Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Linguistics, Payam-e Noor University (PNU), Tehran, Iran

2 Ph.D. Candidate of Linguistics, , Payam-e Noor University (PNU), Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between language and image in the advertisements of Persian language magazines in the framework of Unsworth’s (2006) model. In this qualitative-based research, the library method is used. The authors used Unsworth’s (2006) theory to analyze the data and used 100 advertisements in Persian-language magazines to do so. The data were randomly selected from advertisements published Persian magazines such as Green Family (Khanevade Sabz), Family (Khanevade), Days of Life (Rouzhaye Zendegi), Photo (Aks), Farm (Mazrae), Film, Spike (Sonbole) and Second (Saniye) in 2019. The data were then analyzed based on Unsworth’s (2006) model to investigate the relationship between image language in the meaning structure. The findings showed that the relationship of expansion has many applications and from the sub-categories of expansion current relations and complementarity are more than the relationship of expansion in these advertisements. This study also showed that the use of language-image relations according to Unsworth’s model of the meaning of thinking on advertising and taking into account the interests of individuals and the growing progress of society, is very suitable to motivate audiences and this model can be used to analyze magazines.

Keywords

Main Subjects

اسدی، مسعود (۱۳۸۰). مقایسة آگهی‌های بازرگانی گفتاری و نوشتاری فارسی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
پورابراهیم، شیرین (۱۳۹۳). بررسی استعاره‌های کلامی ـ تصویری در چند پوستر مناسبتی زبان فارسی، مجله

 
پژوهش‌های زبان‌شناسی، سال ۶، شماره ۲، شماره ترتیبی ۱۱، پائیز و زمستان ۱۳۹۳، صص ۱-۱۸.
سجودی، فرزان و زهرا نامور (۱۳۸۵)، بررسی کارکردهای متنی و ارتباطی تبلیغات بازرگانی رادیویی، مجله زبان و زبان‏شناسی، شماره ۲، پاییز و زمستان، صص ۱۱۱-۱۲۳.
عباسی، نادر (۱۳۷۵). بررسی زبان تبلیغ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فاروقی ‌هندوالان، جلیل‌الله، علیزاده، علی و نیلوفر هاشم‌زاده (۱۳۹۶). مقایسه‌ قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی‌زبان، مجله زبان‌شناخت، شماره ۱، بهار و تابستان، صص ۳۹-۵۶.
قوچانی، فرخ، هاشم‌نیا، شهرام و رؤیا اقبال (۱۳۹۲). بررسی تأثیر انواع تبلیغات رسانه‌ای به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی در رفتار خریداران خودروی سواری، مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۲۰، پاییز، صص ۱۰۳-۱۲۰.
کامران، افسانه (۱۳۸۶). نشانه‌شناسی تبلیغات شهری در ایران (با تأکید بر بیلبوردهای سطح شهر تهران)، نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطی، شماره ۳، صص ۱۱۳-۷۹.
میرشاهی، سعید (۱۳۸۶). تبلیغات: روشی تازه برای تحلیل تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون، توسعه مهندسی بازار، شماره ۴، زمستان، صص ۴۰-۴۱.
وهابیان، مهرانگیز (۱۳۷۶). بررسی زبان تبلیغات از دیدگاه زبان‌شناسی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
مجله خانواده سبز (۱۳۹۸). ۱۵ خرداد، شماره ۵۷۵.
مجله خانواده (۱۳۹۸). ۱۵ اردیبهشت، شماره ۶۲۲.
مجله روزهای زندگی (۱۳۹۸). ۱۵ خرداد، شماره ۵۵۹.
مجله فیلم (1383). مرداد، شماره 318.
مجله فیلم (۱۳۹۸). ۱۵ خرداد، شماره ۵۵۸.
مجله ثانیه (آگهی‌نامة اصناف و مشاغل) (۱۳۹۸).
 
 
Amouzadeh, M. (2002) Persian Advertising in the U.S, Indian Journal of Applied Linguistics. 28, 135-152.
Amouzadeh, M., & Tavangar, M. (2004). Karbourdshanasi-e zaban, Tehran: SAMT. Translation of George Yule (1996) Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Beasley, R. & Danesi, M. (2002). Persuasive signs: The semiotic of advertising. Berlin: Moutor de Gruyter. Retrieved from http:// www. Books. google.com/ books? Id= as1r7kC.
Dimopoulos, K., Koulaidis, V., & Sklaveniti, S. (2003). Towards an analysis of visual images in school science textbooks and press articles about science and technology. Netherlands: Research in Science Education, 33,189-216.
Halliday, M.A.K. (2004). An introduction to functional grammar. London: Arnold.
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routlege.
Kress, G. (2004). Reading images: multimodality, representation and new media. Video Conference Presentation.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse, London: Arnold.
 
Kress, Gunthers, & van Leeuwen, T. (2006). Reading images, London: Routledge.
Min, Wang (2007). Interaction of image and language in the construction of the theme ‘Terrorist Threat’ in newspaper texts: A critical study of media discourse,Foreign Language. 5(8), 1-12
Najafian, M., & Dabaghi, A. (2011). Hidden language of advertising: A semiotic approach, Doing Research in Applied Linguistics, 20- 26.
Schroeder, E. J. (2006). Critical visual analysis. In R. Belk, (ed.) Handbook of Qualitative Research Methods in Marketing (pp. 303-321), Aldershot, UK: Edward Elgar.
Unsworth, L. (2006). Image/text relations and intersemiosis: Towards multimodal text description for multiliteracies education.  Australia: 33rd international congress. 1165-1205.
Vorvilas, G., Karalis, T, & Ravanis, K.(2010). Applying multimodal discourse analysis to learning objects'' user interface, Greece: Contemporary Educational Technology, 1(3), 255-266.
Williamson, J. (1978). Decoding advertisements: Ideology and meaning in advertising. London: Marion Boyars.