Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD candidate of Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz Branch

2 Assistant Professor of Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz Branch

3 Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University

Abstract

This article is aimed at a cognitive analysis of meaning construction in the movie discourse based on Fauconnier and Turner’s (2002) conceptual blending theory. The present research used a qualitative content analysis methodology with a descriptive-elaborative approach to survey the mapping procedures and the constitutive elements of the conceptual framework of the movie Salesman, an Iranian film directed by Asghar Farhadi. The conceptual blending theory illustrates a system of background cognition including the categorizations, mapping, structural projections and dynamic mind stimulants. Accordingly, the presence of multiple inner layers and various vital relations such as identity, cause and effects, changes, time and representations made Salesman a blended mirror structure where a blended concept of loss is projected. The findings of this study emphasize the necessity of the focus on mind in discourse studies showing that the extension of the conceptual blending theory to analyze the discourse of movies can enrich the meaning construction affairs in the film and cinema industry.
key words: conceptual blending theory, vital relation, discourse, movie, seller

Keywords

Main Subjects

اردبیلی، لیلا؛ برکت، بهزاد؛ روشن، بلقیس؛ محمدابراهیمی، زینب.(1392). پیوستگی معنایی متن از منظر نظریۀ آمیختگی مفهومی. دوماهنامۀ جستارهای زبانی، دوره 6، شماره 5 (26)، صص 27-47.
اورکی، غلام‌حسن؛ ویسی، الخاص؛ شکرآمیز، منصوره. (1397). ساز و کار شناختی آمیختگی و نقش آن در مفهوم‌سازی‌های قرآنی.فصلنامۀ تازه‌های علوم شناختی، سال 20، شماره 1، صص 89-74.
لیتلمور، جنت وتیلور، جانر. (1395). درآمدی بر نظریه‌های زبان‌شناسی شناختی همراه با برخی جنبه‌های کاربردی.ترجمۀپارسا بامشادی و شادی انصاریان.قم: کاوشیار.
برکت، بهزاد؛ روشن، بلقیس؛ محمدابراهیمی، زینب؛ اردبیلی، لیلا.(1391). روایت‌شناسی شناختی: کاربست نظریۀ آمیختگی مفهومی بر قصه‌های عامیانۀ ایرانی.ادب‌پژوهی، شمارۀ 21، صص 9-32.
پردل، مجتبی؛ رضایی، حدائق؛ رفیعی، عادل.(1396). آفرینش معانی پیدایشی در شعر سپید بر پایۀ نظریۀ
هم‌آمیزی مفهومی.دوماهنامۀ جستارهای زبانی، دوره 8 (پیاپی 38)، صص 43-66.
پورابراهیم، شیرین. (1396). کاربست نظریۀ آمیختگی مفهومی در مفهوم‌سازی شهادت در شعر پایداری.نشریۀ ادبیات پایداری، سال نهم، شمارۀ17، صص 85-65.
حسام‌پور، سعید و سینایی نوبندگانی، هاله.(1394). بررسی ارتباط مهارت‌های تفکر نقادانه و فرایندهای ساخت معنا در ذهن در نمایشی از مجموعۀکلاه‌قرمزی. تفکر و کودک، سال 6، شمارۀ 1، صص 19-44.
راودراد، اعظم، تقی‌زادگان،معصومه. (1392). سپیده یا الی...؟ خوانش انتقادی فیلم دربارۀ الی....فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران،1-1، صص 71-88.
سجودی، فرزان؛ شاه‌طوسی، شهناز؛ فرحزاد، فرزانه.(1390). بررسی و نقد ترجمۀ بین زبانی و ترجمۀ بین نشانه‏ای مرگ دستفروش از دیدگاه نشانه‌شناسی انتقادی. فصلنامۀ پژوهش‌هایزبانی و ادبیات تطبیقی، دورۀ 2، شمارۀ 4 (8)، صص 73-89.
صادقی، لیلا. (1391). ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی بر اساس نظریۀ ادغام مفهومی. جستارهای زبانی، دورۀ 4، شمارۀ 15، صص 75-103.
طاهری، پیام؛ صابر، زینب؛ چیت‌سازیان، امیرحسین. (1393)، تحلیل گفتمان انتقادی سینمای ایران با تاکید بر آثار مهرجویی، حاتمی، بنی‌اعتماد و فرهادی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان.
نجفی، آزاده؛ پهلوان‌نژاد، محمدرضا؛ شریفی، شهلا.(1395). خلق شخصیت نوظهور در متن زبانی با کمک آمیختگی مفهومی.جستارهای زبانی.
 
Bordwell, D. (2013). Film Narration as Metalanguage. In Narration in the Fiction Film (pp.33–36). Abingdon, Oxon: Rutledge.
Buckland, W. (2000). The Cognitive Semiotics of Film. Cambridge: Cambridge University Press.
Carroll, N. (1996). A Note on Film Metaphor. In Theorizing the Moving Image, (pp. 212-223). Cambridge: Cambridge University Press.
Chilton, P. (2008). Reflections on blend and discourse. In T. Oakley & A. Hougaard (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170), (pp. 251-256). John ‏Benjamin Publishing.
Coëgnarts, M. & Kravanja, P. (2014). Metaphor, Bodily Meaning, and Cinema, Image& Narrative, 15(1), 1-4.
Copland, S. (2009). Modeling the mind: Conceptual blending and modernist narratives. University of Toronto.
Coulson, S. (2001). Semantic leaps: Frame-shifting and conceptual blending in meaning construction. Cambridge University Press.
Dancygier, B. (2012). Narrative time, sequence, and memory: A blending analysis. In R. Schneider & M. Hartner (Eds.) Blending and the study of narrative: Approaches and applications (pp. 31-56). Berlin: Walter de Gruyter.
Evens, V. & Green, M. (2006).Cognitive linguistics: An introduction. Great Britain: Rutledge.
Fauconnier, G. (1994). Mental spaces: Aspects of meaning construction in natural language. Cambridge University Press.
Fauconnier, G. (1997). Mappings in thought and language. Cambridge University Press.
Fauconnier, G., & Turner, M. (1998). Conceptual integration networks. Cognitive science, 22(2), 133-187.
Fauconnier, G., & Turner, M. (2000). Compression and global insight. Cognitive Linguistics, 11(3/4), 283-304.
Fauconnier, G., & Turner, M. (2002).The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books.
Forceville, C. (2016). Visual and multimodal metaphor in film: charting the field. In: K. Fahlenbrach (Ed.). Embodied metaphors in film, television and video games: Cognitive Approaches (pp. 17-32). London: Rutledge.
Hiraga, M. (1999). Blending and an interpretation of Haiku: A cognitive approach. Poetics Today, 20 (3), 461-481.
Hougaard, A. (2008). Compression in interaction. In T. Oakley & A. Hougaard, (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170) (pp.179-208). John ‏Benjamin Publishing.
Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of imagination, reason and meaning. University of Chicago Press.
Johnson, M. (2007). The meaning of body, aesthetics of human understanding, Chicago: University of Chicago Press.
Joy, A., Sherry, J. & Deschenes, J.  (2009). Conceptual blending in advertising. Journal of Business Research, 62,39-49.
Koestler, A. (1964). The act of creation. London: Hutchinson & Co.
Koetsier, J., & Forceville, C. J. (2014). Embodied identity in werewolf films of the 1980, Image & Narrative, 15(1), 44-55.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: Chicago University Press.
Lakoff,G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony, Metaphor and thought (2nd Ed.)(pp. 202-250), Cambridge University Press.
Pascual, E. (2008). Fictive interaction blends in everyday life and courtroom settings, in Oakley, T. & A. Hougaard (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170), (pp. 79-108). John‏ Benjamin Publishing.
Schneider, R., & Hartner, M. (2012). Blending and the study of narrative: Approaches and applications. Berlin: De Gruyter.
Sinha, C. (2005). Blending out of the background: Play, props and staging in the material world. Journal of Pragmatics, 37(10), 1537-1554.
Turner, M. (2001). The cognitive study of art. Language & Literature, 15(1), 17-27.
Williams, R. F. (2008). Guided conceptualization: Mental spaces in instructional discourse, In T. Oakley & A. Hougaard (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170), (pp. 209-234). John ‏Benjamin Publishing.