با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر ی زبانشناسی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استاد ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

در پژوهش حاضر، شأن و منزلت اجتماعی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، با توجه به میزان کاربرد آن‌ها در جامعۀ زبانی شهر تهران، نسبت به مقولات اجتماعی از منظر واقعیت‌های شناختی پشت پردة کاربرد واقعی زبان، در چارچوب نظریه لکتال مورد بررسی قرار‌گرفته‌است.‌محققان با استفاده از این نظریه کاربرد-محور، میل و گرایش فردی گویندگان زبان نسبت به گونه‌های زبانی متفاوت را با در‌نظر‌گرفتن متغیرهای مستقل اجتماعی سطح مالی و شغل به تصویر کشیده‌اند.بزار به‌کارگرفته‌شده در این پژوهش، پرسش‌نامه محقق ساخته به شیوه پیمایشی و مصاحبه هستند. در این پژوهش میدانی، داده‌های زبانی از 314 شرکت‌کننده به‌صورت نیمه تصادفی از جامعة زبانی مهاجرین در شهر تهران، دارای اصالت‌های زبانی ترکی، لکی، کردی، بلوچی و مازندرانی و نیز گویش‌های مشهدی، لری، همدانی، اصفهانی و یزدی گردآوری‌شده‌اند. برای دریافت نتایج آماری از مقیاس لیکرت، آلفای کرونباخ، ارزش p-value ، آزمون تک بعدی تی استیودنت استفاده شده‌است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کاربرد گونۀ غیرمعیار در بازنشستگان بیش از دیگر مشاغل است و به لحاظ سطح مالی، طبقه ضعیف بیشترین کاربرد گونۀ غیرمعیار را دارند. در نهایت 54/83 درصد از گویندگان گونه‌های زبانی در تهران، در گفتار روزانه‌ی خود در جامعه، از گونۀ معیارِ زبان استفاده کرده‌اند. به لحاظ مولفه مهاجرت، مهاجرین نسل اول، کاربرد گونۀ ‌زبانی غیر‌معیار بیشتری نشان داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

منابع
احمدی، ح .(1382).ایران، هویت، قومیت، ملیت. تهران:  موسسه تحقیقات. توسعه علوم انسانی.
دبیر مقدم، م .(1378 ). زبانشناسی نظری پیدایش و تکوین دستور زایشی، چاپ اول. تهران.
دبیرمقدم، م .(1387). زبان، گونه، گویش و لهجه: کاربرد‌های بومی‌و جهانی . نشریه متن پژوهی ادبی، شماره پنجم: .(91-128).
دبیرمقدم، م.(1393). رده شناسی زبان‌های ایرانی ، انتشارات سمت: جلد اول.
دبیرمقدم، م و همکاران.(1397). زبانشناسی شناختی اجتماعی: رویکردی نوین به معنا و تنوعات زبانی. فصلنامه زبانشناسی اجتماعی، دوره دوم، شماره دوم:.(20- 29).
سارلی، ن .(1387). زبان فارسی معیار، انتشارات هرمس، تهران.
متشرعی، م .(1397). زبانشناسی شناختی اجتماعی: رویکردی نوین به معنا و تنوعات زبانی. فصلنامه زبانشناسی اجتماعی، دانشگاه پیام نور، دوره دوم، شماره دوم:.(20- 29).
 مدرسی، ی .(1393). زبان و مهاجرت . تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 مدرسی، ی .(1368). درآمدی بر جامعه شناسی زبان.چاپ  دوم. تهران:انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات  فرهنگی.
 مظفری، ش .(1398). تاثیر عوامل اجتماعی بر کاربرد تنوعات گونه‌ای زبان فارسی در استان فارس: پژوهشی اجتماعی شناختی. فصلنامه زبانشناسی اجتماعی،دانشگاه پیام نور، دوره دوم، شماره اول:.(22- 50).
صادقپور ، ب و مرادی، و .(1392). "تحلیل آماری با نرم افزارهای SPSS و AMOSچاپ دوم، ساری: انتشارات دانشگاه مازندران.
مالمیر،م.(1396). هویت زبانی- قومی‌به مثابه هویت ملی. ویژه نامه فرهنگستان.زبان‌ها و گویش‌های ایرانی.
وارداف، ر.( 2006).درآمدی بر جامعه شناسی زبان. ترجمه محمد امینی، تهران: نشر بوی کاغذ:1393.
 
 
 
 
 
References
Bell, A. (1999). Styling the other to define the self: A study in New Zealand identity making. Journal of Sociolinguistics, 3/4, 523_541.
Berthele, R.(2010). Investigation into the Folk’s Mental Models of Linguistic Varieties. In: D. Geerearts, & J.R. Taylor .(Eds), Advances in cognitive sociolinguistics (pp. 265- 290) .Berlin/ New York: De Gruyter Mouton. 
Edwards, J. (2009). Language and identity: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Bloomfield, L.(1933). Language. New York, Holt.
Chambers, J.K., & Trudgill, P. .(1980) Dialectology. Cambridge: Cambridge University Press.
Chambers, J.K., & Trudgill, P. (1998). Dialectology. Cambridge: Cambridge University Press.
Edwards, J. (2009). Language and identity. Cambridge University Press.
Fathi, A. (1991). Theories of involuntary migration and the Iranian experience. Mazda Publishe.
Fishman, J. (2010). Handbook of language and ethnic identity (2nd edition) (vol.1). Oxford: Oxford University Press.
Geeraerts, D.(2001). On measuring lexical convergence. In A. S. da Silva (ed.). Linguagem e Cognicao, (pp. 51 -61). Silva.
Geeraerts D., Kristiansen, G., & Peirsman, Y. (Eds). (2010). Advances in cognitive sociolinguistics. Berlin/New York: Walter de Gruyter GmbH & Co. KG.
Gumperz, J. J., & Hymes, D. (1986). Directions in sociolinguistics: Ethnography of communication. Basil Blackwell Ltd.
Hudson, R. (2000). Review of Bernard Spolsky: Sociolinguistics, 1998. University of Essen, LINSE.
Hymes D. (1964 b). A perspective for linguistic anthropology. In S. Tax (Ed.). Horizons of anthropology (pp. 92-107). Chicago, Aldine.
Jenkins, R .(2004). Social identity (2nd Ed.). London: Routledge.
Joseph, J. (2004). Language and identity: National, ethnic, religious. Palgrave, mcmillan.
Kistiansen, G., & Dirven, R. (Eds.) (2008). Cognitive sociolinguistics: Language variation, cultural models, social system. Berlin/ New York: Mouton de Gruyter.
Labov, W. (1984). Field method of the project on linguistic change and variation. In: J. Baugh, & J. Sherzer (Eds.).  Language in use (pp. 2-43). Englewood Cliffs: Prentice ttall.
Labov, W.(2001). Principles of linguistic change II, social factors. Oxford: Blackwell.
Langacker, R. W. (1999). Grammar and conceptualization. Berlin, New York:  Mouton De Gruyter.
Le Page, R. (1980). Projection, focussing, diffusion or, steps towards a sociolinguistic theory of language. York Papers in Linguistics, 9, 9-31.
Le Page, R. . & Tabouret-Keller, A. (1985). Acts of identity. Cambridge: Cambridge University Press.
Le Page, R. B.(1988). Some premises concerning the standardization of languages with special reference to Caribbean Creole English. International Journal of the Sociology of Language, 71, 25–36.
Leszczensky, L., Gräbs, S., & Mannheim, A. (2015). The development and test of a measure of youth’s ethnic and national identity. Methods, Data, Analyses, 9(1), 87-110
 
 
 
Mangalam, J.J .(1968). Human migration: A guide to migration literature in English 1955- 1962. University Press of Kentucky.
Park, R. (1928). Human migration & the marginal man. The American Journal of Sociology, 33(6), 881-893.
Peterson, W., & Thomas, B. (1968). Migration. In: International Encyclopedia of the social Science (vol. 10)(pp. 286-300), New York: Macmilian.
Pütz, M., Robinson, J.A., & Reif, M. (Eds.) (2014). Cognitive sociolinguistics: Social and cultural variation in cognition & language use. Berlin, New York: John Benjamins.
Safran, W. (2008). Language, ethnicity and religion: A complex and persistent linkage. Nations and Nationalism, 14, 171–90.
Tong, F., & Min, Y., Chun Liu, Y., & Gue, H. (2017). Measuring self-identity change related to English language learning and bilingual education among Chinese-speaking college students: An exploratory study, Asian Journal of Education and training, 3(2), 135-146.
Trudgill, P.(1992).  Introducing language and society. London: Penguin.
Trudgill, P., & Chambers, J. K. (Eds.) (1991). Dialects of English: Studies in grammatical variation. Longman, London and New York.
Wardhaugh, R., & Fuller, J. M. (2015). An introduction to sociolinguistics (7th Ed.) John Wiley & Sons, Inc.
Young, J., & Gluhoski, V. (1997). A schema-focused perspective on satisfaction in close relationships. In R. J. Sternberg & M. Hojjat (Eds.), Satisfaction in close relationships (pp. 356–381). The Guilford Press.
Young, J.E., Klosko, J.S., & Weishaar,  M.E. (2003). Schema therapy: A practitioner’s guide. New York: Guilford.