با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

مفاهیم انتزاعی در ذهن بشر ساختار مشخص و روشنی ندارند واز اجزای سازنده اش نمی توان به درک کامل آن رسید، ذهن برای درک این مفاهیم از حوزه های ملموس و عینی که ساختار روشنی دارد، بهره می برد. از نظر زبان شناسی شناختی این فرآیند شکل گیری استعارۀ مفهومی است که در آن استعاره ابزاری برای درک و شناخت است و از کارکرد آن در صنایع ادبی فاصله می گیرد. این پژوهش با بنیان نظری استعارۀ مفهومی لیکاف و جانسون، در پی بررسی ساختار استعاری بیان موضوعات اخلاقی در بوستان سعدی و چگونگی بازنمایی فکری وی در این زمینه است. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی و شیوۀ گردآوری داده ها بررسی تمام متن اشعار کتاب بوستان سعدی است. بر پایۀ تحلیل داده ها سعدی در قلمرو مبدأ ازعناصر مادی نمودهای فرهنگ و تمدن، ابزار و وسایل زندگی روزمرۀ روزگار خود در تبیین مفاهیم اخلاقی بهره برده است؛ از میان عناصر طبیعی « گیاهان» نسبت به سایر حوزه های طبیعت پرکاربردتر است. در مقایسه با دسته بندی حوزۀ مبدأ از کوچش شباهت ها و تفاوت هایی در بوستان دیده می شود. به نظر می رسد عوامل فرهنگی و تاریخی در این زمینه موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Abdul Karimi, S. (1393). Descriptive culture of cognitive linguistics. Tehran: Elmi Publication.
Afrashi, A. 1395). Metaphor and cognition. Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies.
Afrashi, A; Hasami, T. and Salas, B. (1391). "Comparative study of directional conceptual metaphors in Spanish and Persian". Linguistic Essays, 3/4: 1-23
Chicago: University of Chicago Press.
Deignan,  A (2005). Metaphor and Corpus Linguistics: Converging evidence in language and communication research. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publication Company
Fatemi Tabar, S. and Monzavi, S. (1387) "Reason and Concepts of Ethics", Ethics and History of Medicine, 1/3, 7-14
Holy Quran
Ibn Moskawieh Razi. (1389). Tahzeeb al-Akhlaq, edited by Dr. Ali Asghar Halabi, Tehran: Asatir
Jakel, O (2002). Hypothesis Revisited: The Cognitive Theory of
Kovecses, Z et al. (1393). A practical introduction to metaphor. Translated by Shirin Pourabrahim , Tehran: Organization for the Study and Compilation of Humanities Books, Samt Publications
Kovecses, Z. (2010), Metaphor: A practical introduction, London: Oxford University Press.
Lakoff, G. (1993) The Contemporary Theory of Metaphor, in Metaphor and
Lakoff, G. and Johnson, M (1980), Metaphors We Live By,
Mesbah Yazdi, M. (1381). Ethical philosophy, Tehran: Ettelaat
Metaphor Applied to Religious Texts; metaphoric.
Mohammadian, A. and Farhanizadeh, M. (1397). "Conceptual Metaphor of Happiness in Divan Shams" Journal of Linguistic and Rhetorical Studies, 9/18: 319-350
Movahhed, Z. (1392) Saadi. Tehran: Nilofar
Plato. (1367). The complete cycle of Plato's works, translated by Mohammad Hasan Lotfi, Tehran: Kharazmi
Saadi (605 AH). Edited by Gholamhossein Yousefi, Tehran: Khwarazmi, 11th edition.
savagheb, J. (1389). "Work culture in written oral literature". Culture of the people of Iran, numbers 22 and 23, Fall and Winter 89: 52-65
Sawaqib dowsi's Shahnameh: a cognitive approach" Research Journal of Ethics, 11/40, 127-142.
Seraj, A. and Mahmoudi Bakhtiari, B. (1397). "Conceptual metaphors of the field of ethics in Fer
Thought, edited by Andrew Ortony, Cambridge: Cambridge University Press.
Zamani, M. (1394). "Sources of thought in Persian moral systems". Ethical Research, 5/3, pp. 73-93