Document Type : Research Paper

Authors

1 1. PhD Candidate in Artistic Research, Department of Artistic Research, Al-Zahra University

2 2. Assistant Professor, Department of Painting, Al-Zahra University

3 3. Associate Professor of Social Media, Faculty of Social Science, University of Tehran

Abstract

The use of language in contemporary art is one of the types of rhetorical painting. Written language accompanies image in a variety of forms such as the use of writing in painting in conjunction with a work that forms multi-modal text. Linguists such as Michael O'Toole have studied non-linguistic texts such as painting in system-functional linguistic theory. The present paper intends to study the two-sided painting by defining the three functions of representation, modal, and composition in the theoretical framework of O'Toole. By analyzing the works of Sagar Daeiri among the numerous examples of this type in contemporary Iranian paintings, we seek to answer to this question: What is the function of text language in contemporary painting? It seems that based on the chosen theoretical framework of language and written signs in painting, a powerful modality aspect is created to communicate and interact with the audience and in this way, writing in painting becomes a powerful tool in conveying and criticizing social, cultural, and political messages.

Keywords

آقاگل زاده، فردوس و پورابراهیم، شیرین.(1387). بررسی زبان شناختی دیدگاه روایتگری داستان روز اول قبر صادق چوبک در چارچوب مدل سیمپسون. فصلنامۀ نقد ادبی.شمارۀ 3، ص7-28.
بشیر، حسن و جعفری هفتخوانی، نادر.(1386). درآمدی بر کاربرد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی؛ مطالعۀ موردی: آگهی‌های مطبوعاتی. اندیشۀ مدیریت. سال اول. شمارۀ دوم. ص 151-188.
بهپور، باوند.(1390). «آن مرد با اسب نیامد». استیتمنت نمایشگاه. سایت گالری طراحان آزاد. تاریخ مشاهده: 20/1/98، قابل دسترسی در:
پاکباز، روئین.(1385). دایره‌المعارف هنر. چاپ پنجم. تهران: فرهنگ معاصر.
دارابی، هلیا. (1389). «تلاش مذبوحانه برای یکتایی». استیتمنت نمایشگاه زیبا، جادار، مطمئن. سایت گالری طراحان آزاد. تاریخ مشاهده: 20/1/98، قابل دسترسی در:
رحیمیان، جلال و عموزاده، محمد. (1392). افعال وجهی در زبان فارسی و بیان وجهیت. پژوهش‌های زبانی. دورۀ 4. شمارۀ 1. ص 21-40.
شعیری، حمیدرضا. (1384). مطالعۀ فرایند تنشی گفتمان ادبی. پژوهش زبان‌های خارجی. شمارۀ 25. ص 187-204.
مریدی، محمدرضا. (1397). گفتمان‌های فرهنگی و جریان‌های هنری ایران: کندوکاوی در جامعه‌شناسی نقاشی ایران معاصر. تهران: آبان.
کامرانی، مهران و بوستانی، رضوان. (1389). مطالعۀ بازنمایی ابژه‌های نسلی زندگی روزمره در نقاشی دهۀ هشتاد در ایران. جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. سال دوم. شماره دوم. ص155-183.
کشمیرشکن، حمید. (1394). هنرهای معاصر ایران: ریشه‌ها و دیدگاه‌های نوین. تهران: نشر نظر.
کوثری، مسعود. (1394). نشانه‌شناسی شهری. تهران: نشر شهر.
صالحی، فاطمه و شاملی، نصرالله. (1396). بررسی تطبیقی مباحث علم معانی و نظریۀ سیستمی- نقش‌گرای هلیدی با تکیه بر بوستان سعدی، فصلنامۀ نظریه و انواع ادبی. سال دوم، شمارۀ 5، ص 67-102.
Halliday, M., & Hasan R. (1985). Language, context and text: Aspects of language in a social-semiotic perspective. Geelong: Deakin University Press.
Halliday, M. (1985). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.
Kress, G., & van Leeuwen T. (1996). Reading images: the grammar of visual design, Routledge. London.
O`Halloran, K. (2004). Multimodal discourse analysis: systemic functional perspectives, continuum. London, New York.
O'Toole, M. (2008). Thinking with your eyes: Magritte and the logical metafunction, systemic functional linguistics in use, Odense Working Papers in Language & Communication, 29, 63-84.
Unsworth, L. (2006). Towards a metalanguage for multiliteracies education: Describing the meaning making resources of language-image interaction. English Teaching: Practice and Critique, 5(1), 55-76.