the generations; yet the ethnocultural identity can be observed continuously across the different generations. Also, the results of Pearson correlation test display that the language affects all components of ethnocultural identity showing a positive and meaningful relationship with them.

Keywords

Main Subjects

آزاد ارمکی، تقی و عارف وکیلی (1392). مطالعۀ جامعه‌شناختی تعریف مفهوم هویت ملی میان اندیشمندان ایرانی. فصلنامۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی-فرهنگی، دورۀ2، شمارۀ 1، 9-35.
آشنا، حسام‏الدین و محمدرضا روحانی (1389). هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفه‏‌های بنیادی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دورۀ 3، شمارۀ 4 (پیاپی 12)، 157-184.
اسماعیلی، رضا، ثریا معمار و صدیقه رئوفی‏منش (1390). بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتاب‏های کودکان درسال‌های 75، 80 و 85. ‏نامۀ پژوهش فرهنگی، دورۀ 12، شمارۀ 13، 9-40.
برمن، مارشال (1382). تجربۀ مدرنیته: هر آنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‏رود. مترجم: مراد فرهادپور. تهران: طرح نو.
 جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی. مترجم: تورج احمدی. تهران: شیرازه.
حاجیانی، ابراهیم (1388). جامعه‏شناسی هویت ایرانی. تهران: پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک.
دانش، پروانه و عاطفه توکلی (1393). مطالعۀ هویت نسل دوم ایرانیان خارج از کشور. پژوهشنامۀ توسعۀ فرهنگی اجتماعی، دورۀ 1، شمارۀ 2، 23-40.
رجایی، فرهنگ (1382). مشکل هویت. تهران: نشر نی.
روح‏الامینی، محمود (1379). زمینۀفرهنگ‏شناسی. تهران: انتشارات عطار.
ریتزر، جرج (1389). مبانی نظریۀ جامعه‌شناسی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن. مترجم: شهناز مسماپرست. تهران: نشر ثالث.
علیخانی، علی‏اکبر (1386). هویت فرهنگی ایرانیان و عقب‌ماندگی یک بررسی علی. در: هویت ایران، به اهتمام علی‏اکبر علیخانی، (صص 95-141). تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
فروتن، یعقوب (1391). بررسی اجتماعی و جمعیت‏شناختی مناسبات هویت و مهاجرت. فصلنامۀ مطالعات ملی، دورۀ 13، شمارۀ 2 (پیاپی 50)، 73-94.
فکوهی، ناصر (1395) هویت فرهنگی چیست؟ تارنمای انسان‌شناسی و فرهنگ. برگرفته از: https://article.irna.ir/fa/c1_7423/
قمری، محمدرضا (1385).  نقش زبان در تأمین امنیت ملی. فصلنامۀ دانش انتظامی، دورۀ 8، شمارۀ 4، 94-107.
قمری، محمدرضا و محمد حسن‏زاده (1389). نقش زبان در هویت ملی. زبان‌پژوهی، دورۀ 2، شمارۀ 3، 153-172.
 کاستلز، امانوئل (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت (جلددوم). مترجم: حسین چاوشیان. تهران: طرح نو.
گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخیص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. مترجم: ناصر موفقیان. تهران: نشرنی.
میرزایی، حسین، توکل آقایاری هیری و سجاد قربان‏پور (1392). بررسی رابطۀ زبان مادری با هویت ملی و هویت قومی. راهبرد اجتماعی-فرهنگی، دورۀ 3، شمارۀ 9، 59-81.
نواح، عبدالرضا و سیدمجتبی تقوی‌‏نسب (1386). تأثیر احساس محرومیت نسبی بر هویت قومی و هویت ملی: مطالعۀ موردی اعراب استان خوزستان. مجلۀ جامعه‌‏شناسی ایران، دورۀ 8، شمارۀ 2، 142-163.
 
Kritz, M. M. (2007). Migration: International. In G. Ritzer (Ed.), The Blackwell encyclopedia of sociology (Vol. 5) (pp. 3019-3025). Oxford: Blackwell Publishing.
Phinney, J. S., & Ong, A. D. (2007). Conceptualization and measurement of ethnic identity: Current status and future directions. Journal of Counseling Psychology, 54(3), 271-281.
Schnepf, S. V. (2007). Immigrants' educational disadvantage: An examination across ten countries and three surveys. Journal of Population Economics, 20(3), 527-545.
Trofimovich, P., & Turuševa, L. (2015). Ethnic identity and second language learning. Annual Review of Applied Linguistics, 35, 234-252.