Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Linguistics, Research Center for Cultural Heritage and Tourism, Tehran, Iran

Abstract

The main objective of this research is to study the reason for multiple names for a single language. To this end, the impact of social and political variables on naming language varieties and the importance of paying attention to the kinship relations and structural similarities of languages are investigated. Then, the registered names for Iranian language varieties in the software of the “Linguistic Atlas of Iran” are classified and analyzed. This research is methodologically inductive, and a descriptive–analytical method has been used. In conclusion, it is argued that naming language varieties is under the influence of non-linguistic social, political, and geographical factors. To distinguish language varieties from each other and determine their exact names, one must pay attention to the distinguishing linguistic features and their main lexicons, the effect of long-term linguistic contact of language communities, and the speakers’ feelings about their linguistic varieties. In different parts of the article, the explications are documented with relevant examples.

Keywords

Main Subjects

اُرانسکی، ای. م. (1379). مقدمۀ فقه‏الغۀ ایرانی. ترجمۀ کریم کشاورز، تهران: انتشارات پیام.
برجیان، حبیب (1392). زبان گفتار شهر اصفهان کی و چگونه فارسی شد؟. زبان‏ها و گویش‏های ایرانی (ویژه‏نامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، اسفند 1392، شمارۀ 3، ص110-91.
رستمی، محمد (1388). گویش نهاوندی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دبیرمقدم، محمد (1392). رده‏شناسی زبانهای ایرانی. دو جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
حسن‏نیا، محمد (2015). زبان خلوصی و گتاوی (جدگالی) و سیر تحول آن در شهرستان بستک.
فتحی بروجنی، شهلا (1392). گویش میمه‏ای. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کاشغری، محمؤدبن حسین‏بن محمد (1375). نام‌ها و صفت‌ها و ضمیرها و پسوندهای دیوان لُغاتُ التُرک. ترجمه و تنظیم و ترتیب الفبائی سیّد محمد دبیرسیاقی. تهران:

انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کلباسی، ایران (1387). گویش کلیمیان اصفهان (یک گویش ایرانی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مسعودی، علی بن حسین (1390). مروج‏الذهب و معادن الجواهر. جلد دوم، چاپ چهارم، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
وارداف، رونالد (1393). درآمدی بر جامعه‏شناسی زبان. ترجمۀ رضا امینی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نشر بوکا.
وزیری، احمدعلی خان (1386). جغرافیای بلوچستان. تصحیح، تعلیق، توضیح و اضافات از دکتر محمدرضا نصیری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
همایون، همادخت (1383). گویش کلیمیان یزد (یک گویش ایرانی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
یعقوب‏زاده‏ی‏فرد، جلیل (1398). سیاست و برنامه‏ریزی زبان در جمهوری آذربایجان. تهران: ساوالان ایگیدلری.
 
Campbell, L. (2013). Historical linguistics: An introduction (3rd Ed.). Edinburgh: Edinburgh University Press.
Campbell, L. (2003). How to show languages are related: Methods for distant genetic relationship. B. D. Joseph & R. D. Janda (Eds.). The Handbook of historical linguistics (pp. 263-282), Oxford: Blackwell Publishing.
Doerfer, G. (1971). Khalaj material, Bloomington: Indiana University Publications.
Gumperz, J. J. (1971). Language in social groups, Stanford: Stanford University.
Isayev, M. I. (1977). National languages in the USSR: Problems and solutions. Moscow: Progress Publishers.
Kapović, M. (2017). Indo-European languages: Introduction. M. Kapović (Ed.). The Indo-European languages (2nd ed.) (pp. 1-9). London: Routledge.
Léglise, I., & Migge, B. (2006). Language-naming practices, ideologies, and linguistic practices: Toward a comprehensive description of language varieties, Language in Society, 35, 313-339.
Mackenzie, D. N. (1961). The origins of Kurdish. Transactions of the Philological Society, 86, 68-86.
Neethling, B. (2017). Onomastics- A multidisciplinary field of study: What's in a name?, Moldova: Lap  Lambert Academic Publishing.
Rankin, R. L. (2003). The comparative method. B. D. Joseph, & R. D. Janda (Eds.). The handbook of historical linguistics, (pp. 183-21), Oxford: Blackwell Publishing.