Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Candidate of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Professor of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

This is a fundamental research whose method is content analysis. It attempted to examine some cognitive and social elements of the texts of Teaching Persian Language in Persian (6th book)(Islamic Language and Education Training Center, 1395) for non-Persian learners of Al-Mustafa International University in the framework of cognitive sociolinguistics. The unit of analysis was “sentence” and all of the texts were examined. To do this, all sentences containing image schemas were extracted from among the 1150 sentences existing in the book while availing from Johnsons’ 1987 research. Then, from among these (430) sentences, 400 ones containing social variables were extracted and analyzed. In these sentences, the image schemas of "movement", "force", "collection" and "content" made the most metaphorical conceptualization, and the image schemas of "link", "merging" and "attraction" had the least frequency in the texts. Besides, social variables of "religion", "power", "politeness", "correlation" and "dignity" played a great role in creating metaphorical systems. Moreover, the results indicated how the texts were influenced by the type of audience, the purpose of learning the Persian language, and the writers’ style and attitude.

Keywords

Main Subjects

اوانز، ویویان و ملانی گرین (1398). الف-ب زبان‏شناسی شناختی (ج. 1). مترجم: جهانشاه میرزابیگی. تهران: آگاه.
بنیادی، حمیده (1394). تحلیل طرح‏واره‏های تصوری در کتاب فارسی پایه هشتم با رویکرد معناشناسی شناختی. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد زبان‏شناسی همگانی، دانشگاه پیام‏نور بوشهر.
پورابراهیم، شیرین (1397). نقش استعاره در تولید و درک نظام اجتماعی گفتمان نهج‏البلاغه: مطالعة موردی استعاره‌های حیوان بر مبنای نظریة زبان‏شناسی اجتماعی-شناختی. فصلنامة زبان‏شناسی اجتماعی، دورۀ 2، شمارۀ 1، 88-98.
دبیرمقدم، محمد، فاطمه یوسفی‏راد، ویدا شقاقی و سید محمود متشرعی (1397). زبان‏شناسی شناختی-اجتماعی: رویکردی نوین به معنا و تنوعات زبانی. فصلنامة زبان‏شناسی اجتماعی، دورۀ 2، شمارۀ 2، 20-29.
روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی (1391). مقدمه‏ایبرمعناشناسیشناختی. تهران: نشر علم.
زندی، بهمن و بهزاد احمدی (1397)، نام‏‏شناسی اجتماعی-شناختی؛ حوزۀ نوین مطالعات میا‏ن‏رشته‏ای. فصلنامة مطالعاتمیان‏رشته‏ایدرعلومانسانی، دورۀ 9، شمارۀ 1 (پیاپی 33)، 99-127.
زندی، بهمن، بلقیس روشن، حسین قاسم‏پورمقدم و زهرا
 
 
باباسالاری (1394). تحلیل محتوای شناختی استعارۀ کارکردی در کتاب‏های درسی فارسی دورة ابتدایی. فصلنامة نوآوری‏های آموزشی، سال پانزدهم، شمارۀ 57، 7-22.
سبزواری، مهدی و فاطمه محمدی (1393). نقد زبان‏شناختی کتاب زبان فارسی مقطع متوسطه و مسائل آموزشی آن. علم زبان، دورۀ 2، شمارۀ 3، 61-86.
صفوی، کورش (1390). درآمدی بر معنی‏شناسی.چاپ چهارم. تهران: انتشارات سورة مهر.
کوچش، زولتن (1393). مقدمه‏ای کاربردی بر استعاره. مترجم: شیرین پورابراهیم. تهران: سمت.
مدرسی، یحیی (1391). درآمدی بر جامعه‏شناسی زبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مدرسی، یحیی و مظفری، شراره (1397). تأثیر نگرش گویشوران و کاربرد تنوعات گونه‏ای زبان فارسی در استان فارس: پژوهشی اجتماعی- شناختی. فصلنامة زبان‏شناسی اجتماعی. دورۀ 2، شمارۀ 1، 22-50.
مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی (1395). آموزش زبان فارسی به فارسی (کتاب ششم). اشراف و نظارت علمی: سید محمود حسینی، قم.
وارداف، رونالد (1393). درآمدی بر جامعه‏شناسی زبان. مترجم: رضا امینی. تهران: بوی کاغذ.
 
Ahmed, F., & Narcy-Combes, M. F. (2011). An analysis of textbooks from cultural point of view. TESOL Journal, 5, 21-37.
Croft, W. (2009). Toward a social cognitive linguistics. In:V. Evans, & S. Pourcel (Eds.), New directions in cognitive linguistics (pp. 395-420). Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
Geeraerts, D., Kristiansen, G., & Peirsman, Y. (Eds.) (2010). Advances in cognitive sociolinguistics. Berlin:Mouton de Gruyte.
Heylen, K., Tummers, J., & Geeraerts, D. (2008). Methodological issues in corpus-based cognitive linguistics. In: G. Kristiansen & R. Dirven (Eds.), Cognitive sociolinguistics: Language variation, cultural models, social systems (pp. 91-128). Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination and reason. Chicago: University of Chicago Press.
Koller, V. (2008). Corporate brands as socio-cognitive representation. In: D. Geeraerts, G. Kristiansen, & J. A. Robinson (Eds.),Advances in cognitive sociolinguistics (pp. 389-418). Berlin: Mouton de Gruyter.
Kristiansen, G., & Dirven, R. (Eds.) (2008). Cognitive sociolinguistics: Language variation, cultural models, social systems. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
Lakoff, G., & Jonson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Langacker, R. W. (1999). Grammar and conceptualization. Berlin, New York: Mouton deGruyter.
Lee, J. F. K. (2014). A hidden curriculum in Japanese EFL textbooks: Gender representation. Linguistics and Education, 27(1), 39-53.
Pires de Oliveira, R. (2001). Language and ideology: An interview with George Lakoff. In:R. Dirven, B. Hawkins, & E. Sandikcioglu (Eds.), Language and ideology. V. (1): Theoretical cognitive linguistic approaches, (pp. 23-48). Amsterdam, Philadelphia: Benjamins.
Putz, M., Robinson, J. A., & Reif, M. (Eds) (2012). Cognitive sociolinguistics; Social and cultural variation in cognition and language use. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamin’s.
Robinson, J. (2010). Awesome insights into semantic variation. In: D. Geeraerts, G. Kristiansen, & J. A. Robinson (Eds.),Advances in cognitive sociolinguistics (pp. 85-109). Berlin: Mouton de Gruyter.