با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای زبانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد زنجان،ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبانشناسی، زنجان، ایران

3 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 استاد مدعو، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه آموزش زبان انگلیسی، قزوین، ایران

چکیده

ارزیابی سخنرانی‌های سیاسی و تحلیل محتوای آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش تحلیل زبان‌‌شناختی متن سخنرانی ترامپ از منظر انواع فرایند (فعل) بر اساس چهارچوب فرانقش تجربی دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی و متیسن (2004)است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی است.به این ترتیب که متن سخنرانی ترامپ در قالب شش فرایند مادی،ذهنی،رابطه‌ای،بیانیو وجودی طبقه‌بندی و الگوی فرایندها ارائه می‌شود.نتایج به دست آمده نشان می‌دهد از مجموع ۲۱۲ فرایند مشاهده شده،فرایند مادی با(7/62%)رخداد بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است که این بسامد با محتوای سخنرانی و صحبت‌های کوبنده ترامپ کاملاًهماهنگ است.چرا که وی از ابتدای سخنرانی به اعمال و فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه اشاره داردو تلاش ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک را برجسته می‌سازد.همچنین، با استفاده از فرایند مادی به تحریم‌ها و اقداماتی که علیه ایران انجام خواهد داد، اشاره می‌کند.درصد رخداد سایر فرایندها به ترتیب عبارتند از: فرایند رابطه‌ای (3/13%)، بیانی (3/10%) ، ذهنی (۷%)، وجودی (7/5%) و رفتاری (۱%).

کلیدواژه‌ها

موضوعات

ابوالحسنی، زهرا و میرمالک ثانی، مریم. (1387). «بررسی کتـاب‌هـای درسـی دانشـگاهی بـر اسـاس نظریـة نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی و مقایسة آن با متون همسان غیردرسی معرفی یک پایان‌نامه». سـخن سـمت. 20. صص 13-22.
امیرخانلو، معصومه. (1394). «سبک‌شناسی غزلیّات حافظ بر اساس فعل، رویکرد نقش‌گرا». ادب فارسی. 5(2). صص 169-186.
تبریزمنش، معصومه (1385). بررسی مجموعة فارسی بیاموزیم از منظر فرانقش تجربی بر اساس چهارچوب نظری دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. دانشگاه تهران.
Achugar, M, & Colombi, C. (2008). Systemic functional linguistic explorations into the longitudinal study of the advanced capacities, in the longitudinal study of advanced second language capacities. New York: Routledge. [1][2]
Colombi, C. (2009). A systemic functional approach to teaching Spanish for heritage speakers in the United States. Linguistics and Education, 20, 35-44
Dalamu, T. O. (2018). Donald Trump’s 2016 American presidential election victory remarks: An ideational perspective. Communication, 12(1), 181-234.
Darong, H. C. (2021). Interpersonal function of Joe Biden’s victory speech (systemic functional linguistics view). Journal of Educational Research and Evaluation, 5(1), 57-66.
Halliday, M.A.K (2000). An introduction for second language teachers. Jack C. Richards (ed). Cambridge University press.
Halliday, M.A.K., & Matthiessen, C.M.I.M. (2004). An introduction to functional grammar. London: Arnold Publication.
Hyland, K. (2004). Meta-discourse in academic writing: A reappraisal. Applied Linguistics, 25(2), 156–177.
Scotto di Carlo, G. (2014). The role of proximity in online popularizations: The case of TED talks. Discourse Studies, 16(5), 591-606.
Sharififar, M., & Rahimi, E. (2015). Critical discourse analysis of political speeches: A case study of Obama's and Rouhani's speeches at UN. Theory and Practice in Language Studies, 5(2), 343-349.
Wang, J. (2010). A critical discourse analysis of Barack Obama’s speeches. Journal of language teaching and research, 1(3), 254-261.
Yang, H. (2017). The interpersonal metafunction analysis of Barack Obama's inaugural address. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, 3(1), 27-31