با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
مقاله پژوهشی و سایر موضوعات پیشنهادی
مبانی فرهنگ‌نویسی دوزبانة پویا از منظر ترجمة فارسی به انگلیسی

ابوالفضل علمدار؛ فرشید سمائی؛ راحله گندمکار

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 1-17

https://doi.org/10.30473/il.2025.73531.1671

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طرح مبانی فرهنگ‌نویسی دوزبانة پویا از رهگذر شناسایی و تحلیل چالش‌هایی بود که بر سر راه ترجمه از فارسی به انگلیسی می‌تواند پیش‌روی مترجم قرار بگیرد. منبع گردآوری و ثبت داده‌ها، پایگاه اینترنتی شهر خبر بود. جملاتی در ده زمینة اخبار سیاسی، ورزشی، اقتصادی، استخدامی، فناوری، هنری، پزشکی، حوادث، گردشگری و فرهنگی در بازة ...  بیشتر

مقاله پژوهشی و سایر موضوعات پیشنهادی
بررسی تحلیلی چالش‌‍های معادل‌یابی در ترجمۀ متون تخصصی در حوزۀ روانکاوی

محمدحسین حدادی؛ شافع فلاحی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 19-36

https://doi.org/10.30473/il.2025.73568.1673

چکیده
  ترجمه به‌عنوان یک فرایند پیچیده، چیزی فراتر از انتقال سادۀ کلمات از زبان مبدأ به زبان مقصد است. این فرایند شامل انتقال معانی، مفاهیم و حتی تأثیرات فرهنگی و روان‌شناختی نهفته در متن زبان مبدأ است. اهمیت این موضوع در ترجمۀ متون تخصصی، به‌ویژه در حوزه‌ۀ پیچیده‌ای چون روانکاوی، دوچندان می‌شود. روانکاوی، به دلیل ماهیت چندلایه و اصطلاحات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی فرآیندهای ساختواژی در ترانه های رپ فارسی

محمدرضا پهلوان‌نژاد؛ عشرت سادات میرحسینی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 37-49

https://doi.org/10.30473/il.2025.70758.1640

چکیده
  موسیقی رپ یکی از گفتمان های حاضر در ایران به شمار می رود که از اواخر دهه 70 وارد ایران شد و با خود نوعی فرهنگ جدید را پایه ریزی کرد. یکی از ویژگی های این موسیقی، واژه های خاصی است که در متن ترانه های آن به کار می رود. به نظر می رسد رپرها با تلفیق واژه های بیگانه و زبان مخفی فارسی سعی در ایجاد گونه زبانی خاصی دارند تا هویت خود را در جامعه تثبیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
گامی به سوی تدوین راهنمای طبقه‌بندی و سطح‌بندی شده مولفه‌های فرهنگ به مثابه مهارت پنجم زبان آموزی

صبا چخماچی دوم؛ بهمن زندی؛ مریم سادات غیاثیان؛ آرزو نجفیان

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 51-69

https://doi.org/10.30473/il.2024.70779.1637

چکیده
  ارتباط نزدیک زبان و فرهنگ منجر به تاثیر متقابل آن دو بر یکدیگر می‌شود. بسیاری از محققان در بحث آموزش زبان؛ فرهنگ را در کنار زبان هدف اصلی در نظرگرفته‌اند. پژوهش حاضر به پرسش‌های زیر پاسخ‌داده‌است: مولفه‌های فرهنگی ارائه‌شده در چارچوب مشترک اروپایی کدامند و از نظر مدرسان فارسی به غیر فارسی‌زبانان کدام در اولویت‌اند. مقاله در نهایت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی گویش‌شناسی
ترسیم مرز گویشی بانه ای- مکریانی در حد فاصل شهرستان های بانه و سردشت

طاهره افشار؛ محمد احمدی؛ الهام ثباتی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 71-84

https://doi.org/10.30473/il.2025.73911.1677

چکیده
  پژوهش حاضر تلاشی است در‌راستای ترسیم مرز‌گویشی میان گونه‌های بانه‌ای و مکریانی که با‌استفاده از منابع کتابخانه‌ای و گردآوری داده‌های‌میدانی از طریق پرسشنامه‌هایی که در بین 80 نفر از گویشوران (40 نفر مرد و 40 نفر زن) توزیع شد، به انجام رسیده است. بدین‌ترتیب که پس از گردآوری داده‌ها و آوانگاری آنها، به ترسیم مرز‌گویشی پرداخته‌شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان و فرهنگ
ارزیابی وضعیت انتقال ارزش های فرهنگی در محتواهای آموزشی (آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه های خصوصی)

بهزاد مریدی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 85-104

https://doi.org/10.30473/il.2025.73968.1679

چکیده
  از نظر هدف کابردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدرسان و زبان آموزان آموزشگاه-های زبان انگلیسی است. برای اجرای این مطالعه، چهار گروه به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ زبان آموزان نوجوان (تا 18 سال)، زبان آموزان بزرگسال (بالای 18 سال)، مدرسین و مدیران مؤسسات و نهادهای متولی آموزش. نتایج تحلیل داده ها حاکی از آن است که اغلب مدرسان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
نام‌شناسی دیجیتال: تحلیل هویّـت فردی و جمعی در نام‌های کاربری اینستاگرام در جامعه ایران

الهه کمری

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 105-118

https://doi.org/10.30473/il.2025.74181.1683

چکیده
  این پژوهش با هدف تحلیل کیفی نام‌های کاربری کاربران فارسی‌زبان در اینستاگرام، الگوهای زبانی و مضامین هویتی موجود در آن‌ها را بررسی کرده است. با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون، 200 نام کاربری از پروفایل‌های فعال کاربران فارسی‌زبان (ساکن ایران و مهاجران) به‌صورت تصادفی جمع‌آوری شد. داده‌ها در شش مرحله شامل آشنایی با داده‌ها، ...  بیشتر