Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Linguistics, Payame Noor University

2 Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University

3 M.A. Student of Linguistics, Payame Noor University

Abstract

This socio-onomastics research compares naming Tehran traditional cafés (qahveh khaneh) and coffee shops from a multiple identities perspective. Using a descriptive analytic method, this applied study examined around 232 traditional cafés and 296 coffee shops in Tehran. The results display that the individual's identity plays a strikingly more significant role in naming traditional cafes than coffee shops. Moreover, from the perspective of gender identity, the use of masculine name characters is more prevalent in traditional cafés than coffee shops, while there exists no significant gender distinction in naming coffee shops. The role of ethnic identity was almost similar yet noticeable in the two places. On the other hand, while traditional cafes opt for national and religious names, the coffee shops use national names more frequently. Also, the results indicate a significant use of international identity in naming coffee shops.

Keywords

Main Subjects

اشرف نظری، علی،علی حسن‏پور و محسن حسن‏پور (1391). فرهنگ، سیاست نام‏گذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه‏های طنز صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در دهة 1380 ه.ش. فصلنامة تحقیقات فرهنگی، دورة 5، شمارة 4، 1-22.
الطائی، علی (1378). بحران هویت قومی در ایران. تهران: نشر شادگان.
جمشیدی‏ها، غلامرضا و مجید فولادیان (1390). بررسی تحولات فرهنگ عمومی در ایران براساس تحلیل نام‏گذاری. فصلنامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دورة 7، شمارة 24، 39-63.
دهخدا، علی اکبر (1377). لغت‏نامه. تهران: موسسة چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
دهشیری، محمدرضا (1379). جهانی شدن و هویت ملی.
فصلنامة مطالعات ملی، دورة 2، شمارة 5، 71-100.
دهقانیان، حمید و کاظم حاجی‏زاده (1394). مکان‏ها، نام‏ها و هویت مکانی: مطالعۀ موردی شهر تهران. معرفت فرهنگی اجتماعی، دورة 6، شمارة 4، 41-62.
رئوفی، محمود (1389). مؤلفه‏های هویت دینی. فصلنامة دین و ارتباطات، دورة هفدهم، شمارة اول و دوم، 91-112.
زندی، بهمن و بهزاد احمدی (1395). نام‏شناسی اجتماعی-شناختی؛ حوزۀ نوین مطالعات میان‏رشته‏ای. فصلنامة مطالعات میان‏رشته‏ای در علوم انسانی، دورة 9، شمارة 1، 99-127.
طیب، محمدتقی و بتول علی‏نژاد (1382).بررسی گرایش‏های جدید نام‏گذاری در اصفهان از دیدگاه زبان‏شناسی. مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورة 2، شمارة 32 و 33، 32-58.
فاضلی، نعمت اله (1392). فرهنگ و شهر؛ چرخش فرهنگی در گفتمان‏های شهری. تهران: تیسا.
فاضلی، نعمت اله (1390). کافی‏شاپ و زندگی شهری. تهران: تیسا.
قادری، حاتم (1386). سویه‏های هویت. تهران: شیرازه.
قلی‏فامیان، علی‏رضا و ماندانا کلاهدوز محمدی (1395). بررسی الگوهای زبانی در نام‏گذاری مراکز کسب و کار شهر تبریز. فصلنامة مطالعات فرهنگ-ارتباطات، دورة 17، شمارة 33. 109-125.
قنبری عدیوی، عباس (1392). تأثیر مذهب بر نام‏گذاری مردم چهارمحال و بختیاری. دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، دورة 1، شمارة 2، 83-107.
کردی، ناهید و طاهر براتچیان (1393). پخش سریال‏های تلویزیونی ماهواره‏ای و فرهنگ نام‏گذاری مردم. رسانه، دورة 26، شمارة 1، 73-90.
گودرزی، حسین (1385). مفاهیم بنیادین در مطالعات قومی. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
گودرزی، حسین و مهدی بختیاری (1395). میزان توجه به مؤلفه‏های هویت ملی در نام‏گذاری معابر اصلی شهر تهران. فصلنامة مطالعات ملی، دورة 17، شمارة 1، 53-70.
گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. مترجم: ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
معتکفی، فرزین و عباسعلایی چهره برق (1393). روزی روزگاری قهوه‏خانه. تهران: انتشارات جهان جام جم.
 نادری، سارا (1392). درآمدی بر روایت زنانه از شهر. تهران: تیسا.
نجاتی حسینی، سیدمحمود و سمیه افشار (1388). تحول نام‏گذاری فرزندان در شهر تهران. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه (جوان و مناسبات نسلی)، شمارۀ 3، 141-158.
ندیم، مصطفی ( 1384). نظام نام‏گذاری غیررسمی عامه در میان جزیره‏نشینان قشم. نامة انسان‏شناسی، دورة 4 ، شمارة 7، 147-160.
نرسیسیانس، امیلیا (1383). مردم‏شناسی جنسیت. تهران: نشر افکار و سازمان میراث فرهنگی، معاونت پژوهشی، پژوهشکدۀ مردم‏شناسی.
بانک اطلاعات اصناف، لیست چایخانه و قهوه‏خانه‏های سنتی تهران، برگرفته 5/8/1396 از: http://www.irannamayeh.com/ بانک-اطلاعات- اصناف/ چایخانه- و-قهوه-خانه-سنتی ?ispaging=True&page=53&size=50
کتاب اول، برگرفته 16/8/1396 از: http://www.avval.ir/search/ کافی-شاپ
همگردی، لیست قهوه‏خانه‏های تهران، برگرفته 26/9/1396 از: https://hamgardi.com/fa/List/تگ-قهوه-خانه-های-تهران
همگردی، لیست کافی‏شاپ‏های تهران، برگرفته 26/9/1396 از: https://hamgardi.com/fa/List/ تگ-کافی-شاپ-تهران.
 
Aksholakova, A. (2014). Proper name as clue symbol of identity. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 112, 465-471.
Algeo, J., & Algeo, K. (2000). Onomastics as an interdisciplinary study. Names, 48(3/4), 265-274.
Bright, W. (2003). What is a name? Reflections on onomastics. Language and Linguistics, 4(4), 669-681.
Tajfel, H. (1981). Human groups and social categories: Studies in social psychology. Cambridge: Cambridge University Press.