با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
مقاله پژوهشی جامعه‌شناسی آموزش و یادگیری زبان
بررسی تنیدگی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در آموزش برخط درس زبان عربی در دوران همه‌گیری ویروس کووید۱۹

سیف‌اله ملایی‌پاشایی؛ محمد مهدی روشن چسلی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 1-17

https://doi.org/10.30473/il.2025.62698.1512

چکیده
  با شیوع بیماری کرونا از اسفندماه 1398 یکی از برنامه‌های پیشگیرانه، تعطیلی آموزش حضوری و توسعه آموزش برخط بودکه چون در مدارس سابقه‌ای نداشت نه تنها دانش‌آموزان که حتی بسیاری از معلمان را با مشکلاتی مواجه ساخت. با عدم امکان حضور دانش آموزان در مدرسه تعامل اجتماعی دانش‌آموز-دانش‌آموز و دانش‌آموز-معلم بسیار کاهش یافت؛ تغییر مطالبات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
خشونت کلامی به مثابه سوءرفتار سازمانی: واکاوی پدیدارشناسانه تجربه کارکنان زن از خشونت کلامی در مؤسسات آموزش عالی

فیروزه اصغری

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 19-41

https://doi.org/10.30473/il.2025.73969.1680

چکیده
  یکی از مصادیق خشونت در محل کار به خشونت کلامی تعلق دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پیامدهای ناخوشایند خشونت کلامی در سازمان‌ها به دلیل غیر فیزیکی بودن نوع خشونت و نداشتن تظاهر فیزیکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، واکاوی تجارب کارکنان زن از پدیده خشونت کلامی در محل کار استبراساس یافته‌های پژوهش مولفه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نشانه‌شناسی
تحلیل فضای گفتمانی نوروز: از کنش‌های اجتماعی تا کارکردهای نشانه- انسان‌شناختی

ملیحه سعیدی؛ حمیدرضا شعیری؛ علی کریمی فیروز جایی؛ محمدرضا احمدخانی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 43-57

https://doi.org/10.30473/il.2025.68176.1600

چکیده
  از دیدگاه نشانه ـ معناشناسی گفتمانی، سه عنصر سوژه، اُبژه و جهان هستی در فرآیند تولید معنا دخالت دارند که بر مبنای ارتباطی حسّی ـ ادراکی در تعاملاند. در این رویکرد آنچه اهمیّت دارد ﺣﻀﻮر ﻛﻨﺸﮕﺮ است ﻛﻪ در ﻣﺒﺪأ ﮔﻔﺘﻪ ﻗـﺮار دارد. این پژوهش قصد دارد تا با اتکاء به رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانی، به تحلیل فضای گفتمانی نوروز از ورای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
مطالعه‌ی تطبیقی میزان رمزگردانی در بین گروه‌های اجتماعی مختلف در جامعه‌ی دوزبانه‌ی شهر نخل تقی

زهرا کازرونی مجرد؛ جلال رحیمیان؛ امیرسعید مولودی؛ علیرضا خرمایی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 75-92

https://doi.org/10.30473/il.2025.74027.1682

چکیده
  چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جنسیت، سن و سطح تحصیلات گویشوران دوزبانه‌ی عربی – فارسی شهر نخل تقی بر میزان رمزگردانی آنها صورت می‌گیرد. آزمودنی‌های این پژوهش، 80 گویشور دوزبانه‌ی عربی – فارسی شهر نخل تقی هستند که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده‌اند. این آزمودنی‌ها، شامل دو گروه جنسیتی زن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نشانه‌شناسی
تحلیل نشانه شناختی مهارت‌های ارتباطی کودکان در کتابهای داستانی دوره سنی 5 تا 7 سال

سعیده جعفرنژاد؛ غلام رضا آذری؛ فروغ کاظمی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 75-92

https://doi.org/10.30473/il.2025.73955.1678

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قصه‌گویی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان 5 تا 7 سال از طریق تحلیل نشانه‌شناختی ده داستان از مجموعه «خانواده خرس‌ها» انجام شد. تحلیل نشانه‌شناختی به روش تحلیل رمزگان پنج‌گانۀ بارت (هرمنوتیک، کنشی، نمادین، معنایی و فرهنگی) صورت گرفت. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: متون قصه‌های منتخب از چه نشانه‌هایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه‌شناسی آموزش و یادگیری زبان
جامعه‌پذیری همتایان و راهبردهای ادب‌ورزی در یادگیری زبان انگلیسی: پژوهش قوم نگاری شبکه ای

مریم صبوری؛ سعید غنی آبادی؛ سیدمحمدرضا عادل؛ محمد داودی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 93-111

https://doi.org/10.30473/il.2025.74762.1694

چکیده
  هدف: این مطالعۀ قوم‌نگارانه به بررسی تأثیر همتایان بر جامعه‌پذیری زبان‌آموزان در آموزشگاه ‌های زبان انگلیسی و به ‌کارگیری راهبرد‌های ادب‌ورزی در طول همه‌گیری کووید-19 می‌پردازد. روش تحقیق: ابزارهای جمع‌آوری داده‌ شامل مشاهدۀ کلاسی، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، یادداشت‌های پژوهشگران، فایل‌های صوتی ضبط‌شده و یادداشت‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
باز نمایی مفهوم خوش‌بینی در ضرب‌المثل‌های فارسی از نگاه زبان‌شناسی فرهنگی

مرضیه فولادین؛ علی علیزاده؛ شهلا شریفی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 113-128

https://doi.org/10.30473/il.2025.74583.1689

چکیده
  این مطالعه با استفاده از چارچوب زبان‌شناسی فرهنگی، مفاهیم خوش‌بینی را در ضرب‌المثل‌های فارسی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که این مفاهیم چگونه در بستر فرهنگی و زبانی جامعه فارسی‌زبان شکل گرفته‌اند. شرکت‌کنندگان شامل 50 دانشجوی مقطع کارشناسی (34 زن و 16 مرد) از دانشگاه فردوسی مشهد بودند. 37 ضرب‌المثل به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب ...  بیشتر