Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Candidate of Linguistics, Islamic Azad University, Qom, Iran

2 Associate Professor of Foreign Languages and Intercultural Studies, Bagir al- Olum University, Qom, Iran

3 Professor of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

Discursive psychology considers body as a construct of discourse, and discourse is action-oriented in this approach. The increasing number of cosmetic surgeries in the country and its consequent risks, changed the study of the beauty phenomenon and its new concept into a serious problem. Therefore, the purpose of this article is to study warrants in Iranian female’s discourse based on discursive psychology approach. This analytic theoretical approach focuses on speech and writing and considers the understanding of psychological phenomenon in the social context possible. This study is qualitative, and the data were analyzed based on Ruth Wood Dock’s (1985) warrants and Talmin's (1995) model. The data were collected from blogger's interviews and lives on Instagram. The interviewees are ten female bloggers between twenty to thirty from homogeneous areas in Tehran. The results confirm that the female body and the embodied identity are produced, understood and validated through simple and everyday practices and human physics plays an essential role in formation of myself or identity. The use of warrants such as being beautiful, making money and buisiness success in the bloggers' discourse is a guarantee for the realization of appreciation of the operated body, complaining about the current body and accepting responsibility for surgeries.

Keywords

Main Subjects

احمدنیا، شیرین (۱۳۸۰). بلوغ انگیزه سلامت و رفتارهای بهداشتی نوجوانان و جوانان. نمایه پژوهش. سال پنجم، شماره ۱۷، صص۸۰-۹۰.
احمدی، حامد و پورشریفی، حمید (۱۳۹۲). نقش منبع خبری در اقناع افراد با تعدیل‌کنندگی نگرش به منبع خبری، جنسیت و عزت‌نفس. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی. سال ۳، بهار و تابستان، صص ۷-۱۸.
احمدی، نوشین و اردلان، پروانه (۱۳۸۴.) جامعه‌شناسی بدن و بدن زن. فصل زنان. شماره ۵. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، صص ۱۳۲-۱۴۳.
اسکندری، حسین (۱۳۹۲). بررسی نقش و اهمیت روش تحلیل گفتمان در قلمرو روان‌شناسی گفتمانی. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی. صص ۶۵-۸۸.
الیاسی، محمدحسین (۱۳۸۸). ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮی و ﻋﻤﻠﻲ اﻗﻨﺎع و ﻣﺠﺎب‏ﺳﺎزی، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ مطالعات بسیج. سال دوازدهم، شماره پنج.
بو به رژ، شیرین (۱۳۹۲). بررسی زبان اقناع برای تبلیغات بیمه‌های عمر. پایان‏نامه. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی.
پارسا، احمد و سعیدی مقدم، محمد (۱۳۹۶). سبک اقناعی نظامی در بیان مضامین تعلیمی با تکیه بر قصاید. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. صص ۲۳-۵۰.
چهارسوقی امین، تینا (۱۳۹۸). رتوریک سیاسی و الگویابی پارلمانی در نطق‌های عمومی فراکسیون امید و ولایت. جستارهای زبانی. دوره ۱۰،  شماره ۳، صص ۲۱۳-۲۳۹.
چاووشیان، حسن و آزاد ارمکی، تقی (۱۳۸۱). بدن به‌مثابه رسانة

 
هویت. جامعه‌شناسی ایران، شماره ۴، صص ۵۷- ۷۵.
حسین‏پور، آرش و ربانی خوراسگانی، علی (۱۳۹۶). بدن‏بینی؛ کاربست رویکرد گفتمان تاریخی رُوث وُداک در تحلیل مستند دماغ به سبک ایرانی. جامعه‌شناسی کاربردی. سال بیست و هشتم، شماره ۲، صص۴۹-۷۰.
خواجه‏سروری، غلام‌رضا و احمدی، وحیده (۱۳۹۳). تأثیر دستگاه معرفتی نیروهای اجتماعی بر مانایی انقلاب اسلامی ایران. فصلنامه انجمن انقلاب اسلامی. صص ۸۹-۱۰۸.
ساروخانی، باقر (۱۳۸۳).  اقناع غایت ارتباطات.  نامه علوم اجتماعی. صص ۹۳-۱۱۵.
سلطانی، علی‌اصغر (۱۳۸۴). قدرت، گفتمان و زبان سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی.
سورین، ورنر جوزف و تانکارد، جیمز دبلیو (۱۳۸۱). نظریه‌های ارتباطات. ترجمه ع‍ل‍ی‍رض‍ا ده‍قان‌. دانشگاه تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ.
عباس‏زاده، محمد و دیگران (۱۳۹۰). مطالعه جامعه‌شناختی گرایش به زیبایی با عمل جراحی پلاستیک و عوامل مرتبط با آن؛ مطالعة موردی در شهر تبریز. جامعه‌شناسی کاربردی. سال بیست و سوم، شماره سوم، صص ۱۲۳ -۱۴۰.
عزیزی، مریم و دیگران (۱۳۸۷). ملاحظات اخلاقی در جراحی‌های زیبایی. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره ۱، صص ۲۵-۳۳.
فاتحی، ابوالقاسم و اخلاصی، ابراهیم (۱۳۸۷). مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن؛ مطالعه موردی زنان شهر شیراز.  فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان. سال یازدهم، شماره ۴۱، صص ۹-۴۲.
قادری، طاهره و سیفی، مریم (۱۳۹۲). عوامل مرتبط با مدیریت نمایشی بدن.  نشریه علمی دانشگاه علامه طباطبایی. دوره ۵، شماره ۱۷، صص ۶۹-۱۰۴.
قاسمی، افسانه (۱۳۹۵). مطالعه کیفی نگرش و ادراکات زنان از بدن با تأکید بر جراحی‌های زیبایی. جامعه‌شناسی کاربردی. سال بیست و هشتم، شماره چهارم، صص ۱۷۳-۱۹۴.
کاظمی، فروغ و ارمغانی، مریم (۱۳۹۶). ﺑﺮرﺳﻲ زﺑﺎن ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت در

آگهی‌نماهای ﺗﻬﺮان و ﻟﻨﺪن از منظر ﻓﻨﻮن اﻗﻨﺎع. دوماهنامه علمی پژوهشی جستارهای زبانی. صص ۳۹۱ - ۴۲۷.
 لطف‌آبادی، حسین (۱۳۷۸). روان‏شناسی رشد (۲) نوجوانی، جوانی و بزرگ‌سالی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
موتنر، گرلینده (۱۳۹۷).  گفتمان و مدیریت از دریچه تحلیل  گفتمان انتقادی. ترجمة روح‌الله عطایی. قم: نشر لوگوس.
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوییس (۱۳۸۹). نظریه و روش در تحلیل  گفتمان. ترجمة هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
 
Baumeister, R.F., & Bushman, B.J. (2008). Social psychology & Human nature (brief version). NewYork: Wadsworth.
Bordens, K. S., & Horowitz, I. A. (2008). Social psychology (3rd ed.). Freeload Press.
Coupland, C. (2007). Gendered discourse on the problem of aging: Consumerized solutions. Discourse and Communication, 1(1), 37-61.
Dilaki, Georgia et all (2012). The "Beautiful" pain: cosmetic surgery and the embodiment of pain. JAHR, 3(5), 285- 304.
Edwards, D., & Potter, J (1992). Discursive psychology: How to analyse talk in institutional settings. A casebook of methods. London: Sage.
Gergen, k. (1985). The social construction movement in modern social psychology. American Psychologist, 40(3), 266-275.
Gergen, K. (1994). Realities and relationship: Sounding in social construction. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Gigi Durham, M. (2008). The Lolita effect: The media sexualization of young girls and what we can do. New York: Peter Mayer Publication.
Hume, D. (1757). Of the standard of taste, essays moral and politica. London: George Routledge and Sons.
Kienpointner, M. (1992). Everyday logic. Structure and function of argumentation models problemata. German: Frommann – Holzboog.
Kwan, S., & Fackler, J. (2008). Women and Size. Retrieved from
Mauter, G. (1998). Technical language in retai and consumption. In An International Handbook of Special Language and Terminology Research (vol.1) (pp.756-763), Berlin and nework: Walter de Gruyter,
Myer, G. (2009). Language in advertisments. In J. Culpeper, F. Katamba, P. Kerswill, R. Wodak & T. McEnery(eds). English language. description, variation and context (pp. 454-463). Bashingstoke: Palgrave Macmillan.
Potter, J., Stringer, R., & Wetherell, M (1984). Social texts and context: Literature and social psychology. London: Routledge & Kegan Raul.
Toland Frith, K., Cheng, H., & Shaw, P. (2004). Race and beauty: A comparison of Asian and western models in women’s magazine advertisements. Sex Role, 50(1/2), 53-61.
Toulmin, S.) 1995(. The uses of argument. Cambridge: Cambridge University Press.
Wiggins, S. (2017). Discusive psychology, theory, method and application, London: SAGE Publications Ltd.
Wiggins, S., & Potter, J (2007). Discursive psychology. In C. Willling, and W. Stainton-Rogers (Eds.) Handbook of qualitative research in psychology (pp. 73-90), Sage.
Wittgenstein, L. (1953). Philosophical investigations. Oxford: Blackwell.
Wodak, R., & Meyer, M.  (2006) (eds.) Methods of critical discourse analysis, London: Sage.
Zagar, I. (2010). Topoi in critical discourse analysis. Lodz Papers in Pragmatics. 6(1), 3-27.