Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate in Theater, University of Tehran

2 Associate Professor of Linguistics, University of Tehran

3 Professor of Semiotics, Tarbiat Modarres University

Abstract

With regard to the advent of intermediality theory in the recent years, the objective of this study is to bring to the attention the breakdown of the theater discourse space into several forms of media spaces in order to understand their forms of participation in theater through the study of its intermedia functions. The communication space will form in relation to the intermedia and collision of host and guest media. In such a communicative context, the primary features of communication may be maintained or make a transition to a new discourse. Accordingly, the paper provides a definition as well as a comparison/contrast of concepts such as media relations and media references, mixmediality, multimediality, transmediality and intermediality. There has always been confusion between concepts of intermedia and intertextuality to the extent that, at times, they have been mistakenly used interchangeably. This study discusses the emergence of intermedia theory and its status in art and media discourse analysis in the era of technology expansion, relying on some plays performed between 2011 and 2016.

Keywords

Main Subjects

افخمی، علی؛ عابدینی، سیروس؛ محمودی بختیاری، بهروز. (1397). تحلیل گفتمان انتقادی سخنرانی دونالد ترامپ در مورد مهاجران. فصلنامة زبان‌شناسی اجتماعی، دورة دوم، شمارة اول، تابستان، صص 61-51.
بسکابادی، م. شیخ‌ مهدی و امیرحسین ندایی. (1389). ویژگی‏های پست‏مدرن در هنر چندرسانه‌ای، کتاب ماه هنر، تیرماه، شماره 142، صص 19-12.
بوردول، دیوید. (1386). روایت در فیلم داستانی. ترجمۀ علاءالدین طباطبائی و مهناز فاتحی. تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
رحیمی جعفری، مجید. (1390). تحلیل روابط بینامتنی در سنیمای دو دهة اخیر ایران (1390-1370). پایان‌نامة کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شعیری، حمیدرضا. (1391).نشانه- معناشناسی دیداری.
تهران: نشر سخن.
ــــــ. (1394). نشانه-معناشناسی حایل‌های گفتمانی. منتشر شده در http://farhangemrooz.com/news
تاریخ رجوع: مرداد 95
شعیری، حمیدرضا؛ رحیمی جعفری، مجید؛ مختاباد امرایی، مصطفی. (1391). از مناسبات بینامتنی تا مناسبات بینارسانه‌ای: بررسی تطبیقی متن و رسانه. فصلنامة پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی، د 3، ش 2 (پیاپی 10)، صص 152-131.
گرمس، آلژیرداس ژولین. (1389). نقصان معنا. ترجمۀ حمیدرضا شعیری. تهران: نشر علم.
فیاض، ابراهیم. (1382). انسان‎شناسی ارتباطی ادبیات. فصلنامۀ انسان‎شناسی، دورۀ اول، شمارۀ 4، صص 177-165.
 
Allen, G. (2000). Intertextuality: The new critical idiom. London, Routledge.
Bolter, J. D., & Grusin, R. (1999). Remediation: Understanding new media. Cambridge: The MIT Press.
Badir, S. (2007). La sémiotique aux prises avec les médias in visible: L’hétérogénéité du visuel. N.3. Limoges: Pulim
Branigan, E. (1992). Narrative comprehension and film. London: Routledge.
Chapple, F. (2008). On Intermediality. Culture, Language and Representation, 6, 7-14.
Chatman, S. (1981). What novels can do that films can't (and vice versa). On Narrative, 7(1), 117-36.
Fontanille, J. (2007). Intermédialité: L’affiche dans l’annonce-press on ‘visible: L’hétérogénéité du visuel, n° 3. Limoges: Pulim.
Genette, G. (1997), Palimpsests: Literature in the second degree (C. Newman & C. Doubinsky, Trans.). University of Nebraska Press.
 Hasan, G. (2015). Is film noir a genre, or a style? Online Journal of Art and Design, 17-25.
Hayward, P. (1988). Echoes and reflections: The representation of representations. In P. Hayward (Ed.). Picture this! Media representations of visual art and artists (pp. 1-25). London: John Libbey.
Kattenbelt, C. (2008). Intermediality in theatre and performance: Definitions, perceptions and medial relationships. Cultura, Lenguaje y Representaciόn, 6, 19-29.
McLuhan, M. (1965). Understanding media: The extensions of man. New York: McGraw-Hill.
Méchoulan, E. (2003). Intermédialités: Le temps des illusions perdues. Intermédialités, 1, 9–27.
Petho, A. (2011). Cinema and Intermediality: The Passion for the In-Between. UK: Cambridge Scholars Publishing
Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, intertextuality, and remediation: A literary perspective on intermediality. Intermédialités, 6, 43-64
Rangel, A. (2015). Intermedia, an updated vision in the early twenty-first century. xCoAx 2015: Proceedings of the third conference on Computation Communication Aesthetics and XComputation, 79-99.
Sluijs, J. & Anneke S. (2009). Interactivity and affect in intermedial art: Theorizing introverted and extraverted intermediality. Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Techniques, 13, 177-196.
Turim, M. (1991). The displacement of architecture in avant-garde films. Iris, 12, 25-38.
Wasko, J (2003). How Hollywood works. London, Sage Publication.