با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
موانع برون‌زبانی انتقال پیام در بازنویسی‌های معاصر کلیله‌ودمنه بر اساس نظریۀ نیومارک (مطالعۀ موردی: بازنویسی میرزا رضایی)

علی اکبر سام خانیانی؛ ایوب بادوام

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30473/il.2025.72826.1666

چکیده
  متون ادبی کلاسیک بازتاب باورها، فرهنگ و به‌طورکلی جهان‌بینی گذشتۀ یک ملت است و هدف از بازنویسی این متون، آشناکردن مخاطبان غیرحرفه‌ای با ادبیات است؛ از‌این‌رو بررسی و نقد بازنویسی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر، بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی و نقد متون بازنویسی کلیله‌ودمنه - مطالعۀ موردی بازنویسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
سیر تحول نام‌گذاری فرزندان در شهرستان سقز در نیم قرن گذشته (1400-1350)

حسین محمدزاده؛ بهزاد احمدی؛ سیدمحمود نجمی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 19-47

https://doi.org/10.30473/il.2025.72403.1661

چکیده
  نام‌گزینی و نام‌گذاری از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرند. هدف این پژوهش بررسی زمینه‌های تاریخی-اجتماعی سیر تحولات نام‌گذاری نوزادان در شهرستان سقز در طول نیم‌قرن اخیر است. روش تحقیق ، روش توصیفی-تحلیلی به کمک داده‌های ثانوی است. جامعه آماری شامل نام‌های نام‌های فرزندان متولد 1350 تا 1400 در شهرستان سقز بر اساس اسناد اداره ثبت احوال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی نام‌گذاری مدارس شهرستان گناباد در سدۀ معاصر با رویکردی به زبان‌شناسی اجتماعی

زینب رضایی بیلندی؛ محمدامین ناصح

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 49-61

https://doi.org/10.30473/il.2025.72386.1660

چکیده
  زبان‌شناسی اجتماعی با بهرهگیری از رویکرد هم‌زمانی توانسته است نام‌شناسی را از قالبی سنّتی به دانشی برای کمک به مطالعۀ اجتماع بدل کند و آن را از منظرهای متفاوتی مورد مطالعه قرار دهد. پژوهش حاضر الگوهای نام‌گذاری مدارس شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی را از لحاظ مقوله‌های اجتماعی، شامل نوع اسامی (انسان‌مدار و غیرانسان‌مدار) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان و ارتباطات
تدوین و اعتباریابی مقیاس ارزیابی ترجیحات نوازه‌گیری ادبی و غیرادبی دانشجویان

مرضیه ایمانی؛ شیما ابراهیمی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 63-86

https://doi.org/10.30473/il.2025.71404.1653

چکیده
  رفتارهای میان‌فردی مثبت در فضای آموزشی می‌تواند بر افزایش انگیزۀ دانشجویان برای مشارکت در بحث‌، یادگیری و برقراری تعامل مثبت تأثیر بگذارد. یکی از این رفتارهای تأثیرگذار نوازه‌ها هستند که می‌توانند احساس خودارزشمندی به مدرس و دانشجویان بدهند و در افزایش انگیزه و ایجاد تعاملی دوستانه به آنان کمک کنند. در این پژوهش، با الهام از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
استعارۀ ساختاری مفاهیم اخلاقی در بوستان سعدی

مریم زمانی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 87-106

https://doi.org/10.30473/il.2025.70936.1641

چکیده
  مفاهیم انتزاعی در ذهن بشر ساختار مشخص و روشنی ندارند واز اجزای سازنده اش نمی توان به درک کامل آن رسید، ذهن برای درک این مفاهیم از حوزه های ملموس و عینی که ساختار روشنی دارد، بهره می برد. از نظر زبان شناسی شناختی این فرآیند شکل گیری استعارۀ مفهومی است که در آن استعاره ابزاری برای درک و شناخت است و از کارکرد آن در صنایع ادبی فاصله می گیرد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
حوزه مبدأ «نان» در اصطلاحات عامیانۀ فارسی: مفاهیم و انگیختگی‌های شناختی چندگانه

ساسان ملکی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 107-122

https://doi.org/10.30473/il.2024.70759.1636

چکیده
  بررسی اصطلاحات عامیانه‌ای که افراد به‌هنگام برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی با دیگران از آن‌ها استفاده می‌کنند، یکی از راه‌هایی است که می‌توان با آن از شیوۀ اندیشیدن افراد آگاهی یافت. هدف از این پژوهش توصیفی-تحلیلی، بررسی مفاهیم و تبیین انگیزه‌های شناختی در شکل‌گیری اصطلاحات عامیانه فارسی است که با حوزۀ عینی «نان» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برخورد زبان‌ها
بررسی و نقش زبان مادری فارسی‌آموزان خارجی در مطالعه موردی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

زهرا معراجی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 123-139

https://doi.org/10.30473/il.2025.63461.1525

چکیده
  همواره نگرش‌های گوناگونی در توافق یا مخالفت با بهره‌گیری از زبان اول برای آموزش زبان دوم وجود دارد. فراگیری زبان دوم اساساً یک تجزیه همگام‌سازی دو زبانه است که در آن فارسی‌آموزان تلاش می‌کنند زبان اول و دوم را به‌صورتی هماهنگ با یکدیگر در ذهن خود نگه دارند. استفاده از زبان مادری فارسی‌آموزان، نقش کاربردی در توضیح‌ها، تبیین تضادها ...  بیشتر