با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد زبانشناسی،دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استادیار زبانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 دانشیار زبانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر جنسیت، سن و تحصیلات دوزبانه‌های‌ عربی – فارسی شهر نخل تقی بر میزان کاربرد انواع رمزگردانی (بین‌جمله‌ای، درون‌جمله‌ای و ضمیمه‌ای) در گفتار آنهاست. برای دستیابی به این هدف، 80 دوزبانه‌ی عربی – فارسی شهر نخل تقی که در دو گروه جنسیتی زن و مرد و در دو رده‌ی سنی 20 تا 40 سال و بالای 40 سال و همچنین در دو گروه تحصیلی زیردیپلم و دیپلم و بالاتر از دیپلم هستند، از طریق روش نمونه‌گیری غیرتصادفی دردسترس به‌عنوان آزمودنی‌های این پژوهش انتخاب شدند. سپس، صدا و تصویر مکالمات آنها ضبط شد و داده‌های پژوهش که شامل 1022 مورد رمزگردانی بین زبان‌های عربی و فارسی است، از فایل‌های صوتی و تصویری استخراج شدند و براساس چارچوب تحلیل پاپلاک(1980) تحلیل گردیدند. در ادامه، میزان کاربرد انواع رمزگردانی در هریک از زیرگروه‌ها در گروه‌های جنسیتی، سنی و تحصیلی شمارش و ثبت شد. در نهایت، داده‌های عددی به‌دست‌آمده در نرم افزار SPSS.27 و با استفاده از آزمون کای دو تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده‌ها، حاکی از آن است که جنسیت و سن و تحصیلات این گویشوران بر میزان کاربرد انواع رمزگردانی در گفتار آنها تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

منابع
ضیاء حسینی، سید محمد ضیاء (1378). رمزگردانی: نشانۀ برجسته‌سازی در دوزبانگی. نامۀ فرهنگ، شمارۀ 34، صص  83 – 78.
فریدونی، جاوید و نفیسه تدین چهارطاق (1398). بررسی
دبستان و متوسطۀ شهرستان ارومیه. فصلنامۀ زبان‌شناسی اجتماعی، دورۀ دوم، شمارۀ 3، پیاپی 7، صص 96– 87.
مدرسی، یحیی (1390). درآمدی بر جامعه‌شناسی زبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 
 
 
Almelhi, A. M. (2020). Understanding code- switching from a sociolinguistic perspective: A meta – analysis. International journal of language and linguistics. 8(1). 34 –    45.
Alvarez-Cáccamo, C. (1998). From switching code to code-switching: Towards a         reconceptualization of communicative codes. In: P. Auer (Eds.), Code-switching in conversation: Language, interaction and identity, (pp.29-48). London/New York: Routledge.
Bhatia, T. K. & W. C. Ritchie. (Ed). (2013). The handbook of bilingualism and multilingualism, 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishing, Ltd.
Gulzar, M. A., Farooq, M. U. & Umer, M. (2013). Inter-sentential patterns of code – switching: A gender- based investigation of male and female EFL teachers. International education studies, 6(11), 144 – 159.
Holmes, J. (2013). An introduction to sociolinguistics, 4th ed. London & New York: Routledge.
Hornby, P. (1977). Bilingualism: An introduction and overview. In bilingualism, psychological, social and educational implications (1-13) edited by P. Hornby. New York: Academic press.
Kane, H. (2020). Language variation: A case study of gender differences in Wolof – French code switching. International Journal of Language and Linguistics,8(4),122-127.
Milroy, L. & Muysken, P. (1995).  An introduction: Code switching and bilingualism research. In: L.    Milroy & P. Muysken (Eds.), One speaker, two languages: Cross – disciplinary perspectives on code- switching, (pp.1-14). New York: Cambridge University Press.
Poplack, S. (1980). Sometimes, I'll start a sentence in Spanish, y termino en español: Toward a    typology of code switching. Linguistics, 18 (7 / 8), pp. 581 – 618.
Poplack, S. (1981). Syntactic structure and social function of code switching. In R. Duran (Eds.), latino language and communicative behaviour, (pp. 169 – 184). Norwood/ New Jersey:  Ablex. 
Poplack, S., Wheeler, S. & Westwood, A. (1989). Distinguishing language contact phenomena: evidence from Finnish – English bilingualism. World Englishes, 8(3), 389 – 406.
Sankoff, D. & Poplack, S. (1981). A formal grammar for code – switching. Papers in Linguistics:    International journal of human communication, 14(1), 3 – 45.
Stell, G. & K. Yakpo. (2015). Elusive or self – evident? Looking for common ground in approaches to code switching. In code switching between structural and sociolinguistic perspectives (1 – 16), edited by G. Stell & K. Yakpo. Berlin, Munich & Boston: De Gruyter. 
Thomason, S. G. (2001). Language contact. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Wardhaugh, R. (2010). An introduction to sociolinguistics, 6th ed. Oxford: Wiley – Blackwell Publishing.