زبانشناسی اجتماعی
رضا امینی
چکیده
مسئلۀ اصلی مورد توجه این پژوهش برآمده از این پرسش است که «چرا برای یک زبان یگانه نامهای متفاوتی وجود دارند؟» در این مقاله، مواردی که مطالعه شدهاند عبارتند از:تأثیر عاملهایِ اجتماعی و سیاسی بر نامگذاری گونههای زبانی و اهمیت توجه به پیوندهای خویشاوندی و همانندیهای ساختاری زبانها. سپس، نامهای ثبتشده برای ...
بیشتر
مسئلۀ اصلی مورد توجه این پژوهش برآمده از این پرسش است که «چرا برای یک زبان یگانه نامهای متفاوتی وجود دارند؟» در این مقاله، مواردی که مطالعه شدهاند عبارتند از:تأثیر عاملهایِ اجتماعی و سیاسی بر نامگذاری گونههای زبانی و اهمیت توجه به پیوندهای خویشاوندی و همانندیهای ساختاری زبانها. سپس، نامهای ثبتشده برای گونههای زبانی ایران در نرمافزار «اطلس زبانی ایران» دستهبندی و تحلیل شده و ویژگیهای نامهای هر مقوله برشمرده شده است. این پژوهش به لحاظ روششناختی از نوع استقرایی است و یک روش توصیفی تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش نتیجهگیری، استدلال شده که نامگذاری گونههای زبانی متأثر از عوامل غیرزبانیِ اجتماعی، سیاسی و جغرافیایی است. برای بازشناسی گونههای زبانی از یکدیگر و تعیین نام دقیق آنها، باید به ویژگیهای زبانی متمایزکننده و گنجینۀ واژگان اصلی آنها، تأثیر تماس زبانی درازمدت جامعههای زبانی و نظر و احساس گویشور دربارۀ گونۀ زبانی خود توجه شود. در بخشهای مختلف مقاله، بحثها و استدلالهای ارائهشده، به نمونههای مقتضی مستند شده است.
زبانشناسی اجتماعی
فرزانه خدابنده؛ سمیرا شریفی
چکیده
در راستای اهمیت نام و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، هدف از پژوهش حاضر بررسی نام رستورانها برای شناسایی گرایش صاحبان آنها به عوامل نامشناختی ـ اجتماعی نظیر هویتهای ملی، بینالمللی و مذهبی در نامگذاری رستورانها در دو منطقه از شهر شیراز با وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی برخوردار و کمتربرخوردار بوده است. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده ...
بیشتر
در راستای اهمیت نام و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، هدف از پژوهش حاضر بررسی نام رستورانها برای شناسایی گرایش صاحبان آنها به عوامل نامشناختی ـ اجتماعی نظیر هویتهای ملی، بینالمللی و مذهبی در نامگذاری رستورانها در دو منطقه از شهر شیراز با وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی برخوردار و کمتربرخوردار بوده است. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از نظرسنجی از ۶۰ صاحب رستوران در دو منطقه از شهر شیراز جمعآوری شده است. برای جمعآوری داده از پرسشنامة طراحیشده در حسین، نوفال و منصور (2015) استفاده شد. نتایج نشان داد گرایش صاحبان رستورانها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی _ اقتصادی بهتر با گرایش صاحبان رستورانها در مناطق کمتربرخوردار شهر متفاوت بوده است. این گروه بیشتر به نامهای خارجی گرایش داشته، معتقد بودند اینگونه نامها به جذب درآمد بیشتر و موفقیت تجاری منجر شده، جذاب، منحصربهفرد و آبرومندند. در مقابل، صاحبان رستورانها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پایینتر بیشتر به نامهای مذهبی گرایش داشته، این نامها را منحصربهفرد و آبرومند میدانستند. نتایج این پژوهش کاربردهای ارزشمندی در حوزۀ مطالعات نامشناسی اجتماعی برای زبانشناسان، اساتید و دانشجویان به همراه دارد.