Document Type : Research Paper

Authors

1 English Language and Linguistics Department, University of Birjand

2 English language and linguistics department , university of Birjand

3 English language and linguistics department, university of Birjand

Abstract

The present study investigates the discourse characteristics of male and female junior high school students in Birjand based on Lakoff’s (1975) Dominance Approach.This approach maintains that women are inferior to men for cultural, social, etc. reasons, and this is reflected in their discourse. The participants of the study include 278 female students and 278 male students, whose class discourse was recorded for one academic year, and then the corpus was transcribed and analyzed using Glaser and Strauss coding method and chi-square test. The findings indicated that although it was expected that the promotion of public awareness through education, social media, and social developments could have a positive impact on the discourse of target population resulting in some changes in the superiority and inferiority qualities of adolescent boy and girl’s discourse, Lakoff's linguistic distinctions between genders are still true, Adolescent girls have a higher frequency with a significant difference in all criteria which entails a lack of self-confidence, authority and powerless language.

Keywords

Main Subjects

ابراهیمی، ژینو (۱۳۹۶). بررسی ویژگی‏های زبانی زنان با توجه به متغیر سن بر اساس رویکرد لیکاف. پایان‏نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی.
ارباب، سپیده (۱۳۹۱)بررسی و طبقه‏بندی دشواژه‏های رایج فارسی در تداول عامه.  نشریة پژوهش‏های زبان‏شناسی تطبیقی. سال دوم، شمارة ۴، پاییز و زمستان، ص ۱۰۷-۱۲۴.
انصاری، لیلا ( ۱۳۸۶). بررسی تفاوت‏های گفتار زنان و مردان در جامعة زبانی کازرون و تفاوت‏های این گونه‏ها با گونة معیار زبان فارسی (بر اساس نظریة لیکاف و لباو). پایان‏نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران.
بابایی، جلال (۱۳۹۵). رابطه تحول مثبت نوجوانی، رضایت از زندگی و قلدری در دانش‏آموزان مقطع متوسطه استان قم.  پایان‏نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان.
بهمنی مطلق، یدالله و فرقانی اله آبادی، فهیمه (۱۳۹۴). بررسی تفاوت‏های زبانی زنان و مردان در ادبیات مقاوت (با تکیه بر مکالمات رمان دا). هشتمین همایش پژوهش‏های زبان و ادبیات فارسی.
پاک‏نهاد جبروتی، مریم (۱۳۸۱). فرادستی و فرودستی در زبان. تهران: گام نو.
حاتمی، حدیث، صابری، کورش و ویسی، هیوا (۱۳۹۷). بررسی قاطعیت در گفتار گویشوران  کردی کلهری بر اساس رویکرد تسلط لیکاف. فصلنامة مطالعات زبان‏ها و گویش‏های غرب ایران. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه. سال ششم، شماره ۲۲، پاییز، صص ۶۰-۴۱.
حسینی، سید جمال، سهامی، فرشته و زندی، بهمن (۱۳۹۴). نمود جنسیت در زبان، پژوهش زبان‏شناسی جنسیت با رویکرد جامعه‏شناسی در لهجة هورامی گویش کردی در غرب ایران. دومین کنفرانس بین‏المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. ترکیه، استانبول. ۲۴ اسفند.
دلبری، حسین، میرزایی، هدی و عرب‏پور محمدآبادی، علی‏محمد (۱۳۹۶). بررسی متغیر جنسیت با تکیه بر زبان زنانه در رمان کنیزو اثر منیرو روانی‏پور. فصلنامة پژوهش‏های ادبی. سال ۱۴،  زمستان، شماره ۵۸، صص ۳۱-۴۷.
شرفی، زهرا (۱۳۹۰). بررسی کاربردشناختی عبارات احتیاط‏آمیز در گفتار مردان و زنان فارسی‏زبان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
عاملی موسوی، بهناز (۱۳۶۸). گفتار مؤدبانه و جنسیت در فارسی تهرانی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
فارسیان، محمدرضا (۱۳۷۸). جنسیت در واژگان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
فتوحی، محمود (۱۳۹۰). سبک‏شناسی نظریه‏ها، رویکردها و روش‏ها. تهران: انتشارات سخن.
ناصری، ناصر، حسن‏زاده، شهریار و وخشوری، کبری (۱۳۹۸). بررسی زبان زنانه و مردانه در داستان‏های ابراهیم گلستان و منیرو روانی‏پور از منظر جنسیت و رویکرد تعلیمی اخلاقی (مطالعة موردی: جوی و دیوار تشنه و کولی کنار آتش). پژوهشنامة ادبیات تعلیمی. زمستان، شمارة ۴۴، صص ۱۱۷-۸۹.
Berryman, C. L., & Wilcox, J. R. (1980). Attitudes toward male and female speech: Experiments on the effects of sex-typical language. Western Journal of Speech Communication, 44, 50-59.
Chalak, A., & Karimi, M. (2017). Analysis of taking and repair strategies among male and female Iranian EFL learners. Journal of linguistics and Language Research, 4(2), 2017, 1-9.
Chavez, M., (1999). Teacher and student gender composition in German foreign language classroom discourse: An exploratory study. Journal of Pragmatics 32(2000), 1019-1058.
Fischer, J. L. (1958). Social influences on the choice of a linguistic variant, Word,14(1)47-56.
Ghafarpour, H. (2012). Venus and Mars encountering earth by language. The Asian Conference on Art and Humanities, 92-101.
Holmes, J. (1997). Women, language and identity. Journal of Sociolinguistics 1/2, 195-223.
Lakoff, R. (1975). Language and woman’s place. New York: Harper & Row.
Lakoff, R.  (1990). Talking power: The politics of language. Printed in the United States of America.
Lakoff, R.  (2004). Language and woman’s place, text and commentaries. Oxford: Oxford University Press.
Parsons, C. (2015). Doing gender in classroom discourse, a series of research and informational publications by CRG “Putting the world’s best research to work for girls”. The University of Michigan.
Tannen, D. (1990). You just don't understand: Women and men in conversation. New York: Ballantine.