با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

ترمیم گفتار یکی از مهم‏ترین ابزارها برای مکالمه‏ و ارتباط موفقیت‏آمیز است که می‏تواند بنابه عوامل مختلفی مانند عدم درک صحیح از صحبت‏های گوینده یا مشکلات شنیداری یا گفتاری رخ دهد. در میان انواع فرایندهای ترمیم، خودترمیم‏های خودآغاز بیشترین بسامد را دارد. باتوجّه به اهمیت برقراری ارتباط و مکالمه‏ی صحیح توسط معلمان در حین تدریس، به‏خصوص در کلاس‏های مجازی، در تحقیق حاضر به مکالمه‏کاوی از طریق بررسی انواع فرایندهای خودترمیم خودآغاز در گفتار معلّمان حین تدریس زنده در شبکه آموزش تلویزیون براساس طبقه‏بندی هفت‏گانه فاکس و یسپرسن (1995) پرداختیم. بررسی 703 دقیقه محتوای آموزشی حاکی از آن بود که در میان 258 مورد ترمیم یافت‏شده، ترمیم از طریق رهاکردن یک ساختار و آغاز ساختار جدید با 31% بیشترین میزان وقوع و تکرار عبارت قبلی شامل لغت با 2% کمترین میزان وقوع را دارد. این نتایج نشان می‏دهد که بیشتر ترمیم‏ها ناظر به بازسازی ساختار دستوری جمله است. همچنین مشخص شد که ارتباط منعاداری بین پایه تحصیلی مخاطبان و میزان کاربرد ترمیم از سوی معلم وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

امینی، حیدرعلی. مسیح‏اله نعمتی و شهلا شریفی (1393). انواع ترمیم‏ها و جایگاه آنها در توالی نوبت‏ها در گفت‏و‏گوهای روزمره‏ی زبان فارسی. فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 32، 183-167.
 
 
مقدم‏کیا، رضا و پانته‏آ حیدرپور (1390). بررسی ترمیم‏های گفتار در زبان فارسی. مجله‏ی پژوهش‏های زبان‏شناسی، سال3، شماره 1، 101-114.
 
Atkinson, J. M., & Drew, P. (1979). Order in Court: The Organization of Verbal Interaction in Judicial Settings. London: Macmillan.
Branon, R. F., & Essex, C. (2001). Synchronous and Asynchronous Communication Tools in Distance Education. Tech Trends, 45 (1), 36-42.
Brown, G. & Yule, G. (1983). Discourse Analysis, Cambridge: Cambridge University Press.
Cho, E. H. & Larke, P. (2010). Repair Strategies Usage of Primary Elementary ESL Students: Implication for ESL Teachers. The Electronic Journal for English as a Second Language, 14 (3), 1-18.
Clark, H. H. (1996). Using Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Crystal, D. (1987). The Cambridge Encyclopedia of Language. New York: Cambridge University Press.
Drew, P. (1992). Contested Evidence in A Courtroom Cross-Examination: The Case of a Trial for Rape. In P. Drew & J. Heritage (Eds.), Talk at Work: Interaction in Institutional Settings (pp. 470-520). Cambridge: Cambridge University Press.
Emrani, F. & Hooshmand, M. (2019). A Conversation Analysis of Self-Initiated Self-Repair Structures in Advanced Iranian EFL Learners. International Journal of Language Studies, 13 (1), 57-76.
Fox, B. & Jasperson, R. (1995). A Syntactic Exploration of Repair in English Conversation. In:  Philip W. Davis (Ed) Alternative Linguistics: Descriptive and Theoretical Modes. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
Ismaliyah, N. (2015). Conversation Analysis of Turn Taking Mechanism in Piers Morgan Tonight Talk Show. Thesis in English Letters, State Islamic University of Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Jefferson, G. (1974). Error Correction as an Interactional Resource. Language in Society, 3 (2), 181-199.
Kagan, A. (1995). Revealing the competence of aphasic adults through conversation: A challenge to Health Professionals. Topics in Stroke Rehabilitation, 2, 15-28.
McBeth, D. (2004). The Relevance of Repair for Classroom Correction. Language in Society, 33 (5), 703 – 736.
McHoul, A. (1990). The Organization of Repair in Classroom Talk. Language in Society, 19, 349 – 377.
Meredith, J. & Stokoe, E. (2014). Repair: Comparing Facebook Chat with Spoken Interaction. Discourse & Communication, 8 (2), 180-207.
Mokeira, S. T. (2015). Effects of Conversation Repair Strategies on Counselling Discourse in Secondary Schools in Kakamega Central Sub-Country, Keniya. Thesis, Department of Linguistics, Maseno University.
Rabab’ah, G. (2013). Strategies of Repair in EFL Learner’s Oral Discourse. English Language Teaching, 6 (6), 123-131.
Schegloff, E. A. (1992). Repair after Next Turn؛ The Last Structurally Provided Defense of Intersubjectivity in Conversation. American Journal of Society, 98, 1295-1345.
Schegloff, E. A. Jefferson, G. & Sacks, H. (1974). A Simplest Systematics for The Organization of Turn Taking for Conversation. Language, 50 (4), 696-735.
Schegloff, E. A. Jefferson, G. & Sacks, H. (1977). The Preference for Self-Repair in the Organization of Repair in Conversation. Language, 53 (2), 361-382.
Schegloff, E. A. (2007). Sequence Organization in Interaction: A Primer in Conversation Analysis. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press.
Schiffrin, D. (1998). Conversation Analysis, In Fredrick, J. (Ed), Linguistics: The Cambridge Survey, Cambridge: Cambridge University Press.
Seedhouse, P. (2004). The Interactional Architecture of the Language Classroom: A Conversation Analysis Perspective. Oxford: Blackwell
Sidnell, J. & Stivers, T. (2013). The Handbook of Conversation Analysis. UK: Wiley Blackwell.
Tiara, A. (2018). Repair Strategies in Online Chat: A Conversation Analysis (Unpublished bachelor’s thesis). Universitas Pendidikan Indonesia.
Wilkinson, S. & Weatherall, A. (2011). Insertion Repair. Research on Language and Social Interaction. 44 (1), 65-91.