با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،

2 گروه رسانه

3 گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی

10.30473/il.2025.73955.1678

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قصه‌گویی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان 5 تا 7 سال از طریق تحلیل نشانه‌شناختی ده داستان از مجموعه «خانواده خرس‌ها» انجام شد. تحلیل نشانه‌شناختی به روش تحلیل رمزگان پنج‌گانۀ بارت (هرمنوتیک، کنشی، نمادین، معنایی و فرهنگی) صورت گرفت. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: متون قصه‌های منتخب از چه نشانه‌هایی در بیان کنش‌های ارتباطی بهره برده‌اند؟ یافته‌ها نشان داد رمزگان کنشی و نمادین به دلیل ساختار ساده و قابلیت درک آسان برای این گروه سنی، بیشترین کاربرد را در آموزش رفتارهای اجتماعی و انتقال الگوهای ارتباطی داشتند. همچنین مشخص شد رمزگان هرمنوتیک با ایجاد تعلیق و طرح پرسش، کنجکاوی و تفکر تحلیلی کودکان را برانگیخت، اما به دلیل پیچیدگی برای این گروه سنی کمتر قابل فهم بود. رمزگان معنایی نیز به دلیل ماهیت ضمنی و غیرمستقیمی که دارد کمتر مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بر اهمیت طراحی قصه‌هایی با رمزگان زودیاب، ساده و متناسب با ظرفیت شناختی کودکان را نشان می‌دهد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 
Ahmadi, B. (1370/1991). The temt-stucture and Temtual Interpretation, Tehran: Markaz publication. [In Persian].
Ahmadi, B. (1375/1996). From pictorial signs to the text: Toward the semiotics of visual communication, Tehran: Markaz publication. [In Persian].
Ali Akbari, M., Alipour, A., & DorNajafi Shirazi, M. (1393/2015). The effectiveness of storytelling on the components of moral intelligence of preschool female children in Isfahan, Biquarterly Journal of Social Criticism, 6, 33-43. https://sid.ir/paper/237152/fa [In Persian].
Allen, G. (1385/2006). Roland Barthes (Translated by Payam Yazdanjoo), Tehran: Markaz publication. [In Persian].
Barthes, R. (1974). S/Z, (Translated by Richard Miller), New York: Hill and Wang.
Benabbes, S., & AbdulHaleem Abu Taleb, H. (2024). The effect of storytelling on the development of language and social skills in French as a foreign language classroom. Heliyon10(8),https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e29178
Burgoon, J.K., Manusov, V., & Guerrero, L.K. (2021). Nonverbal Communication (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003095552
Desteno, D., Breazeal, C., Frank, R. H., Pizarro, D., Baumann, J., Dickens, L., & Lee, J. J. (2012). Detecting the trustworthiness of novel partners in economic exchange. Psychological science, 23(12), 1549–1556. https://doi.org/10.1177/0956797612448793
Fujiki, M., Brinton, B., McCleave, C. P., Anderson, V. W., & Chamberlain, J. P. (2013). A social communication intervention to increase validating comments by children with language impairment. Language, speech, and hearing services in schools44(1), 3–19. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2012/11-103)
Ganji, M., & Nik Khah Ghamsari, N., & Forughi, S. (1400/2021). A Semiotic Study of The Image of A Child In The Iranian Animation "Life Skills for Children". JOURNAL OF CULTURE-COMMUNICATION STUDIES, 22(54 (86) ), 257-274. SID. https://sid.ir/paper/415436/fa [In Persian].
Homayie, R., Kajbaf, M.B., & Siadat, S.A. (1388/2010). The effect of storytelling on children's adjustment, Quarterly Journal of Psychological Studies, 15, 133-147. magiran.com/p679800 [In Persian].
Hughes, K. M., Benenson, R. S., Krichten, A. E., Clancy, K. D., Ryan, J. P., & Hammond, C. (2014). A crew resource management program tailored to trauma resuscitation improves team behavior and communication. Journal of the American College of Surgeons219(3), 545-551.
FirouzAbadi, M., & Aghaei Meybodi. A. (1393/2011). The effect of storytelling on social skills and child-parent relationships in preschool children, Psychological Researches Quarterly, 22, 88-97. https://sid.ir/paper/500460/fa [In Persian].
KarnieliMiller, O. (2020). Reflective practice in the teaching of communication skills. Patient Education and Counseling, 103(10), 2166-2172.  https://doi.org/10.1016/j.pec.2020.06.021
MohammadPanah Ardakan, A., Ebrahimi Kiasari, H., & Taghavi, P. (1401/2022). An Investigation into the Effectiveness of Storytelling in Reducing Childhood Fears and Shyness in Children 3-8 Years. Library And Information Science, 25(2 (98) ), 140-159. https://sid.ir/paper/1050529/fa [In Persian].
Mokhtar, N. H., Halim, M. F. A., & Kamarulzaman, S. Z. S. (2011). The effectiveness of storytelling in enhancing communicative skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences18, 163-169.
Nekooei, A.R., & BabaShakouri, S., (1392/2012), Rereading children's stories based on the schema component in a cognitive approach, Biquarterly Journal of Children’s Litrature Studies, 4(2), 149-174. doi: 10.22099/jcls.2014.1145 [In Persian].
Nurjanah, A. A., & Wakhudin, W. (2023). Storytelling to enhance emotional intelligence: A narrative literature review. In Proceedings of the 2nd International Conference on Social Sciences, ICONESS 2023, 22-23 July 2023, Purwokerto, Central Java, Indonesia.
Payne, M. (1392/2013). Reading knowledge: An introduction to Barthes, Foucault and Althusser, (Translated by Payam Yazdanjoo), Tehran: Markaz publication. [In Persian].
Poudat, F. (1398/2020). The effect of storytelling on developing students' skills, intelligence, and social activities, Ourmazd Journal, 49, 6-19. https://sid.ir/paper/521525/fa [In Persian].
Rafiola, R.H., Anggraini, D.M., & Sari, V.N. (2022). The effectiveness of storytelling method to increase language development in early childhood. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(3), 461-471. https://doi.org/10.26618/jed.v7i3.8140
Ramamurthy, C., Zuo, P., Armstrong, G., & Andriessen, K. (2024). The impact of storytelling on building resilience in children: A systematic review. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 31(4), 525–542. https://doi.org/10.1111/jpm.13008
Sadeghi, L., & Namvar, B. (1392/2012). Semiotics and criticism of contemporary fiction: Collection of articles: Criticism and review of the works of Ebrahim Golestan and Jalal Al-Ahmad., Tehran: Sokhan publication. [In Persian].
Stein, D., Schmidt, C., & Ney, H. (2012). Analysis, preparation, and optimization of statistical sign language machine translation. Machine Translation, 26, 325–357 https://doi.org/10.1007/s10590-012-9125-1
Thomas, T., & Killick, S. (2007). Telling Tales: Storytelling as Emotional Literacy. Blackburn: Educational Printing Services.
‎Todorov, T. (1382/2002). Introduction to Poetics, (Translated by Mohammad Nabavi), Tehran: Agah publication. [In Persian].
Zanjanbar, A.M. (1400/2022). A comparison of "identity discovery" in Three Children's Stories with the common theme of crayons: From the perspective of cultural semiotics, Quarterly Journal of Literary Criticism, 53, 73-116. [In Persian].