Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Candidate in Linguistics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Linguistics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

Semantics and semiotics of discourse are the results of structuralist semiotics and the narrative system of semantic studies. This approach links the flow of meaning production with sensory-perceptual conditions. The main purpose of this article is to investigate the narrative structure of the position of animals in the stories of Kelileh and Demneh from the perspective of semiotics. The main issue of the research is how the state transcendence is manifested in the current narrations. The research method is descriptive-analytical and the data are ten chapters of Kelileh and Demneh anecdotes which have been collected and examined in a documentary manner. The main idea is that people broadly interpret their experiences and convey them in the form of stories. The results of the research show that in each narrative, depending on the events and happenings, different discourse systems can be observed and explained. Narratives serve to convey a moral message to the audience in terms of the function of semio-semantics as a meaningful discourse and the abstract narrator often take the state system by layering the text. The results indicate that in most of the narrations, state system overcomes the action system and after that, calls for other systems of discourse, such as systems of coincidence, event, and adaptation. The findings indicate the fact that the discursive state system in various ways produces meaning sometimes by resistance to the stabilized situation along with retaliatory actions, sometimes, with a system of discourse conservatism and adaptation principle, sometimes with the discourse system of risk-taking and thus provides the way to enter the existential transcendence of animal narrations. The analysis shows that in the tales of this masterpiece, and has realized the meaning.

Keywords

Main Subjects

احسانی، زهرا و حمیدرضا شعیری و مرتضی بابک معین (1399)، «تحلیل نظام روایی محافظه‏کاری و خطر‏پذیری»، دو‏فصلنامه‏ی روایت‏شناسی، سال 4،

 
شماره‏ی 7، بهار و تابستان 1399، صص 32-2.
بشیرنژاد، حسن، دادبود، فاطمه و شعیری، حمیدرضا (1400)، تحلیل سیر روایت‏پردازی در داستان هزارویک شب بر مبنای رویکرد نشانه معناشناسی، پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، سال10، شماره 2، صص 42-19.
دادبود، فاطمه، حسن بشیرنژاد، حمیدرضا شعیری (1399)، « تحلیل نشانه‎معناشناسی فرآیند داستان سراییِ هزارویک شب از نظام تقابل تا تطابق»؛ پژوهش‏های ادبی سال هفدهم تابستان ۱۳۹۹ شماره ۶۸، صص 89-110.
شادمهر، مینا و کاظمی، فروغ (1400)، «نشانه‏اسطوره‏شناسی و جایگاه روایت‏های اسطوره‏ای در تبلیغات، بازاریابی و برندسازی»، دوفصلنامه روایت‏شناسی، سال5، شماره‏ی 9، صص 257-223.
‏شعیری، حمیدرضا (1388)، «از نشانه‏شناسی ساختارگرا تا نشانه‏معناشناسی گفتمانی»، نقد ادبی، شماره‏ی 8، صص 51-33.
شعیری، حمیدرضا (1391)، مبانی معنا‏شناسی نوین، تهران: سمت.
ـــــــــــــــــــ (1395)، تجزیه و تحلیل نشانه-معنا‏شناختی گفتمان، تهران: سمت.
شعیری، حمیدرضا و وفایی، ترانه (1388)، راهی به نشانه‏معنا‏شناسی سیال با بررسی موردی ققنوس نیما، تهران: علمی و فرهنگی.
شعیری، حمیدرضا (1394)، «مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی»، مجله‏ی جامعه‏شناسی ایران، دوره‏ی شانزدهم، شماره‏ی 1، بهار 94، صص 21-1.
شفیعی، سمیرا و حمیدرضا شعیری (1399)، «تحلیل و بررسی رابطه ساختار روایی و فرایند تولید ارزش در گفتمان (مطالعه موردی: رساله الطیرهای فارسی و عربی)»، ؛ نقد و نظریه ادبی سال پنجم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۲ (پیاپی ۱۰)، صص 203 - 230 .    
‏ضیمران، محمّد (1383)، درآمدی بر نشانه‏شناسی هنر، تهران: قصه.
عباسی، علی و یارمند، هانیه (1390)، «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی : بررسی نشانه‏معناشناختی - ماهی سیاه کوچولو»، فصلنامة پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، د 2، ش 3 ( پیاپی 7) پاییز 1390، صص، 147 – 1.
علوی‏پور، ملیحه و شعیری، حمیدرضا (1399)، «تخریب لنگرهای کنشی معنا: تحلیل تلاطم شوشی در گفتمان ادبی»، ادبیات پارسی معاصر، سال یازدهم، شماره‏ی 99، صص 205-181.
لجت، جان (1377)، پنجاه متفکر معاصر از ساختارگرایی تا پسامدرنیته، محسن حکیمی، تهران: خجسته.                   
مشرف، مریم (1384)، نشانه‏شناسی تفسیر عرفانی، تهران: نشر ثالث.
منشی، نصر‏الله (1383)، کلیله‏ودمنه، تصحیح مجتبی مینوی، تهران: امیر‏کبیر.
نامور مطلق، بهمن (1382) «هم‏اندیشی نشانه‏شناسی هنر» سایت خبرگزاری مهر، روزنامه آنلاین، هفتم اسفند.
هاتفی، محمد (1400). «نشانه‏معناشناختی شایعه در نظام‏های گفتمانی»، مجله زبان پژوهی، شماره‏ی 40، صص 166-143.
 
Derrida, J. (1976). Of grammatology. (Trans. Chakravorty & G. Baltimore, S. MD). John Hopkins University Press.
Halliday, M., & Hassan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
Landowski, E. (2005). Les interactions risquees. Nouveaux Acts Semmiotiques. 101,102, 103. Limoges Pulim.
‏Lakoff , G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ontoy (Ed.). Metaphore and Thought (2nd ed.) (pp. 257-202). Londin: Combridge University Press.
Lintvelt, J. (2011). Essai de typologie narrative: le “point de vue”: Theorie et analy (Tr. N. Hejazi & A. Abbasi). Tehran: Scientific & Cultural Publishing. [In Persian].
Kazemi, F., & Ghasemi Ateni, N. (2016). A semio-semantic study of Reuters’ (news agency) Photographs, International Journal of Advanced Research, 4(6), 73-77.
Piggott, J. (1983). Mythology. New York: Peter Bedrik Books.