با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تحلیل کیفی نام‌های کاربری کاربران فارسی‌زبان در اینستاگرام، الگوهای زبانی و مضامین هویتی موجود در آن‌ها را بررسی کرده است. با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون، 200 نام کاربری از پروفایل‌های فعال کاربران فارسی‌زبان (ساکن ایران و مهاجران) به‌صورت تصادفی جمع‌آوری شد. داده‌ها در شش مرحله شامل آشنایی با داده‌ها، کدگذاری اولیه، خلق مضامین، بازبینی، تعریف نهایی مضامین و گزارش‌دهی تحلیل شدند. یافته‌ها پنج مضمون اصلی را نشان داد: «نام‌های شخصی»، «خلاقیت زبانی»، «بازنمایی فرهنگی»، «هویت حرفه‌ای»، و «طنز و خلاقیت». این مضامین بیانگر تعامل پیچیده میان سنت و مدرنیته در هویت دیجیتال کاربران هستند. نام‌های شخصی نشان‌دهنده تداوم هویت فردی، خلاقیت زبانی نمایانگر رمزگردانی و نوآوری، و بازنمایی فرهنگی حاکی از پیوند با میراث ایرانی است. هویت حرفه‌ای بر خودنمایی و شبکه‌سازی و طنز بر خودبیانگری خلاقانه دلالت دارد. نتایج حاکی از آن است که نام‌های کاربری نه تنها هویت فردی و فرهنگ جمعی را بازتاب می‌دهند، بلکه به‌عنوان شاخصی برای تحولات اجتماعی عمل می‌کنند. این پژوهش بر ضرورت مطالعه بیشتر نام‌شناسی دیجیتال در پلتفرم‌های بصری تأکید می‌کند تا درک عمیق‌تری از هویت دیجیتال فارسی‌زبانان حاصل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 
References
 
 
Abazadeh, M, & Hosseinpour, E. (2011). The application of trinity in qualitative research (with an emphasis on grounded theory approach). Methodology of Social Sciences and Humanities, 17 (67), 147-166. [In Persian]
Ahmadi, B., Zandi, B., Najafian, A., & Rovshan, B. (2018). Personal naming in Baneh: A socio-onomastic study. Research in Western Iranian Languages and Dialects6(22), 1-19. [In Persian]
Ainiala, T., & Ostman, J-O. (2017). Socio-onomastics: The pragmatics of names. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Alford, R. D. (1988). Naming and identity: A cross-cultural study of personal naming practices. HRAF Press.
Anderson, J. M. (2007). The grammar of names. Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199297412.001.0001
Androutsopoulos, J. (2021). Polymedia in interaction. Pragmatics and Society12(5), 707-724.
Appadurai, A. (1996). Modernity at large: Cultural dimensions of globalization. University of Minnesota Press.
Bechar-Israeli H. (1995). From to : Nicknames, play, and identity on Internet Relay Chat. Journal of Computer-Mediated Communication, 1 (2). Retrieved from https://academic.oup.com/jcmc/article/1/2/JCMC127/4584330
Biró, E. (2019). Linguistic identities in the digital space. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica11(2), 37-53.
Bosworth, C. E. (1996). The new Islamic dynasties: A chronological and genealogical manual. Edinburgh University Press.
Boyd, D. (2014). It's complicated: The social lives of networked teens. Yale University Press.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77–101.
Cheang, J. (2008). Choice of foreign names as a strategy for identity management. Intercultural Communication Studies XVII (2), 197-202.
Crystal, D. (2006). Language and the Internet. Cambridge University Press.
Gammeltoft, P. (2023). Spatial focus or onomastic focus? An unsolved problem in digital onomastics. In U. Bijak, P. Swoboda, & J. B. Walkowiak (Eds.), Onomastics in interaction with other branches of science: Volume 1. Keynote lectures. Toponomastics (pp. 156–175). Jagiellonian University Press.
Gillespie, T. (2010). The politics of ‘platforms’. New Media & Society, 12 (3), 347-364.
Hanks, P., Coates, R., & McClure, P. (Eds.). (2016). The Oxford handbook of names and naming. Oxford University Press.
Huddleston, R., & Pullum, G. K. (2002). The Cambridge grammar of the English language. Cambridge, UK: CUP.
Kaziaba, V., & Burkova, T. (2022). Adolescence– name–internet: How do german-speaking girls name themselves on the web? Studien zur deutschen Sprache und Literatur, 0 (47), 81-108. https://doi.org/10.26650/sdsl2021-1027807
Khoshsabk, N. (2018). Digital identities: Presentation of self through social media.  . Doctora Dissertation, Monash University, Australia.
Le Page, R., & Tabouret-Keller, A. (1985). Acts of identity: Creole-based approaches to language and ethnicity. Cambridge: CUP.
Lotze, Netaya & Kersten, S. (2024). Digitale Onomastik". Handbuch Sprache und digitale Kommunikation, edited by Jannis Androutsopoulos and Friedemann Vogel, Berlin, Boston: De Gruyter, pp. 177-200. https://doi.org/10.1515/9783110744163-009
Marwick, A. E., & Boyd, D. (2011). I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience. New media & society, 13 (1), 114-133.
Masoudi, H., & Razavi Dinani, E. (2024). Examining the formation of the religious message market on Instagram (A comparative analysis of the influence of religious discourses within Instagram). Media and Communication Research, 2 (3), 85-110. doi: 10.22034/mcr.2025.480827.1066. [In Persian]
Mill, J. S. (1843). System of logic. John W Parker, London.
Miller, D. (2011). Tales from Facebook. Polity Press.
Paasonen, S. (2011). Carnal resonance: Affect and online pornography. MIT Press.
Puzey, G., & Kostanski, L. (2016). Names and naming: People, places, perceptions and power. (pp. 1–282). Channel View Publications. https://doi.org/10.24198/umbara.v4i2.23832
Turkle, S. (2011). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. Basic Books.
Van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford University Press.
Van Langendonck, W. (2007). Theory and typology of proper names. Berlin: Mouton de Gruyter.
Walkowiak, J. B. (2016). Personal name e policy: From theory to practice. Poznań: Wydział Neofilologii UAM, Doi 10.14746/9788394601720
Zandi, B. (2017). A sociolinguistic study of naming in Mahabadi. Research in Western Iranian Languages and Dialects, 5 (19), 1-18. [In Persian]
Zandi, B. , & Vasegh, E. (2021). Trends in naming men and women of four generations in Iran: A sociolinguistic study. Language and Translation Studies (LTS), 53 (4), 165-195. doi: 10.22067/lts.v53i4.88045. [In Persian]
Zandi, B. , Latifi, A. , Karimi FiroozJaei, A. & Ahmadkhani, M. (2020). Identity transformation and changing the person’s name: Observing social changes in the field of social onomastics. Quarterly of Social Studies and Research in Iran9(3), 641-664. Doi: 10.22059/jisr.2020.300918.1053. [In Persian]
Zandi, B. , Motesharrei, S. M., &Yousefi Rad, F. (2021). The roadmap of onomastics studies: From traditional approach to socio-cognitive approach. Journal of Sociolinguistics, 4 (2), 11-28. doi: 10.30473/il.2021.57361.1432. [In Persian