Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate of Persian Language and Literature, Payame Noor University

2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Payame Noor University

Abstract

Linguistic analysis is part of discourse analysis methods to identify linguistic features that are described at the micro level. The purpose of the present study is to decode the formal and linguistic characteristics of mythological discourse of Ferdowsi's Shahnameh based on Faircloug’s theoretical framework. According to linguistic studies, the organization of vocabulary in the interaction with the speaker's knowledge is presented in three intermittent periods:  the role of language on the structure of the discourse-producing worldview of ideology and the role of the first man, the expressive values of vocabulary, and the social relations of the identities of the text, and the coherent design to the formation of discourse and stories. On the basis of lexical variables, the third period is in the highest number of types of semantic relations in the center of the repetition of the ideological mythology. The grammatical features in the tables show the role of the thinkers, the interlocutors, and the expression of language in the selection of the names of characters and the formation of the epic genre of discourse. The qoutying styles of indirect quotation in reporting information shows the source of the speaker's authority and the social constructivism of the text in interacting with the racial basis. Also, pronoun references are the most coherent factor in linguistic transcription in the production of statements with the reference of old identities (known).

Keywords

Main Subjects

آقاگل‌زاده، فردوس (1391).توصیف و تبیین ساخت‌های زبانی ایدئولوژیک در تحلیل گفتمان انتقادی.پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی، 2، 19-1.
امیدسالار،محمود(1381). جستارهای شاهنامه‌شناسی. تهران:بنیاد موقوفات محمود افشار.
بهار، مهرداد(1362). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران:آگاه.
بهمنی، شهرزاد(1389). بررسی و تحلیل نمادهای بخش اساطیری شاهنامه.پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی.دانشگاه ایلام.
جابز، گروترد(1370). سمبل‌ها-کتاب اول جانوران. ترجمۀ محمدرضا بقاپور.تهران: مترجم.
خالقی‌مطلق، جلال(1369).شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی.ج 1.کالیفرنیا: مزدا.
ـــــــــــــــ(1369). شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی. ‌ج‌2. کالیفرنیا: مزدا.
ــــــــــــــ (1369). شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی. ‌ج‌3. کالیفرنیا:مزدا.
ــــــــــــــ (1369). شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی.‌ج4. کالیفرنیا:مزدا.
دبیرمقدم، محمد(1378). زبان شناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی. تهران: سخن.
راشد‌محصل، محمدرضا(1383).جایگاه پهلوان و دهقانان در شاهنامه.مجلۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان،2 (3)،50-39.
رستگارفسایی،منصور(1369). بیست و یک گفتار دربارۀ فردوسی و شاهنامه. شیراز:نوید.
رضی، هاشم (1346).فرهنگ نام‌های اوستا. جلد 1.تهران: فروهر.
ـــــــــــ(1381). دانشنامۀ ایران باستان. جلد 1. تهران:سخن.
سرکاراتی، بهمن(1357).بنیان اساطیری حماسه ملی ایران.نشریۀ دانشکدهادبیاتوعلومانسانیدانشگاهتبریز، 125،65-1.
سلطانی، علی‌اصغر(1384). قدرت، گفتمان و زبان. تهران:نی.
صفوی، کورش(1383). در‌آمدی بر معنی‌شناسی. تهران: سورۀ مهر.
فالر، راجر (1381). زبان‌شناسی و نقد ادبی. ترجمۀ مریم خوزان و حسین پاینده. تهران: نی.
فرکلاف، نورمن (1370). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمۀ گروه مترجمان. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
قائمی، فرزاد(1391).تحلیل اسطورۀ کیومرث در شاهنامۀ فردوسی بر مبنای رویکرد نقد اسطوره‌شناختی. جستارهای ادبی، 176، 65-37.
کریستن‌سن، آرتور (1345). مزداپرستی در ایران قدیم. ترجمه ذبیح الله صفا، تهران: دانشگاه تهران. ص105.
کزازی، میرجلال الدین (1383). نامۀ باستان. ج 1. تهران:سمت.
گرینباوم، ا.س.(بی‌تا). اسطورۀ اژدهاکشی در هند و ایران. مجلۀ فرهنگ، سال دوم، شماره2،3،صص1- 3.