با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان شناسی کاربردی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.

چکیده

با پیشرفت تکنولوژی، شیوۀ ارتباط دانشجویان با استادان دانشگاه از قرارهای منظم حضوری به ارتباطات رایانه‌ای از طریق رایانامه تغییر کرده است. دانشجویان به دلایل مختلفی مانند درخواست قرار ملاقات، مشاوره یا گرفتن اطلاعات برای استادان رایانامه ارسال می‌کنند. هدف این پژوهش بررسی راهبردهای کارگفت «درخواست» و ابزارهای تعدیل‌کنندۀ آن در رایانامه‌های ارسال‌شده دانشجویان ایرانی به استادان دانشگاه است. بدین منظور پیکره‌ای متشکل از 200 مکاتبۀ درخواست در قالب رایانامه (13103 کلمه) در مدت چهار سال از سوی دانشجویان رشته علوم‌انسانی و علوم‌پایۀ دانشگاه پیام‌نور جمع‌آوری شد، سپس با استفاده از الگوی تحلیلی مطالعۀ بین‌فرهنگی الگوهای تحقق کارگفت بلوم-کولکا و همکاران (1989) جهت بررسی راهبرد-های درخواست تحلیل شد. همچنین، الگوی پیشنهادی دِندِن (2014) در بررسی تعدیل‌کننده‌های درونی و بیرونی در مکاتبات درخواست دانشجویان استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که دانشجویان از راهبرد‌های مستقیم بیشتر از راهبردهای غیرمستقیم استفاده کردند و گزاره‌های امری و اظهارات قدردانی بیشترین استفاده را در بین راهبردهای مستقیم داشتند. علاوه بر این، استفاده از نرم‌گفتارها و جلب‌توجه‌کننده‌ها بیشترین فراوانی را در میان راهبردهای تعدیل‌کنندۀ درونی داشتند، در حالی که زمینه‌چین‌ها و عبارات اختتام بیشترین فراوانی را در میان تعدیل‌کننده‌های بیرونی داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 
Al Farisi, M. Z., Tatang, A. S., Khalid, S. M., Tantowi, Y. A. (2021).  Requesting Speech Acts: A Case Study of Arabic Education Students in Bandung. Proceedings of the Fifth International Conference on Language, Literature, Culture, and Education (ICOLLITE 2021). Retrieved online from https://www.atlantis-press.com/proceedings/icollite-21/125963416.
Baron, N. S. (2002). Who sets e-mail style? Prescriptivism, coping strategies, and democratizing communication access. The Information Society, 18, 403-41.
Baugh, J. (2011). What works in academic request email: a genre analysis with teacher and student perspective. (Unpublished master’s thesis). University of Essex, England.
Biesenbach-Lucas, S. (2006). Making Requests in Email: Do Cyber-consultations Entail Directness? Toward Conventions in a New Medium. In K. Bardovi-Harlig, J. C. Félix- Brasdefer, & A. S. Omar, Pragmatics and Language Learning (pp. 81-108). Honolulu: Second Language Teaching and Curriculum Center, University of Hawaii.
Biesenbach-Lucas, S. (2007). Students writing emails to faculty: An examination of e-politeness among native and non-native speakers of English. Language Learning & Technology, 11(2), 59-81.
Biesenbach-Lucas, S. & Weasenforth, D. (2002). Virtual office hours: Negotiation strategies in electronic conferencing. Computer Assisted Language Learning, 15(2), 147-165.
Blum-Kulka, S., & Olshtain, E. (1984). Requests and apologies: A cross-cultural study of speech act realization patterns (CCSARP). Applied Linguist, 5(3), 196-213.
Blum-Kulka, S., & House, J. (1989). Cross-cultural and situational variation in requesting behavior. In S. Blum-Kulka, J. House, & G. Kasper (Eds.), Cross-cultural pragmatics: Requests and apologies (pp. 123–154). Norwood, NJ: Ablex.
Brown, P., & Levinson, S. (1987). Politeness: Some universals in language use. Cambridge: Cambridge University Press.
Burgucu-Tazegül, A., Han, T., & Engin, A. O. (2016). Pragmatic Failure of Turkish EFL Learners in Request Emails to Their Professors. International Education Studies, 9(10), 105-115. doi: http://dx.doi.org/10.5539/ies.v9n10p105
Dendenne, B. (2014). “Could you help me with these bags brother? My shoulders are falling.” Transfer in interlanguage requests performed by Algerian EFL learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 10(2), 29-47.
Deveci, T., & Yousif Abbas, E. (2023). Emirati university students’ use of the request speech act in Arabic in email communication with faculty. Studies in Pragmatics and Discourse Analysis, 4(1), 53-69.
Deveci, T., & Hmida, I. B. (2017). The request speech act in emails by Arab university students in the UAE. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(1), 194-214.
El-Dakhas, D. A. S., Alhaqbani, J. N., & Mardini, L. (2023). How do Saudi EFL learners realize the speech act of request? Cogent Arts & Humanities, 10, 1-25.
Faerch, C., & Kasper, G. (1989). Internal and external modification in interlanguage request realization. In S. Blum-Kulka, J. House & G. Kasper (Eds.). Cross-cultural pragmatics: Requests and apologies. (pp. 221-247). Norwood, NJ: Ablex.
Félix-Brasdefer, I. C. S. (2012). E-mail requests to faculty: E-politeness and internal modification. In M. Economidou-Kogetsidis, & H. Woodfield (Eds.), Interlanguage request modification (pp. 87–118). John Benjamins Publishing Company.
Fukushima, S. (2000). Requests and culture. Berlin: Peter Lang.
Ghiasian, M.S., Eslami Rasekh, Z., Vakilifard, A., & Sedaghat, E. (2013). Requesting strategies: A comparative study among Persian speakers and foreign Persian learners. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages (JTPSOL), 2(2), 3-29. [In Persian]
Guffey, M. E. (2010). Essentials of business communication. Mason, OH: South-Western Cengage learning.
Halenko, N., & Winder, L. (2021). Experts and novices: Examining academic email requests to faculty and developmental change during study abroad. In M. Economidou-Kogetsidis, M. Savić, & N. Halenko (Eds.). Email pragmatics and second language learners (pp. 101-126). John Benjamin Publishing.
Hill, T. (1997). The development of pragmatic competence in an EFL context. Unpublished doctoral dissertation. Tokyo: Temple University Japan.
House, J., & Kasper, G. (1987). Interlanguage pragmatics: Requesting in a foreign language. In W. Lörscher & R. Schultze (Eds.) Perspectives on language in performance. Festschrift für Werner Hüllen (pp. 1250-1288).Tübingen: Narr Verlag.
Kasper, G. (1981). Pragmatische Aspekte in der Interrimsprache [Pragmatic aspects in interlanguage]. Tübingen: Narr Verlag.
Kuriscak, L. (2015). Examination of Learner and Situation Level Variables: Choice of Speech Act and Request Strategy by Spanish L2 Learners, Hispania, 98(2), 300-318.
Leopold, L. (2015). Request strategies in professional E-mail correspondence: Insights from the United States workplace. TESL Canada Journal, 32(2), 1-29.
Modarresi Tehrani, Y., & Tajali M. (2013). The request speech act: A comparison between Persian speakers and Persian learners. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages (JTPSOL), 1(2), 83-107. [In Persian]
Najeeb, Z. M., Maros, M. & Nor, F. F. M. (2012). Politeness in e-mails of Arab students in Malaysia. Journal of Language Studies, 12(1), 125-145.
Rahmani, E., & Rahmany, R. (2014). Politeness strategies and politeness markers in email request sent by Iranian EFL learners to professors. Journal of Teaching English Language Studies, 2(4), 50-64.
Sifianou, M. (1999). Politeness phenomena in England and Greece: A cross-cultural perspective. Oxford: Oxford University Press.
Trosborg, A. (1995). Interlanguage pragmatics. Requests, complaints and apologies. Berlin: Mouton de Gruyter.
Tseng, C.-T. H. (2015). “You Must Let Me Pass, Please!”: An investigation of email request strategies by Taiwanese EFL learners. Journal of ELT and Applied Linguistics (JELTAL), 3(1), 11-28.
Yazdanfar, S., & Bonyadi, A. (2016). Request strategies in everyday interactions of Persian and English speakers. Sage Open, 1-11. DOI: 10.1177/2158244016679473
Zhu, W. (2012). Polite requestive strategies in emails: An investigation of pragmatic competence of Chinese EFL learners. RELC Journal, 43(20), 217-238.