Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Sociolinguistics is an interdisciplinary field that can provide a linguistic perspective of society and culture. One of the important domains of popular culture is popular songs which have not been seriously studied so far from a sociolinguistic viewpoint in Iran. The lyrics of these songs are reflections of  the folklore in every society which makes their study worthwhile. Although such songs may have different themes but love has always been one of the key concepts and recurring themes in these songs. This study tries to find out how concept of love has been defined and reflected in the songs in the course of history. And more specifically, it tries to discover the chains of equivalence and the differences that are made along with them in these songs. To meet this end, from the perspective of Ernesto Lacalua and Chantal Mouffe’s post-structural discourse theory, specifically through their two concpets, ie chain of equivalence and chain of difference, it focuses on 16 Iranian love songs which were randomly chosen from among those songs  performed by both male and female singers in between the years 1971 to 1979. The results show that the songs have availed from  “the presence of nature”, “reference to the past”, “immortalization” and “the use of different fields of discursivity”, specially religious and political discourses, as a means of meaning fixation.

Keywords

Main Subjects

احمدپناهی، محمد (1376). ترانه و ترانه‌سرایی در ایران: سیری در ترانه‌های ملی ایران. تهران: سروش.
ــــــــــ (1384). تاریخ در ترانه. تهران: پژواک کیوان.
آیتی، اکرم (1392). «تحلیل گفتمانی شعر نیما بر اساس الگوی نشانه- معناشناسی (مطالعة موردی: منظومه «به شهریار»)». دوماهنامۀ علمی پژوهشی جستارهای زبانی. بازیابی تیر 1393 از:
حامدی شیروان، زهرا و شریفی، شهلا (1390). «بررسی شعر پریا از احمد شاملو از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی: کاربرد زبـان کودکانـه و دیـگر عناصر زبانی در پوشیده‌گویی و زبان غیرمستقیم». چکیدة مقالات سومین همایش ادبیات کودک (شعر کودک و نوجوان). شیراز: مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز.
سجودی، فرزان و احمدی، فاطمه (1388). «تحلیل انتقادی گفتمان فیلم روسری آبی». پژوهشنامة فرهنگستان هنر. ش12. صص 112- 128.
سلطانی، سیدعلی‌ا‌صغر (1386). «تحلیل گفتمانی فیلم‌های سیاسی-اجتماعی: نگاهی به «پارتی» سامان مقدم». مطالعات فرهنگی و ارتباطات. ش 9.
ــــــــــ (1387). قدرت، گفتمان و زبان: سازوکارهای قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی.
ــــــــــ (1393). «نشانه‌شناسی گفتمانی یک «جدایی»». مطالعات جامعه‌شناختی. ش 21.
سلطانی، سیدعلی‌اصغر و بنایی، بنت‌الهـدی (1392). «سینمـای ایران و بازنمایی عناصر دینی: تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی‌ها 2»». معرفت فرهنگی اجتماعی. ش 14، صص 5-30.
فرهنگی، سهیلا (1385). «تحلیل گفتمانی شعر «پیغام ماهی‌ها» از سهراب سپهری». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 6، صص 69- 84.
کاکاوند، رشید (1390). «گفتگو با رشید کاکاوند: این روزها حال ترانه خوب نیست». روزنامة جام جم. (بازیابی در مهر 1393، از:
http://www1.jamejamonline.ir/ papertext.aspx? newsnum = 100854390775
کریمی، سعید (1393). مبانی ترانه‌سرایی. تهران: فصل پنجم.
کوثری، مسعود (1387). درآمدی بر موسیقی مردم‌پسند. تهران: دفتر پژوهش‌های رادیو.
ملکی، ناصر (1392). «تحلیل گفتمان با رویکردی به مدل‌های ارتباطی فرکلاف در نمایشنامة اتللو». مجلة جهانی رسانه.
 
Berggren, K. (2014). “Hip hop feminism in Sweden: Intersectionality, feminist critique and female masculinity”. In European Journal of Women’s Studies, 21(3), 233– 250.
Cole, R. (1971). Top songs in the sixties: A content analysis of popular lyrics. In American Behavioral Scientist, 14, 389- 400.
Jorgensen, M., & Phillips, L. J. (2002). Discourse Analysis as Theory and Method. London: SAGE Publications.
Kuhn, E. (1999). "I just want to make love to you": Seductive strategies in blues lyrics. In Journal of Pragmatics, 31, 525- 534.
Pettijohn, T. F. & Sacco, D. F. (2009). The Language of Lyrics An Analysis of Popular Billboard Songs Across Conditions of Social and Economic Threats. In Journal of Language and Social Psychology, No. 28(3): 297- 311.
Torfing, L. (1999). New Theories of Discourse: Laclau, Mouffe, and Zizek. Oxford: Blackwell.
West, A., & Martindale, C. (1996). Creative trends in the content of Beatles lyrics. In Popular Music and Society, 20, 103- 125.
Whissell, C. (1996). Traditional and emotional stylometric analysis of the songs of Beatles Paul McCartney and John Lennon. In Computers and the Humanities, 30, 257- 265.
Whissell, C. (2008). Emotional fluctuations in Bob Dylan’s lyrics measured by the Dictionary of Affect accompany events and phases in his life. In Psychological Reports, 102, 469- 483.