Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Iran

2 Ph.D. in Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Iran

3 M.A. in Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Iran

Abstract

Cinema represents political, social and cultural realities. Critical discourse analysis also signifies linguistic text realities based on features such as ideology, society, culture and policy. The purpose of the present research is to provide a study of sociol discourses of the movie Cow based on Laclau and Mouffe’s (2001) theory. To this end, the full text of the conversations of the movie Cow was examined. Then, th data were described and analyzed for the discourse features proposed in Laclau and Mouffe’s (2001) theory. The results of the study indicate that the discourse of the movie is articulated around the central signifier Cow’s death" and the floating signifiers such as "poverty", "being religious", "unemployment", "closed society", "lying", "dependency on Cow", "unity", "unawareness" and "metamorphosis". In addition, the dominant discourses of the movie are "religion, tradition and collectivism". Through the examination of the highlights and background  features of role of the actors and actresses in the movie Cow, it was found that the signifiers "lying", "metamorphosis" and "poverty" are highlighted in this movie whereas the floating signifier "being religious" is backgrounded.

Keywords

Main Subjects

بهرام‏پور، شعبانعلی (۱۳۷۹). مقدمه تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‏ها، چاپ اول.
خادم‏الفقرایی، مهوش و مسعود کیانپور (۱۳۹۵). تحلیل گفتمان فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو با تمرکز بر داغ ننگ ناشی از تقابل سنت و مدرنیته. علوم اجتماعی. زن در فرهنگ و هنر، شمارۀ ۴، ۴۴۳-۴۵۲.
دیندار، مرتضی (۱۳۹۱). تحلیل گفتمانی خانواده مبتنی بر

جهانی ‌شدن و دین‌مداری (مدرنیته و سنت) (با تحلیل فیلم‌های پرمخاطب سینمای خانواده دو دهۀ اخیر). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
راودراد، اعظم و مجید سلیمانی (۱۳۸۹). بازنمایی گفتمان سنت اسلامی از تجربة دینی در سینمای ایران؛ تحلیل گفتمان فیلم زیر نور ماه. مجلة جهانی رسانه، دورة پنجم، شماره ۱۰، ۱-۱۶.
راودراد، اعظم، سیلمانی، جید و رؤیا حکیمی (۱۳۹۰). تحلیل بازنمایی گفتمان‏های دینی در سینمای ایران: مطالعة موردی فیلم کتاب قانون. مطالعات و تحقیقات اجتماعی، شمارۀ ۱، ۷۱-۸۸.
ساعی، منصور (۱۳۸۹). بازنمایی ابعاد تاریخی و سیاسی هویت ملی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (مطالعة موردی زنجیره‌های تلویزیونی تاریخی درجه الف در سه دهه پس از انقلاب اسلامی ایران). دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاست (۷)، ۱۱۳-۱۴۲.
سلطانی، علی‌اصغر (۱۳۸۴). قدرت، گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی.
سلطانی، علی‌اصغر (۱۳۹۳). نشانه‌شناسی گفتمانی یک جدایی. مطالعات جامعه‌شناختی، شمارۀ ۲، ۴۳-۷۲.
سوسور، فردینان دو (۱۳۸۲). دورۀ زبانشناسی عمومی. ترجمة کوروش صفوی. تهران: هرمس.
غلامعلی، اسدالله و علی شیخ مهدی (۱۳۹۱). تأثیر روایت مدرن بر موج نوی سینمای ایران (موردکاوی: فیلم‏های گاو و شازدهاحتجاب). هنرهای زیبا؛ هنرهای نمایشی و موسیقی، شمارۀ ۲، ۲۵-۳۴.
هوراث، دیوید (۱۳۷۷). نظریة گفتمان. ترجمة علی‏اصغر سلطانی، فصلنامة ‏علوم ‏سیاسی، شماره ۲، ۱۵۶-۱۸۲
یارمحمدی، لطف‌الله (۱۳۸۳). گفتمان‌شناسی رایج و انتقادی. تهران: هرمس.
یارمحمدی، لطف‌الله (۱۳۹۱). درآمدی به گفتمان‌شناسی. تهران: هرمس.
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (۱۳۸۹). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمة هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
 
 
Bakhtin, M. (1929). Problems of dostoevsky’s Poetics. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Fairclough, N. (1992). Discourse and social change (Vol. 10). Cambridge: Polity press.
Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis. London: Longman.
Hall, S.(1997).The work of representation. In S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices (pp.15-64). London: SAGE Publications

in association with The Open University.
Laclau, E., & Mouffe, C. (2001). Hegemony and socialist strategy: Towards a radical ddemocratic politics. (2nd. Ed). London: Verso.
Saussure, F. D. (1983). Course in general linguistics, Ed. C. Bally. Sechehaye, with coll of A. Riedlinger, trans., annotated R. Harris. Duckworth.
Wodak, R. Meyer, M. (2001) Methods of critical discourse analysis, London: SAGE Publications.