Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University

2 Ph. D. in linguistics,researcher, payame noor university, tehran

Abstract

Mass media pave the way for expressing social affairs and people’s lives at the national and international levels. As a powerful and influential tool, Cinema plays a significant role in attracting audiences to express social issues. Using Fairclaough model for critical discourse analysis and descriptive and qualitative method, this research investigates one of the branches of sociolinguistics, namely, the impact of the gender on the representation of social issues in Rag-e-Khab. The population of this study is Iranian cinema movies, and Rage-e-Khab, selected through a purposive sampling method, was analyzed for the purpose of this study. The main questions are: How does the movie Rage-e-Khab represent gender? How are the men and women represented in the film's story? The findings of this study show that the female character of the story owes her luck to the presence of a man whom she does not know very well, and builds a world with her emotional and fragile beliefs stemming from her mistaken view of life. The man's character in the story betrays the woman and abuses her fragile psychological conditions after separation, and ultimately destroys the love in the woman, yet he remains in the life of the woman in the story. This woman represents a part of those in society who grew up unknowingly disregarding their surroundings and neglected the advice of the father, which was portrayed in the film as the society. As a result, women confronted with the bitter truth of deception and, ultimately, this internal collapse recreates them and makes them meaningful.

Keywords

Main Subjects

آقاگل‏زاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی، چاپ اول.
ـــــــــــ (1386). تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات، فصلنامه ادب  پژوهی، ش. اول، بهار: 1-27.
ـــــــــ و غیاثیان، مریم (1386). رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. زبان و زبان‏شناسی، 5: 39-54.
آقاگل‏زاده، فردوس؛ ارجمندی، معصومه؛ گلفام، ارسلان و کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه (1389). کارآمدی الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در نقد و ارزیابی برابرها در متون ترجمه‏شده خواهران اثر جیمز جویس. پژوهش‏های زبان و ادبیات تطبیقی، دوره 1، ش 3، پاییز: 1-24.
بخارایی، احمد و همکاران (1394). واکاوی سوژة زن در فضای گفتمانیِ سینمای ایران (تحلیل گفتمان موردی فیلم‏های لیلا، دو زن و جدایی نادر از سیمین)، زن در فرهنگ و هنر، دوره7، ش1، بهار.
بشیر، حسن و حاتمی، حمیدرضا (1388). مطالعۀ مقایسه‏ای رویکردهای انتخاباتی: تحلیل گفتمان سرمقاله‏های جمهوری اسلامی و کیهان دربارۀ دومین مرحله انتخابات مجلس هشتم (از 25 اسفند 1386 تا 6 اردیبهشت 1387). پژوهش‏های ارتباطی، 16 (1): 93-114.
بهرام‏‏پور، شعبانعلی (1379). «مقدمه» در تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
جنکینز، ریچارددین (1381). هویت اجتماعی. ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
خادم‏الفقرایی، مهوش و کیانپور، مسعود (1395). تحلیل گفتمان فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو با تمرکز بر داغ ننگ ناشی از تقابل سنت و مدرنیته. زن در فرهنگ هنر، دورۀ 8، ش.4، زمستان: 443-452.
دالگرن، پیتر (1380). تلویزیون و گسترۀ عمومی. ترجمۀ مهدی شفقتی، تهران: سروش.
راودراد، اعظم و سلیمانی، مجید (1389). بازنمایی گفتمان سنت اسلامی از تجربه دینی در سینمای ایران؛ تحلیل گفتمان فیلم زیر نور ماه. مجله جهانی رسانه، دوره 5، ش.2، پاییز و زمستان: 1-16.
سادات مقداری، صدیقه؛ زمردیان، رضا؛ استاجی، اعظم و مشکوه‏الدینی، مهدی (1390). بازنمایی نقش زنان در ادبیات جنگ برای کودک از منظر گفتمان‏شناسی انتقادی، مجلۀ زبانشناسی و گویش‏های خراسانی، سال 3، ش. 2، شمارۀ پیاپی 5، پاییز و زمستان: 47-69.
سلطانی، علی‏اصغر (1384). قدرت، زبان و گفتمان. تهران: نشر نی.
فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل گفتمان انتقادی. ترجمۀ پیران و همکاران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‏.
کاظمی، فروغ و سلمانی سیاه بلاش، امینه (1395). بررسی کارکرد سطوح تحلیل در رویکرد انتقادی به تحلیل گفتمان: مطالعۀ موردی فیلم جدایی نادر از سیمین. جستارهای زبانی، دورۀ 7، ش. 4، پیاپی32، مهر و آبان: 217-233.
محمدرضایی، علیرضا و اکبری‏زاده، فاطمه (1392). گفتمان سورۀ مریم، زن در تعامل با عرف و عفاف، فلسفۀ دین، دورۀ 10، ش.3، پاییز: 25-50.
محمودی بختیاری، بهروز و معنوی، مهسا (1395). خشونت کلامی در نمایشنامۀ هاملت با سالاد فصل: رویکردی گفتمانی. جستارهای زبانی، 7 (2): 187-205.
نیازی، هاله1381). درآمدی بر جامعه‏شناسی تصویر. فارابی. دورۀ 11، ش.4: 123-154.
یارمحمدی، لطف‏الله (1383). گفتمان‏شناسی رایج و انتقادی. تهران: هرمس.
Belton, J. (1995). Movie and mass multure. London: Routgers University press.
Enson, J. (2002). Discourse analysis as theory and method. London: Sage Publication.
Fairclaough, N. (1993). Discourse and social change, Polity Press.
Fairclaough, N., & Wodak, R. (1997). Critical discourse analysis in discourse studies. A multidiciplinary introduction (vol 2) Edited by T. A.van Dijk. Sage Publication.
Hill, H. (2009).Outsourcing the public library: A critical discourse analysis (unpublished dissertation), University of Missouri,The United States.
Jones, P. E. (2007). Why there is no such thing as critical discourse analysis. Language & Communication, 27, 337–368.
Wodak, R. (2005). Aspects of critical discourse analysis. Azfal, 36, 5-31.
Wortham, S. (2017). Encyclopedia of language and education (Vol. 3), Discourse and Education (pp. 71-84). New York: Springer.