نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار زبان شناسی کاربردی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
چکیده
با پیشرفت تکنولوژی، شیوۀ ارتباط دانشجویان با استادان دانشگاه از قرارهای منظم حضوری به ارتباطات رایانهای از طریق رایانامه تغییر کرده است. دانشجویان به دلایل مختلفی مانند درخواست قرار ملاقات، مشاوره یا گرفتن اطلاعات برای استادان رایانامه ارسال میکنند. هدف این پژوهش بررسی راهبردهای کارگفت «درخواست» و ابزارهای تعدیلکنندۀ آن در رایانامههای ارسالشده دانشجویان ایرانی به استادان دانشگاه است. بدین منظور پیکرهای متشکل از 200 مکاتبۀ درخواست در قالب رایانامه (13103 کلمه) در مدت چهار سال از سوی دانشجویان رشته علومانسانی و علومپایۀ دانشگاه پیامنور جمعآوری شد، سپس با استفاده از الگوی تحلیلی مطالعۀ بینفرهنگی الگوهای تحقق کارگفت بلوم-کولکا و همکاران (1989) جهت بررسی راهبرد-های درخواست تحلیل شد. همچنین، الگوی پیشنهادی دِندِن (2014) در بررسی تعدیلکنندههای درونی و بیرونی در مکاتبات درخواست دانشجویان استفاده گردید. یافتهها نشان داد که دانشجویان از راهبردهای مستقیم بیشتر از راهبردهای غیرمستقیم استفاده کردند و گزارههای امری و اظهارات قدردانی بیشترین استفاده را در بین راهبردهای مستقیم داشتند. علاوه بر این، استفاده از نرمگفتارها و جلبتوجهکنندهها بیشترین فراوانی را در میان راهبردهای تعدیلکنندۀ درونی داشتند، در حالی که زمینهچینها و عبارات اختتام بیشترین فراوانی را در میان تعدیلکنندههای بیرونی داشتند.
کلیدواژهها
- کارگفت درخواست
- ارتباط با واسطه رایانه
- راهبردهای درخواست
- تعدیلکنندۀدرونی
- تعدیلکنندۀبیرونی
- زبانشناسی اجتماعی
موضوعات