Document Type : Research Paper

Authors

1 MA Student of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies

2 Assistant professor of Linguistics , Institute for Humanities and Cultural Studies

3 استاد زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

Abstract

This research aims at studying the attitudes of Persian speakers of Karaj to non - standard varieties of Persian by measuring both their success in identifying five regional varieties of Persian including Abadani, Afghani, Shirazi, Kermani and Yazdi and analyzing their positive or negative attitudes towards them. Learning about the attitudes of members of a language community towards linguistic diversity is a key factor in the success of language planning. The independent variables are age, sex and bilinguality. The research tool is a researcher-made questionnaire which comprises personal information, accent identification and language attitudes. The informants are 218 students in the age- rang of 18 to 50 whose main language of communication was Persian. In the selection of universities, the convenience sampling and in the selection of the informants random sampling has been used. The results showed that the informants were more successful in identifying Yazdi variety. The informants used positive and negative traits to describe the varieties and the percentage of negative traits was higher for Afghani variety. The lowest percentage of attitude components is related to Afghani and Kermani varieties. Age and sex variables had a significant effect on Persian speakers’ attitude towards the varieties under study.

Keywords

Main Subjects

احمدی، سعید و بهمن زندی (1397). بررسی جایگاه و کاربرد زبان‏های فارسی و کردی در اورامانات از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی. علوم اجتماعی، دورۀ 12، شمارۀ 43، 133-164.
اسماعیلی، محدرضا، حسن بشیرنژاد و مهرداد روحی مقدم (1386). بررسی جایگاه و کاربرد زبان مازندرانی و نگرش‌های گویشوران نسبت به آن در شهرستان آمل. پژوهش‌نامۀ علوم انسانی، شمارۀ 56، 1-28.
بشیرنژاد، حسن (1383). زبان‌های محلی ایران و خطر انقراض. فرهنگ مردم ایران، شمارۀ 5 و 6، 65-84.
داوری اردکانی، نگار (1388). برنامه‌ریزی زبان، فرهنگ زبانی و مؤلفه‏های آن. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، دورۀ 2، شمارۀ 1، 99-121.
داوری اردکانی، نگار و تحسین مصطفی (1390). بررسی نگرش‌های زبانی و جایگاه دو زبان فارسی و کردی در هویت ملی. ایران نامگ، شمارۀ 1 و 2، 209-222.
درابیده، عبدالعزیز (1389). بررسی نگرش‏های زبانی و مؤلفه‌های هویت ملی دانش‌آموزان دورۀ پیش‏دانشگاهی استان هرمزگان سال تحصیلی 89- 88. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان‏شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی، مرکز پیام نور تهران.
رستم‏بیک تفرشی، آتوسا(1394). روش‏شناسی پژوهش در مطالعات گویش‏شناسی. زبان‏شناخت، سال ششم، شمارۀ 2، 117-143.
رمضانی، احمد، آتوسا رستم‏بیک تفرشی و خدیجه واسو جویباری(1393). بررسی کاربرد زبان‏های مازندرانی و فارسی در شهر جویبار. زبان‏شناخت، سال پنجم، شمارۀ 2، 31-50.
زندی، بهمن، بلقیس روشن و سارا نصیری الموتی (1390). جایگاه و کاربرد زبان فارسی و گویش تنکابنی در شهر تنکابن. زبان و زبان‌شناسی، دورۀ 7، شمارۀ 14، 41-55.
شعبان، مهتاب (1389).  بررسی نگرش زبانی دانش آموزان دبیرستان‌های شهر بروجرد به زبان فارسی. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، مرکز پیام نور تهران.
کریمی، یوسف (1379). نگرش و تغییر نگرش. تهران: نشر ویرایش.
مدرسی، یحیی (1396). درآمدی بر جامعه‏شناسی زبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مشایخ، طاهره (1381). بررسی کاربرد فارسی و گیلکی در میان دانش‏آموزان پیش‏دانشگاهی و والدین آنها در شهر رشت. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان‏شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مصطفی، تحسین (1387).  نگرش زبانی دانش‏پژوهان استان کردستان. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان فارسی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
مظفری، شراره (1393). نگرش گویشوران استان فارس نسبت به گونۀ شیرازی و گونۀ معیار فارسی. پایان‏نامۀ دکتری رشتۀ زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مظفری، شراره، آزیتا افراشی، یحیی مدرسی و مصطفی عاصی (1398). تأثیر عوامل اجتماعی بر کاربرد تنوعات گونه‏ای از دیدگاه زبان‏شناسی اجتماعی-شناختی. زبان‏شناسی اجتماعی، شمارۀ 2، 27-39.
وارداف، رونالد (1393). درآمدی برجامعه‏شناسی زبان. مترجم: رضا امینی، تهران: بوی کاغذ.
Baker, C. (1992). Attitudes and language. Clevedon: Multilingual Matters.
Boughton, Z. (2006). When perception isn't reality: Accent identification and perceptual dialectology in French. Journal of French Language Studies, 16(3), 277-304.
Bucholtz, M., Bermudez, N., Fung, V., Edwards, L., & Vargas, R. (2007). Hella Nor Cal or Totally So Cal? The perceptual dialectology of California. Journal of English Linguistics, 35(4), 325-352.
Heeringa, W. J. (2004). Measuring dialect pronunciation differences using Levenshtein distance. Doctoral Dissertation, University of Groningen Library.
Hymes, D. H. (1974). Foundations in sociolinguistics: An ethnographic approach. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Lakoff, R. (1973). Language and woman's place. Language in Society, 2(1), 45-79.
Preston, D. R. (Ed.). (1999). Handbook of perceptual dialectology (Vol. 1). Netherlands: John Benjamin’s Publishing.
Preston, D. R. (2006). Perceptual dialectology. In: K. Brown (Ed.), Encyclopedia of language and linguistics (Vol., 9) (pp. 258-266). Netherlands: Elsevier.
Saeli, H. (2018). Tehrani peoples’ attitudes toward accented persian: Impact of gender, age, and education level. International Multilingual Research Journal, 12(4), 237-254.
Sibata, T. (1959). ‘HÔgen KyÔkai no ishiki’ Gengo Kenkyu 36, 1–30. [Transl. as ‘Subjective Consciousness of Dialect Boundaries’ in Preston (ed.) (1999), 39–62.]
Tannen, D. (1990). You just don't understand: Women and men in conversation. New York: Ballantine Books.