Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature, Al-Zahra University, Tehran, Iran

2 Professor of Persian Language and Literature, Al-Zahra University, Tehran, Iran

Abstract

Mirza Ali Khan Zahir al-Doulah, with the support of his political position in the Qajar court and his belief base in the Safi Alishahi Tariqat, and by creating intellectual and freedom-loving organizations, is considered one of the influential figures in the course of constitutionalism. The current research, using Farklaf's discourse analysis approach, seeks to answer the following questions: How is the discourse order of Qajar era Iran reproduced in Zahir al-Doulah's poems? Discourse actions of his poems reflect which of the social actions? And what is Zahir al-Doulah's solution to get out of the ruling discourses? The results showed that the social structure of the Qajar period was reflected in the discourse functions of Zahir al-Dawlah by choosing names based on expressive values, and the participants were categorized into two groups: 1- "Positive" group including God, religious and mystic elders, and positive personalities; 2- "Negative" group including oppressive rulers, tyrannical powerful, ignorant and oppressive classes of society. Zahir al-Douleh, by empathizing with the people, from the position of a critic, has created a discourse confrontation and believes that the way to get rid of the ruling discourse is everyone's movement towards anti-oppression and awareness.

Keywords

Main Subjects

 
- آبراهامیان، یرواند (1394). تاریخ ایران مدرن، ترجمه محمدابراهیم فتاحی، چاپ یازدهم، تهران: نی.
- آدمیت، فریدون (1349). اندیشه‌های میرزا فتحعلی آخوندزاده، تهران: خوارزمی.
- آقا گل زاده، فردوس (۱۳۸۵). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: علمی و فرهنگی.
- افشار، ایرج (1367). خاطرات و اسناد ظهیرالدوله، به کوشش ایرج افشار، چاپ دوم، تهران: زرین.
- آقامحمدحسنی، میترا (1399). «ظهیرالدوله»، دانشنامه تهران بزرگ، جلد2، تهران: مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی.
- آل داود، سید علی (1399)، «اخـوت، انجمن»، دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد4، تهران: مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی.
- پالتریج، برایان (1399). درآمدی بر تحلیل گفتمان، ترجمه طاهره همتی، تهران: نشر نویسه پارسی.
- رهبر، بهزاد؛ محمودی بختیاری، بهروز؛ کریم خانلویی، گیتی (1391). «رابطه جنسیت و قطع گفتار»، جستارهای زبانی، شماره 12: 135-148.
- زرین‌کوب، عبدالحسین (1344). ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر.
- شعبان زاده لمر، بهمن (1386). میرزا علی‌خان ظهیرالدوله، حکمران اصلاح خواه و درویش دموکرات، رشد آموزش تاریخ، شماره 29: 43-48.
- صفایی، ابراهیم (1357). ده نفر پیشتاز، تهران: شرق.
- صفایی، ابراهیم (1363). رهبران مشروطه، چاپ سوم، تهران: جاویدان.
- ظهیرالدوله، علی‌خان (1367). خاطرات و اسناد ظهیرالدوله، به کوشش ایرج افشار، چاپ دوم، تهران: زرین.
- فرکلاف، نورمن (1387). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران، چاپ دوم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
- فیلیپس، لوئیز؛ یورگنسن، ماریان (۱۳۸۹). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
- مدرسی چهاردهی، نورالدین (1389). سیری در تصوف، تهران: اشراقی.
- مریدی، محمدرضا؛ تقی زادگان، معصومه (1391). گفتمان‌های هنر ملی در ایران، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال هشتم، شماره29: 139-160.
- معیرالممالک، دوستعلی (1390). رجال عصر ناصری، به کوشش خدیجه نظام‌مافی، تهران: تاریخ ایران.
- میلز، سارا (1392). گفتمان، ترجمه فتاح محمدی، تهران: هزاره سوم.
- یار محمدی، لطف‌الله (1385). ارتباطات از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی، تهران: هرمس.
- یزدی، میثم (1397). روش‌شناسی تحلیل گفتمان انتقادی سازمانی فرکلاف در مطالعات سازمانی و رویدادی هنر، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، دوره دوم، شماره1: 114- 132.