Document Type : Research Paper

Author

Ph.D. Candidate of Linguistics, Allameh Tabataba'i University

Abstract

Today, advertising plays a significant and indisputable role in human life and in many different aspects of human societies, and for this reason, promotional texts are also very important. From a linguistic perspective, in particular Halliday and Hassan's (1976) theory of cohesion, one of the important criteria for the meaningfulness and effectiveness of a text is cohesion. Therefore, it is expected that the advertising texts that are intended to persuade and influence the audience will also be strongly coherent. The main questions of this research are: What is the role of reference, as one of the cohesive devices, in creating cohesion of advertising texts? And what are the similarities and differences between the use of this cohesive device in English and Persian advertisement? Considering the importance and prosperity of food product advertising among different types of advertising, the data (15 Persian and 15 English advertisement texts) were randomly selected during a three-month period from March 2019 to May 2019. Product and food advertising have been featured on television and satellite channels. The findings of the study indicate that the frequency of demonstrative reference in Persian advertising is more than personal and comparative reference, while in English advertising the frequency of personal reference is much higher than the other two types. Among the types of personal reference, reference to the audience was the most frequently used one in both Persian and English corpuses. The results can be explained by considering the purpose of advertising which is to address and persuade the audience. The results also suggest that while personal references appear as parts of nominal groups in Persian texts, they appear as parts of adverbial groups in English texts Also, among the types of comparative references in both texts, the use of specific comparative references is more common. 

Keywords

آقاگل‌زاده، فردوس (1390). تحلیل گفتمان انتقادی: تکوین تحلیل گفتمان در زبان‌شناسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
توفیقی، مهناز (1383). کارگفت‌های ترغیبی در تبلیغات بازرگانی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبایی.
صادقی، مهسا (1397). بررسی مقایسه‌ای ابزارهای انسجامی واژگانی و پیوندی در متون تبلیغاتی فارسی و انگلیسی در حوزۀ فرآورده‌های غذایی. در فردوس آقاگل‌زاده (ویراستار)، مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی (صص 115-142). تهران: نشر نویسۀ پارسی.
صادقی، مهسا (زیر چاپ). بررسی مقایسه‌ای انسجام دستوری در متون تبلیغاتی فارسی و انگلیسی در حوزۀ فرآورده‌های غذایی. علم زبان.
غلامحسین‌زاده، غلامحسین و حامد نوروزی (1384). «نقش ارجاع شخصی و اشاره‌ای در انسجام شعر عروضی فارسی». پژوهش‌های ادبی، دورۀ 5، شمارۀ 19: 117-138.
فرشیدورد، خسرو (1375). گفتارهایی دربارۀ دستور زبان فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
کاظمی، فروغ و مریم ارمغانی (۱۳۹۴). «بررسی تطبیقی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن از منظر ارزش‌های فرهنگی». زبان و زبان‌شناسی، سال 11، شمارۀ 21: 25-52.
کاظمی، فروغ و مریم ارمغانی (1396). «بررسی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن از منظر فنون اقناع». جستارهای زبانی، سال 8، شمارۀ 7: 391-427.
میرشاهی، سعید (1383). نقش تبلیغات تجاری در بازتولید فرهنگ (تحلیل روابط بینا‌متنی تبلیغات تجاری تلویزیون). پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی. دانشگاه تهران.
نوبهار، مهرانگیز (1372). دستور کاربردی زبان فارسی. تهران: انتشارات رهنما.
وهابیان، مهرانگیز (1376). تبلیغات بازرگانی از دیدگاه زبان‌شناسی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبایی.
یاکوبسن، رومن (1380). «زبان‌شناسی و شعرشناسی». ترجمۀ کورش صفوی. در ساختگرایی، پساساختگرایی و مطالعات ادبی (به کوشش فرزان سجودی). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
Cook, G. (2001). The discourse of advertising (2nd ed.). New York: Routledge.
Halliday, M.A.K. & Hassan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
Karlsson, S. (2015). Advertising as discourse. Bachelor Thesis. Linnaus University. Sweden.
Leech, G. N. (1966). English in advertising. London: Longman.
Geis, M. (1982). The language of television advertising. New York: Academic Press.
Rachmi, I. A, (2000). A study of cohesion in the advertisement of reader's digest. Bachelor thesis, Petra Christian University.
Sumarna (2013). Cohesion and coherence in advertising discourse in Time Magazine of November 2009 to January 2010. English Education Journal, 3(2), 101-106.