با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/il.2024.70555.1633

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی مهارت استدلال تحلیلی زبان‌آموزان ایرانی و بررسی ارتباط بالقوۀ آن با توانش بینافرهنگی و میراث فرهنگی آن‌هاست. برای این کار، نمونه‌ای غیرتصادفی از 180 زبان‌آموز از قومیت‌های فارس، ترک و کرد به‌طور هدفمند از مؤسسات مختلف زبان انگلیسی در تهران، تبریز و سنندج انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان از گروهی همگن، دربرگیرندۀ 120 دانش‌‌آموز بر اساس نمرات 1 انحراف معیار بالاتر و پایین‌تر از میانگین، با آزمون مهارت نلسون سنجیده شدند. سه پرسش‌نامۀ مربوط به استدلال تحلیلی، توانش بینافرهنگی و میراث فرهنگی برای شرکت‌کنندگان انتخاب شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش‌های آماری، مانند همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک‌طرفه و آنالیز واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که فرضیۀ اول مبنی بر اینکه بین استدلال تحلیلی و توانش بینافرهنگی زبان‌آموزان انگلیسی در سه گروه قومی مجزا از نظر آماری همبستگی معناداری وجود دارد، تائید می‌گردد. این در حالی است که فرضیۀ دوم مبنی بر اینکه تفاوت قابل‌توجهی در استدلال تحلیلی در میان سه گروه قومی بررسی‌شده وجود دارد،.رد شد، که نشان می‌دهد با قائل شدن به تفاوت قابل‌توجه در استدلال تحلیلی در میان سه گروه قومی می‌توان بر ماهیت ظریف استدلال تحلیلی در بین گروه‌های فرهنگی مختلف تأکید کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات