Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Linguistics, Payame Noor University

2 MA in Linguistics, Payame Noor University

Abstract

Graffiti is a type of vandalism and a kind of social abnormality which among its main manifestations are writing and engraving on the walls of schools, universities and public institutions. The objective of this research is to study the content of bench-writings and graffiti at secondary schools and universities of Ardabil city, taking into account the variables of sex, age and education based on Durkheim’s (1995) theory of abnormal behavior. The data were analyzed for the concepts such as love, life, names, time, pictures and education. The present research is a descriptive-correlational study. The results of statistical analysis indicated that there is a significant difference in the content of bench-writing and graffiti of high schools and universities in the city of Ardabil from sociolinguistic point of view. The results of the research indicate that there is a significant relationship between sex, age, education and content of graffiti in high schools. However, there is no significant difference in a variety of themes related to love and different types of life themes depicted on graffiti and bench-writings of schools and universities.

Keywords

Main Subjects

آقایی ابیانه، بنفشه و کلانتری، عبدالحسین (1395). بررسی مقایسه‏ای میزنوشته‏های مدارس منطقۀ شش شهر تهران. اندیشه های نوین تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دورۀ 12، شمارۀ 2، 61-31
خدیوی‏زند، محمد مهدی. (1371). تخریب‏گرایی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای تهران، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
زندی، بهمن. (1393). بررسی دیوارنوشته‏های شهر تهران از دیدگاه جامعه‏شناسی زبان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دانشگاه پیامنور تهران، دورۀ 3، شمارۀ 2، 335-355
علیوردی‏نیا، اکبر؛ شارع پور، محمد، و رحمانی، سحر (1392). بررسی عوامل مؤثر بر وندالیسم دانشجویان از دیدگاه نظریه‏ی فشار عمومی اگنیو. پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، سال 2، شمارۀ 3. 53 تا 78
محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم: مبانی روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی رفتار وندالیستی در مباحث آسیب‏شناسی و کجرفتاری. تهران: نشر آن.
محمدی بلبان‏آباد، اسعد. (1384). سنجش میزان وندالیسم و عوامل فردی و اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشآموزان ناحیه یک مقطع متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 84-1383، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.
مقصودی، سوده و بنی‏ فاطمه، زهرا (1383). تحلیل محتوای دیوارنویسی‏های کلاس‏های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان. رفاه اجتماعی، شمارۀ 13، 290-267.
نواح، عبدالرضا و کوپایی، محمدباقر (1391). عوامل اجتماعی و شخصیتی مؤثر بر گرایش مؤثر به وندالیسم در بین دانش‏آموزان دبیرستانی شهر اهواز. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دورۀ 4، شمارۀ 2، 143-131.
Ball, J. (2005). The moderating effect factor on the relationship between lifetime traum event exposur and juvenil delinguency in sample of male Juvenile offender. PHD Dissertion, Georgia State University.
Cohen, S. (1973). Property destruction: motives and meanings. In Ward, C. (ed.), Vandalism. London: Architectural press.
Durkheim, É. (1995). The elementary form of religious life. NewYork, USA: The Free Press.
Lygart, C. (1988). Public scool vandalism toward synthesis of theories and transition to paradigm analysis. Adolescence. 23(89), 187-200.
Mayer, R. (1987). A search for the elusive setting event of school vandalism, Journal of Educational and Treatment of Children, 10(3), 259-270.
Sanders, W.B. (1981). Juveile delinquency: causes, Patterns and reactions. New York: Holt, Rinehart & Winston.