با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دانشکده زبان و ادبیات گروه زبان شناسی

2 گروه آموزشی زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران

3 دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

این پژوهش به بررسی تاثیر سن و نیز جنسیت بر درک استعاره‌های بدنمند در مرحله رشد شناختی عملیاتی عینی در کودکان فارسی‌زبان می‌پردازد. در این پژوهش براساس دو آزمون تجربی (آزمونی دیداری و آزمونی شنیداری) رشد درک کودکان از استعاره‌های بدنمند را در گذار از ۸سالگی به ۱۲سالگی مورد ارزیابی قرار دادیم و نقش جنسیت را در هر یک از این دو سن بررسی کردیم. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان در این مرحله از رشد شناختی، رشد قابل توجهی را در درک استعاره‌های بدنمند تجربه می‌کنند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هرچند در ۸سالگی تمایز معناداری بین دختران و پسران در درک استعاره‌های بدنمند مشاهده نمی‌شود، در ۱۲سالگی دختران عملکرد بهتری در این زمینه از خود نشان می‌دهند. این نتایج نشان می‌دهد که در طول مرحله عملیاتی عینی کودکان رشد شناختی متفاوتی را برحسب جنسیت‌شان تجربه می‌کنند که این تفاوت در درک استعاره‌های بدنمند بازتاب یافته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

پیاژه، ژان و باربل اینهلدر. (1396). روانشناسی کودک. ترجمه زینب توفیق. تهران، نشر نی.
رقیب‌دوست، شهلا و صادقی, شهره. (1394). «فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسی‌زبان». زبان‌شناخت. 6(11). صص. 137-160.
سلطانی، وحیده. (1392). طراحی برنامه توانبخشی درک مفاهیم انتزاعی با استفاده از استعارههای مفهومی بدنمند در کودکان کمشنوای 5 تا 7 ساله فارسی‌زبان. پایان‌نامه مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی (غیرانتفاعی-غیردولتی).
شجاع رضوی، سعیده؛ روشن، بلقیس؛ پور ابراهیم، شیرین و صبوری، نرجس بانو. (۱۳۹۵). «بررسی فرایند رشد ‌درک استعاره بدن‌مند در کودکان ۲ تا ۵ ساله فارسی‌زبان». جستارهای زبانی. ۷ (۵). صص. ۲۹۳-۳۱۰.
صادقی، شهره. (1392آ). «ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسی‌زبان: بررسی مقایسه‌ای». علم زبان، 1(1)،. صص.145-167.
صادقی، شهره. (۱۳۹۲ب). فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 ساله فارسی زبان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
گلفام، ارسلان و رنگین کمان، فرانک. (138۶). «فراگیری استعاره در کودکان پیش از دبستان». مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی. ۲۲۰: ۷۰۸-۷۱۸.
Bialeka-Pikul, M. (2003). Metaphors in preschool child thinking about the mind. Journal Psychology of Language and Communication,17(2), 37-47.
Geeraerts, D. (2010). Theories of lexical semantics. Oxford University Press.
Gevaert, C. (2001). Anger in old and middle English: A "hot" topic? In Belgian Essays on Language and Literature. Université de Liège, Dép. d'anglais.
King, B. (1989). The conceptual structure of emotional experience in Chinese. Columbus, O.: Ohio State University.
Kövecses, Z. (2000). Metaphor and emotion. New York and Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.